• Anonym (Förälder)

Enskild vårdnad interimistiskt

Finns det någon här som fått enskild vårdnad interimistiskt?

Berätta gärna er historia då jag nyligen lämnat in ett yrkande om enskild vårdnad int och vet att det anses i stort sett omöjligt att få enskild vårdnad int.....

• Svar på tråden Enskild vårdnad interimistiskt
  • Anonym (M)

Jag fick ensam interimistisk vårdnad när jag var i vårdnadstvist. Hade advokat. Fick en dom på det i tingsrätten.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (M) skrev 2015-01-07 19:44:49 följande:

Jag fick ensam interimistisk vårdnad när jag var i vårdnadstvist. Hade advokat. Fick en dom på det i tingsrätten.

Kan du berätta lite om bakgrunden osv?

Mitt ombud har som sagt nyligen lämnat in ett int. yrkande om enskild vårdnad. Jag har redan int beslut på boendet. Denna förändring beror bla på att han vägrar skriva under papper som rör barnet samt har nekat barnet vård.
    Jag själv har "lärt mig" att det är i princip omöjligt att få vårdnad interimistiskt så jag undrar därför om jag öht ska hoppas på att få igenom det...
  • Anonym (M)

Jag flydde till en kvinnojour med min son när han bara var ett par månader. Så det är en lång historia. Fick ensam vårdnad sedan.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (M) skrev 2015-01-07 20:07:37 följande:

Jag flydde till en kvinnojour med min son när han bara var ett par månader. Så det är en lång historia. Fick ensam vårdnad sedan.

Oka, det förklarar ju en hel del.

Tack för infon!

• miss bee

Jag fick det först innan allt var klart, sen beslutade dom att jag skulle få egen vårdnad.

• Anonym (Förälder)
    miss bee skrev 2015-01-07 20:36:30 följande:

Jag fick det först innan allt var klart, sen beslutade dom att jag skulle få egen vårdnad.

Vad låg till grund för att du fick det interimistiskt?
  • miss bee

Jag flydde med kvinnojouren med 2 barn på grund av att pappan blivit våldsammare och mer kontrollerande. Under processen var det en utredning på både mig och pappan. Men mina bevis räckte inte för att döma honom för något brott. Men någonstans trodde ändå socialtjänsten på mig som gjort först uttalandet om att jag skulle ha egen vårdnad. Dom fick själva uppleva att han har en kvinnosyn som inte är okej. Han ser ner på kvinnor och eftersom vi har en dotter och en son så ville dom inte risker att tjejen far illa och dom trodde heller inte att han skulle klara av att ha delad vårdnad, att han skulle tillgodose barnens behov av att träffa mig. efter uttalanden han sagt.

• Anonym (Förälder)
    miss bee skrev 2015-01-07 20:56:50 följande:

Jag flydde med kvinnojouren med 2 barn på grund av att pappan blivit våldsammare och mer kontrollerande. Under processen var det en utredning på både mig och pappan. Men mina bevis räckte inte för att döma honom för något brott. Men någonstans trodde ändå socialtjänsten på mig som gjort först uttalandet om att jag skulle ha egen vårdnad. Dom fick själva uppleva att han har en kvinnosyn som inte är okej. Han ser ner på kvinnor och eftersom vi har en dotter och en son så ville dom inte risker att tjejen far illa och dom trodde heller inte att han skulle klara av att ha delad vårdnad, att han skulle tillgodose barnens behov av att träffa mig. efter uttalanden han sagt.

Oka, stort tack för att du delar med dig!
  • Anonym (Förälder)

Ingen som fått int. utan att det har varit våld inblandat?

• Anonym (Em)

Skulle tro att interimistiskt få enskild vårdnad oftast händer i nödsituationer, tillfällen som kan vara skadliga för barnet. Samarbetsförmåga och dylikt är något som inte är så brådskande, därför utreds det oftast först.

• Anonym (Förälder)

Det har varit våld involverat även här och barnet har gått på trappansamtal under lång tid och ska nu vidare till BUP.

Det finns dock ingen dom mot honom ang våldet varken mot mig eller barnet.

• Anonym (Em)
    Anonym (Förälder) skrev 2015-02-01 10:29:11 följande:

Det har varit våld involverat även här och barnet har gått på trappansamtal under lång tid och ska nu vidare till BUP.

Det finns dock ingen dom mot honom ang våldet varken mot mig eller barnet.

Enskild vårdnad kan du få om Ni inte kan samarbeta kring barnet... Men han kan ju fortfarande ha umgängesrätt, det e många som inte skiljer på de två sakerna. För att bli av med umgängesrätten krävs väldigt mycket.
  • Anonym (Förälder)

Jo det vet jag och jag talar just nu endast om vårdnadsbiten. Umgänget är redan kraftigt reglerat.

• Sambou Moulai Darboe

Jag blivit av med min del av vårdnadstvist .Mamman fick ensamvårdande av vår son 14 år och vår dotter som var då 15,5 år,mamman och jag fick dela vårdnad.Mamman kom då med falska anklagelser.Det fanns/finns inte någonting som tyda på hennes påstående.Hon sade att hon ska flytta från Malmö till Helsingborg eller utomlands.Jag arjuarmenterad att barnen ska inte flytta utomlands.Barnen är födda här och måste gå i skola i Sverige.Tingsrätten domde mamman ensamvårdnad av pojken och mamman delade dotter med mig.Jag kände då på mig att socialen,mamman och familjerättenbyrån var/är endel av tingsrättens beslut med interimistiskt.Jag undrade varför ska jag och mamma delar vårdnad av vår dotter som mamma inte vill ha hos henne.Min dotter vill helst bo hos mig.Det godkänner inte socialen och mamman.Den tingsrätten gjorde är lagstridigt.SÅ KAN MAN INTE GÖR I ETT RÄTTSSAMHÄLLE.
    obs! senare socialen sökte LVU med påhittat,fabricering.Mamman gjorde möjlig för socialen att placera min dotter på ett hem i Aneby,Småland.Där en psykolog, SARA kom med falska diagnos AUTISM.Efter 3 månader i Småland är hon placerar i Hörby i Skåne.MALAICA IS NOT FOR SALE=SWEDISH POLITICIANS.

JUSTICE DENIED
  • Anonym (ointresse)

Jag fick enskild vårdnad andra omgången i tingsrätten, barnet 9 år gammal nu. Fick det baserat på ointresse - pappan är ej folkbokförd, slutade komma på förberedelser och huvudförhandling (tur i oturen drog det ut länge på tiden så han orkade inte uppehålla fasaden), hans narkotikaproblem med flera fängelsestraff men att han inte finns att få tag i vägde mest, går inte dela vårdnadsansvar med en sådan person. Han även vägrat skriva under pass, folkbokföring och förskoleansökan. Samarbetsproblem nämndes i domslutet också.  

Socialtjänsten fick komplettera sin utredning som var riktigt dålig.

Svar på tråden Enskild vårdnad interimistiskt