• varför29

Hur tänkte biomamman nu?

Hjälp mig med att förstå detta! 

Jag är gift med en man som har två barn sedan tidigare, 7 och 8 år. De bor hos oss på lov då de går i skolan och bor på annan ort. Biomamman tog helt enkelt ungarna och flyttade 60 mil men det är en annan historia och inte frågan.

Utan frågan är; när de var hos oss i jul och nyår så frågar helt plötsligt 7-åringen mig om jag inte tycker om barn. Och så fortsätter hon direkt "för min mamma sa att en kollega till dig hade sagt att du inte tycker om barn" 

Öööhh, vänta nu! Säger man så till sin 7-åring och sedan skickar man iväg barnet för att bo hos den personen som man sagt inte tycker om barn? Hur tänkte hon nu?

Vi har en bra relation men vi ses inte så mycket nu tyvärr när de har flyttat utan det styrs ju efter skolan. Jag har själv än inga barn men skulle aldrig i hela mitt liv säga till min känsliga 7-åring att din styvmamma tycker inte om barn men nu ska du åka dit och bo där!!

Om det nu var så att jag inte tyckte om barn, vilket jag faktiskt gör, så hade det då väl varit bättre att skona den stackars ungen och faktiskt inte tala om det?

Ja, hur tänkte hon? Jag fattar i alla fall inte! Gör man som biomamma så mot barnen?

• Svar på tråden Hur tänkte biomamman nu?
  • Brumma
    Anonym (*) skrev 2015-01-07 22:07:40 följande:

Fast hon skickar väl iväg barnet till pappan, inte till dig?

Bor man med föräldern så skickas barnet naturligt is även till bonusföräldern. Vilken konstig slutledning... TS verkar dessutom ha en bra relation till barnet.. Men du kanske är av åsikten att bonusföräldrar skall hålla sig ur huset när barnen kommer och inte "lägga sig i" och ha en egen relation till dem?

O, förresten... mamman skickade ofta bonus för att umgås enbart med mig - bonusmamman. Pappan var nämligen upptagen i arbete ibland på dagarna under umgänget. Men eftersom jag är ungefär lika mkt familj som pappa så var det sjäklar att hon skulle komma ändå :)
  • Anonym (*)
    Brumma skrev 2015-01-07 22:17:46 följande:
    Bor man med föräldern så skickas barnet naturligt is även till bonusföräldern. Vilken konstig slutledning... TS verkar dessutom ha en bra relation till barnet.. Men du kanske är av åsikten att bonusföräldrar skall hålla sig ur huset när barnen kommer och inte "lägga sig i" och ha en egen relation till dem?

O, förresten... mamman skickade ofta bonus för att umgås enbart med mig - bonusmamman. Pappan var nämligen upptagen i arbete ibland på dagarna under umgänget. Men eftersom jag är ungefär lika mkt familj som pappa så var det sjäklar att hon skulle komma ändå :)
    Nej, jag menade inte så. Det är TS som tror att mamman tror att hon inte gillar barn och då undrade TS hur mamman tänker när barnen får komma till TS. Och jag menar att även om det var sant (vilket det inte är) så kommer ju barnen i alla fall, eftersom det är pappan de ska åka till. 

TS verkar ju tro att man håller barnen från pappan bara för att hans nya inte gillar barn. Riktigt så enkelt är det inte.
  • Anonym (-)

Mamman har inte sagt det till barnet. Barnet har bara hört det i förbifarten.
    Och nej, man kan inte stoppa ett barn från att åka på umgänge bara för att man "hört" att styvmamman inte gillar barn.

• Anonym (Ugglan)

Det finns många som tror att de har en hjärna, fast de bara har fått lite grått ludd som har fastnat inne i huvudet.

Denna kvinna verkar tillhöra gruppen ludd-människor.

• Anonym (Tess)

Har svårt att tro att hon sagt det. Hon kanske sagt det till ngn annan och barnet hörde. Eller barnet har sagt att du inte gillar denne och hon svarar ngt liknande. Det är ärligt talat svårt att besvara 8åringars funderingar. Min dotters bonusmamma gör inget för att dölja hur ointressad hon är av dottern, hon särbehandlar henne och deras gemensamma på ett äckligt sätt. Barn fattar givetvis sånt och hur förklarar man ett sånt beteende? Och nej jag är inget psyko. Och det ligger inget groll bakom vår separation osv.

• Anonym (Tess)

Tillägg; jag tycker inte det är ok. Skulle inte säga så och tror inte att du förtjänar det....

• Anonym (-)
    Anonym (Tess) skrev 2015-01-07 22:48:20 följande:

Har svårt att tro att hon sagt det. Hon kanske sagt det till ngn annan och barnet hörde. Eller barnet har sagt att du inte gillar denne och hon svarar ngt liknande. Det är ärligt talat svårt att besvara 8åringars funderingar. Min dotters bonusmamma gör inget för att dölja hur ointressad hon är av dottern, hon särbehandlar henne och deras gemensamma på ett äckligt sätt. Barn fattar givetvis sånt och hur förklarar man ett sånt beteende? Och nej jag är inget psyko. Och det ligger inget groll bakom vår separation osv.

