• Helenmedh

Klädsel som bröllopsgäst?

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så det fick bli här! 

Vi är bjudna på bröllop i sommar (ja jag är ute i extremt god tid ;) ) och på inbjudan står det Finklädd. 
    Vad tusan är det? Långklännig? Klänning? Kjol? Byxdess? Äh jag vet inte. 

Har aldrig varit på bröllop som gäst, enbart brud och brudtärna, så¨jag har ingen aning. 
    Det är min bror som gifter sig men vi har knappt kontakt. Ses någon gång var tredje år ungefär. 
    Bröllopet är på en strand vid vår stuga och sen är det fest i hamnen. Antar att det är middag med långbord utomhus också. står enbart middag i inbjudan men om det är som vi brukar ha på midsommar så dukas det upp ute bland sjöbodarna. 

Hjälp mig, tänkte på att mycket är ju på rea nu så man kanske kan vara ute i tid för en gång skull.. 

• Svar på tråden Klädsel som bröllopsgäst?
  • LaLola

Eftersom de valt en klädkod som inte existerar så får du fråga vad de tänkt sig.

• Paulina P P
    Helenmedh skrev 2015-01-06 16:23:10 följande:

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så det fick bli här! 

Vi är bjudna på bröllop i sommar (ja jag är ute i extremt god tid ;) ) och på inbjudan står det Finklädd. 
    Vad tusan är det? Långklännig? Klänning? Kjol? Byxdess? Äh jag vet inte. 

Har aldrig varit på bröllop som gäst, enbart brud och brudtärna, så¨jag har ingen aning. 
    Det är min bror som gifter sig men vi har knappt kontakt. Ses någon gång var tredje år ungefär. 
    Bröllopet är på en strand vid vår stuga och sen är det fest i hamnen. Antar att det är middag med långbord utomhus också. står enbart middag i inbjudan men om det är som vi brukar ha på midsommar så dukas det upp ute bland sjöbodarna. 

Hjälp mig, tänkte på att mycket är ju på rea nu så man kanske kan vara ute i tid för en gång skull.. 

Svårt att veta eftersom det är en egenpåhittad klädkod. Jag gissar på vanliga finkläder - alltså sånt man har om man ska på studentexamensfest, dop, födelsedagsfest osv. Bäst är kanske att fråga värdparet.
  • BamsesFarmor
    BCH52 skrev 2015-01-06 17:15:37 följande:

Nu är tyvärr finklädd en "hittepåklädkod" den kan tolkas på otaliga sätt. Ring inbjudaren fråga "vad betyder klädkoden". Enklast så. Det finns ett antal etablerade där man lätt kan kolla upp vad det betyder. Jodå, du kan visst ha rött på bröllop, det är en konstig regel som dyker upp då och då. Kolla hur damerna var klädda på de två princessbröllppen, där bör de ha koll på etiketten. Där var de flera som bar rött.

Att inte bära rött på bröllop är en gammal klädregel. Det var så förr. Numera börjar man rucka på det mesta och så även på klädkoderna. Vi har tagit det gamla och mordeniserat det lite för att få det att passa in på 2000-talet.
  • BamsesFarmor
    Benedicte127 skrev 2015-01-06 20:32:06 följande:

Haha. Förstår inte varför man inte kan använda riktiga klädkoder , så man faktiskt vet vad som gäller.

Finklädd? Tänk om någon tycker att en gorilladräkt , Björks svanklänning eller en BDSM läderdräkt är väldigt fin? ;)

Ta vad du gillar TS , bara inte svart eller vit.

Det finns där säkert flera som tycker. Är dessa som tycker så, väldigt dumma i huvudet, så kan hända att de kommer klädda så.

Som tur är så är folk inte i regel så urbota korkade.
  • BamsesFarmor
    Charlotte N skrev 2015-01-16 07:13:25 följande:

Problemet med detta tankesätt är att den som kommer i shorts och linne kanske känner sig obekväm hela kvällen. Dresscode är huvudsakligen inte till för att värdparet ska känna sig bekväma utan för att gästerna ska göra det.

Än en gång, hur många är så dumma i huvudet att de kommer på ett bröllop, iklädda shorts och t-shirt!?
  • Duckan

Jag hade tagit på mig en finare klänning helt enkelt. Som jag hade klätt mig till ett bröllop med klädsel kavaj.

• LaLola
    BamsesFarmor skrev 2015-01-16 10:05:48 följande:
    Att inte bära rött på bröllop är en gammal klädregel. Det var så förr. Numera börjar man rucka på det mesta och så även på klädkoderna. Vi har tagit det gamla och mordeniserat det lite för att få det att passa in på 2000-talet.
    Och när är förr då?
  • Charlotte N
    BamsesFarmor skrev 2015-01-16 10:10:58 följande:
    Än en gång, hur många är så dumma i huvudet att de kommer på ett bröllop, iklädda shorts och t-shirt!?
    Det tror jag inte någon är. Men om en person har skjorta och chinos och alla andra har kostym kan det bli jobbigt.
  • Bee78

Jag förordar ju som sagt klänning..
    Hur jobbigt kan det vara en kväll? Jag som man hade gladeligen haft möjligheten att välja en snygg klänning framför en tråkig kostym..

• Hetlena
    Charlotte N skrev 2015-01-16 07:13:25 följande:
    Problemet med detta tankesätt är att den som kommer i shorts och linne kanske känner sig obekväm hela kvällen. Dresscode är huvudsakligen inte till för att värdparet ska känna sig bekväma utan för att gästerna ska göra det.
    Jo det är väl sant att det är för gästernas skull men jag tänker också att våra vänner och bekanta har vi träffat och umgåtts med vid festfina tillfällen förut och de vet därför vad vi menar med festfin. Vi har samma synsätt på "ledigt" och "festligt" och skulle det vara någon som är osäker kan man ju så klart fråga. =) De blir naturligtvis svårare om man har ett mycket stort bröllop med många gäster man inte känner väl. 
  • Helenmedh

Är detta för mycket bröst? Även om man har en sjal till eller kavaj? 
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Lace-Plunge-Bodycon-Maxi-Dress/Prod/pgeproduct.aspx&cid=5235&Rf1012=4458&sh=0&pge=0&pgesize=204&sort=-1&clr=Blush&totalstyles=1462&gridsize=3

Samma med denna: nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-eve-1103/empire-maxi-dress-300726-3795/

Eller den fast kanske i annan färg :nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/elise-ryan-555/lace-v-back-maxi-dress-555288-14/

Eller denna: nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-eve-1103/cross-back-strap-dress-300745-286/

Alltså alla klänningar är ju lite för "sexiga" eller har fel färg.. 

Svar på tråden Klädsel som bröllopsgäst?