• Nerd

Letar nytt hem åt min ras-katt, hur gör jag det på bästa sätt?

Vi har just fått barn och känner inte att vi har tid för vår katt som är 7 år. Hon är en exotic och kräver en del uppmärksamhet.
    Jag vill att den som tar hand om henne har tid, tålamod och att hon ska få kunna gå ut. Har pratat med uppfödaren vi köpte henne av men det kan ta tid att hitta nytt hem via henne. 
    Jag funderar på blocket men vill verkligen inte att hon ska komma till ett dåligt hem där de tröttnar på henne eller liknande.
    Kan man skriva några punkter man vill att den nya ägaren ska uppfylla eller hur gör man?

• Svar på tråden Letar nytt hem åt min ras-katt, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Frontline

Vi sålde vår katt på blocket och jag skrev vad jag tyckte att katten skulle hamna i för hem.
    Det var ett flertal som ringde som jag sållade bort tills det var ett pensionärspar som bodde i hus där deras katt nyligen gick bort i cancer ringde och dom lät trevliga.
    Dom åkte 25 mil enkel resa för att kika på katten och tog den med sig hem..

Dom som jag inte tyckte lät bra sa jag till att det är några andra som har förstatjing och vill komma och kika men jag hör av mig om den blir kvar...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nerd
    Frontline skrev 2015-01-08 09:56:23 följande:

Vi sålde vår katt på blocket och jag skrev vad jag tyckte att katten skulle hamna i för hem.
    Det var ett flertal som ringde som jag sållade bort tills det var ett pensionärspar som bodde i hus där deras katt nyligen gick bort i cancer ringde och dom lät trevliga.

Dom som jag inte tyckte lät bra sa jag till att det är några andra som har förstatjing och vill komma och kika men jag hör av mig om den blir kvar...

det var ju smart!
    tack för det.
    vad hade du för katt, hus eller ras? hur gammal var den?
    jag trodde knappt att folk brydde sig om blocketannonser på katter så det här var ju glada nyheter!
  • Nerd
    LFZ82 skrev 2015-01-08 10:52:06 följande:

Här kan man lägga in annons om omplacering: www.spexus.se/annons.html

tack, provar där med!
    Frontline skrev 2015-01-08 09:56:23 följande:

la du upp bild på katten?
    skrev du pris? 
    jag behöver verkligen inte ha pengar men skriver jag bortskänkes så hör nog "fel" folk av sig.
  • Anonym (Va?)

Men varför har du inte tid med din katt bara för att du får barn?

jag har barn och tre katter och en hund... alla får min uppmärksamhet.

• Frontline
    Nerd skrev 2015-01-08 10:25:04 följande:
    det var ju smart!
    tack för det.
    vad hade du för katt, hus eller ras? hur gammal var den?
    jag trodde knappt att folk brydde sig om blocketannonser på katter så det här var ju glada nyheter!
    Nerd skrev 2015-01-08 10:57:57 följande:
    tack, provar där med!

skrev du pris? 
    jag behöver verkligen inte ha pengar men skriver jag bortskänkes så hör nog "fel" folk av sig.
    Vi hade en Norsk Skogskatt med stamtavla och den var väl 5-7 år gammal och vi la upp en bild.
    Tror vi begärde 500:- och fick det..
    Anledningen var att den inte tyckte om barn, klarade av första barnet vi fick men efter andra vart det en mer utekatt och kom bara hem när den ville, sen kom tredje barnet och då stack hon direkt och ville absolut inte komma hem igen.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Majsan70

Det brukar ju finnas rasringar och sidor för olika raser på FB tex. Omplaceringssidor för olika raser finns det där med.

Å andra sidan kan jag inte för mitt liv förstå varför man helt plötsligt inte har tid för sin katt bara för att man fått barn?  Det gör mig oerhört ledsen att ett liv så lätt väljs bort.

