Förändrad SGI vid sjukskrivning
Jag fick ny SGI i början på december då min lön höjts.
Därefter har jag blivit sjukskriven 50%, vilket innebär att jag aldrig arbetar obekväm arbetstid numera och det är just den obekväma arbetstider som gör att min lön blir lite högre.
Nu är jag gravid igen och har skickat in moderskapsintyget och fick idag hem inkomstpapper. Som jag förstår det så behöver dessa fyllas i även fast en ny SGI fastställdes för en månad sedan.
Det jag undrar är om jag kommer att få behålla min SGI från december 14 eller om en ny kommer att beräknas från och med januari -15 eftersom att jag garanterat har en längre årsinkomst nu då jag är deltidssjukskriven och alltså inte jobbar obekväm arbetstid. Som ni kanske förstår hoppas jag att jag får behålla min nuvarande SGI eftersom att den kommer att vara kommer högre än om jag får en ny SGI beräknad från och med nu. Jag vet att det sägs att inkomsten inte ska påverkas av om man är sjukskriven, men för mig som alltid arbetat obekväm arbetstid och numera inte gör det, och heller aldrig arbetar övertid så förlorar jag mycket inkomst på grund utav det..
Hur är det, kommer den inkomsten som beräknas nu i januari att försämra min SGI?
MVH Jessica