• Anonym (Anne-lie)

Kirurisk abort med lokalbedövning?

Funderar på att göra en abort med endast lokalbedövning istället för narkos. Men hur ont gör det på en skala 1-10?

Varför jag har tänkt det är på grund av att jag tror inte min kropp pallar riktigt att få narkos. Då jag är väldigt trött och utmattad efter herx(utrensningar) av antibiotika.

Fick en anafylastisk chock förra måndagen pga för kraftiga utrensningar när antibiotikan dödande för många bakterier samtidigt. (mot borrelia). Så just nu känner jag mig lite för rädd för att sövas ( har sövts många ggr innan).

Så funderar att ta med lokalbedövning istället. Men frågan är hur smärtsamt det är=?

• Svar på tråden Kirurisk abort med lokalbedövning?
  • Anonym (M)

Usch stackare!! Tycker du ska be om en tid med läkaren som ska utföra det och även narkosläkare för att diskutera narkos. Det finns ju även sk lätt sövning med gas.

• Anonym (Anne-lie)

Det visste jag inte . Alltså att man kunde med gas. Ska absolut ta upp det med läkaren imorgon!

Tack!:)

• JA77
    Anonym (Anne-lie) skrev 2015-01-06 15:26:37 följande:

Det visste jag inte . Alltså att man kunde med gas. Ska absolut ta upp det med läkaren imorgon!

Tack!:)

Nej nej, nu har du fått allt om bakfoten. Varför skulle du inte tåla narkos? Är det din egen idé? Det är jätteovanligt med anafylaxi av narkosmedel.

Alla vuxna sövs med narkosmedel i blodet, sedan när personen somnat, sätter man till en gasblandning och kopplar personen till respiratorn. Vid aborter (som varar 5-10 min) ges bara sömnmedel i armen, och narkossköterskan fyller på vartefter det behövs. Parallellt sköter hon din andning med den andra handen. Man söver inte ner vuxna med gas, det man andas i före sövning är enbart syrgas. Narkosgaser eller intravenös sövning är det ingen större skillnad i efter uppvaknandet.

/Narkos-ssk. 
  • JA77
    Anonym (M) skrev 2015-01-06 14:00:10 följande:

Usch stackare!! Tycker du ska be om en tid med läkaren som ska utföra det och även narkosläkare för att diskutera narkos. Det finns ju även sk lätt sövning med gas.

Lättsövning sker inte med gas, utan med narkosmedel direkt i blodet. 
  • Anonym (M)
    JA77 skrev 2015-01-06 22:07:25 följande:

Lättsövning sker inte med gas, utan med narkosmedel direkt i blodet. 

Inte de gånger jag fått det. (Linköping och Sthlm.)

Är allergisk mot propofol och har fått två olika sorters gas vid tre tillfällen. Detta tillsammans med lokalbedövning respektive morfinliknande preparat.
  • JA77
    Anonym (M) skrev 2015-01-07 00:23:20 följande:
    Inte de gånger jag fått det. (Linköping och Sthlm.)

Är allergisk mot propofol och har fått två olika sorters gas vid tre tillfällen. Detta tillsammans med lokalbedövning respektive morfinliknande preparat.
    Absolut, det förekommer, men det finns ett annat läkemedel man använder istället för propofol, det heter Pentotal. Du är iaf ett undantagsfall, eftersom det tar länge tid och kräver bättre förutsättningar att söva ner med gas. Att underhålla narkos med gas är däremot inga problem. 
  • Anonym (M)

Förlåt för OT TS.

Tar det längre tid? Jag har bara hunnit ta två andetag sen är jag väck! men jag brukar reagera starkt på läkemedel så kanske beror på det? :)

JA77 skrev 2015-01-07 06:37:32 följande:

Absolut, det förekommer, men det finns ett annat läkemedel man använder istället för propofol, det heter Pentotal. Du är iaf ett undantagsfall, eftersom det tar länge tid och kräver bättre förutsättningar att söva ner med gas. Att underhålla narkos med gas är däremot inga problem. 

Svar på tråden Kirurisk abort med lokalbedövning?