Ja, nått sånt.

När jag var barn så pratade jag mycket om pappas nya och berättade om allt för min mamma. Till slut fick mamma nog och sa "jag vill inte höra mer om den där gamla Emma!"

Nästa helg då jag skulle till pappa, så frågade jag: "Pappa, är Emma gammal?"
    Pappa: "Nej, varför undrar du?"
    Jag: "Mamma sa att Emma är gammal och trött."

• Tow2Mater
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:52:58 följande:
    Ja, nått sånt.

När jag var barn så pratade jag mycket om pappas nya och berättade om allt för min mamma. Till slut fick mamma nog och sa "jag vill inte höra mer om den där gamla Emma!"

ha ha ha! Klockrent!
  • Anonym (bibo)
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:52:58 följande:

Ja, nått sånt.

Haha! Min ena bonus pratade också jämt om sin mamma och släkt när hon va här när hon va mindre. Tyckte ibland att det va jobbigt att höra/veta allt. Sen så förstod jag att mamman tyckte detsamma, för hemma där pratade hon om mig, pappan och senare även lillasyster. Vi bet väl ihop allihopa för hon hade ett behov av att vi skulle veta vad som hände där vi inte var med henne. ?

Nu va det inga elaka saker som tur va.
  • Brumma
    Anonym (*) skrev 2015-01-07 22:30:47 följande:

Nej, jag menade inte så. Det är TS som tror att mamman tror att hon inte gillar barn och då undrade TS hur mamman tänker när barnen får komma till TS. Och jag menar att även om det var sant (vilket det inte är) så kommer ju barnen i alla fall, eftersom det är pappan de ska åka till. 

TS verkar ju tro att man håller barnen från pappan bara för att hans nya inte gillar barn. Riktigt så enkelt är det inte.

Ah, då förstår jag :)
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:33:48 följande:

Mamman har inte sagt det till barnet. Barnet har bara hört det i förbifarten.

Och nej, man kan inte stoppa ett barn från att åka på umgänge bara för att man "hört" att styvmamman inte gillar barn.

Hur vet du det? Var du där?
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-08 08:33:29 följande:

Hur vet du det? Var du där?

Det säger väl sig självt!?
  • varfö29

Nu har jag loggat in på en annan dator då jag reser men det är jag som startade tråden. 

Jag har läst alla svar och hejsan hoppsan vad åsikterna svänger!

Jag kan meddela att jag vet att mamman har sagt detta uttryckligen till barnet, då vi flera år har gått igenom massor av liknande historier.  
    Nix, jag var inte på plats så klart när hon sa detta men det finns ett uttryck "man känner sina löss på gången" och vid det här laget känner vi biomamman och hur hon behandlar barnen. 

Jag var lite ute efter att höra debatten om detta och om det är fler som har erfarenhet av detta med denna tråd. Vad är det som gör att man snackar skit om en person och sedan skickar dit barnen! 

Angående att man inte skickar barnet till bonusmamman, om ditt ex skulle bo med en seriemördare eller pedofil så skulle det vara okej att skicka barnet dit för att du skickar barnet till pappan.....??? Nej, absolut INTE okej i min värld!
    Man bor ju under samma tak och lever sitt vardagsliv. Barnet kommer ju in till oss, deras hem, det bor ju inte i en bod på gården.  

• Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-08 12:44:33 följande:

Det säger väl sig självt!?

Nej.. Tvärtom skriver TS att hon fått uppfattningen att mamman sagt det TILL sin dotter.

Jag hoppas ju att det inye är så men med tanke på hur vissa människor beter sig ibland så är det ingen omöjlighet. Vi har ingen aning om hur mamman pratar med sin dotter. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att föräldrar snackar skit om både den andra föräldern samt eventuell bonusförälder. Jag har själv fått erfara att bonus mamma pratat illa om både mig och pappan direkt till dottern.

Så - hur vet du? Med tanke på att du är säker på att din bild är mer korrekt än TS egen?
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-01-08 13:54:08 följande:

Nej.. Tvärtom skriver TS att hon fått uppfattningen att mamman sagt det TILL sin dotter.

Jag hoppas ju att det inye är så men med tanke på hur vissa människor beter sig ibland så är det ingen omöjlighet. Vi har ingen aning om hur mamman pratar med sin dotter. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att föräldrar snackar skit om både den andra föräldern samt eventuell bonusförälder. Jag har själv fått erfara att bonus mamma pratat illa om både mig och pappan direkt till dottern.

Så - hur vet du? Med tanke på att du är säker på att din bild är mer korrekt än TS egen?

Läste nu TS senaste inlägg och tyvärr verkar hon ju sagt det direkt till dottern. .

TS - nej.2 tyvärr förstår jag det inte. Mamman till min bonus har gjort ungefär samma sak.... tyvärr har det påverkat mitt o bonus förhållande till varandra.... Hoppas det går bättre för er...
Svar på tråden Hur tänkte biomamman nu?