• Nerd
    Frontline skrev 2015-01-08 14:00:54 följande:
    Nerd skrev 2015-01-08 10:57:57 följande:
    tack, provar där med!

skrev du pris? 
    Vi hade en Norsk Skogskatt med stamtavla och den var väl 5-7 år gammal och vi la upp en bild.
    Tror vi begärde 500:- och fick det..
    Anledningen var att den inte tyckte om barn, klarade av första barnet vi fick men efter andra vart det en mer utekatt och kom bara hem när den ville, sen kom tredje barnet och då stack hon direkt och ville absolut inte komma hem igen.

tusen tack :)
    Majsan70 skrev 2015-01-08 14:49:37 följande:

Det brukar ju finnas rasringar och sidor för olika raser på FB tex. Omplaceringssidor för olika raser finns det där med.

Å andra sidan kan jag inte för mitt liv förstå varför man helt plötsligt inte har tid för sin katt bara för att man fått barn?  Det gör mig oerhört ledsen att ett liv så lätt väljs bort.

det är inte lätt, tro mig. och det är väl bättre att jag ser till att min katt har det bra än att den har det halvdant här?
    fattar inte hur du kan skriva så innan du vet vad jag mer har i mitt liv som tar tid.
  • Majsan70
    Nerd skrev 2015-01-08 15:07:35 följande:
    tusen tack :)
    Majsan70 skrev 2015-01-08 14:49:37 följande:

det är inte lätt, tro mig. och det är väl bättre att jag ser till att min katt har det bra än att den har det halvdant här?
    fattar inte hur du kan skriva så innan du vet vad jag mer har i mitt liv som tar tid.
    Du fick svar av mig och jag gav samtidigt min syn på det hela. Jag tycker det är fruktansvärt att tiden bara kan ta slut för att man fått barn. 
    Det är ju det här med att tänka efter före kan jag tycka och det står jag för! 

En katt tar inte så mycket tid att man inte har den tiden helt plötsligt bara för att man fått barn. Sorry men det är så jag tycker. 
  • Nerd
    Majsan70 skrev 2015-01-08 15:12:06 följande:
    Du fick svar av mig och jag gav samtidigt min syn på det hela. Jag tycker det är fruktansvärt att tiden bara kan ta slut för att man fått barn. 
    Det är ju det här med att tänka efter före kan jag tycka och det står jag för! 

En katt tar inte så mycket tid att man inte har den tiden helt plötsligt bara för att man fått barn. Sorry men det är så jag tycker. 
    äh jag tror jag skjuter katten bakom vedbon istället.

vet du vad som är fruktansvärt förresten?
    folk som inte tar ansvar för sina djur och släpper ut dem i naturen eller vansköter dem. 

det är totalt ointressant för mig vad du har för syn eller åsikt kring detta.
    har inte frågat om folks åsikter kring mitt val, men silly me på fl får man alltid folks åsikter nerkörda i halsen oavsett man vill det eller ej. borde ha fattat. SUCK.
  • Nerd
    Anonym (Va?) skrev 2015-01-08 12:38:32 följande:

Men varför har du inte tid med din katt bara för att du får barn?

jag har barn och tre katter och en hund... alla får min uppmärksamhet.

du kan få en katt till så blir du ännu duktigare?
  • Ripasso

Men jösses, varför hoppa på människan som letar nytt hem åt sin katt?! Hon har säkert tänkt igenom det hela flera gånger och vill göra det bästa för sin katt. Att det kommer barn i familjen blir för många, både människor och djur, en stor omställning. Jag har haft kattuppfödning och omplacerat några katter pga att dom blivit kastrerade och inte längre trivs hemma hos mig. Är jag också en dålig människa pga det? Suck....................

• Långbenopluto
    Ripasso skrev 2015-01-08 15:59:22 följande:

Men jösses, varför hoppa på människan som letar nytt hem åt sin katt?! Hon har säkert tänkt igenom det hela flera gånger och vill göra det bästa för sin katt. Att det kommer barn i familjen blir för många, både människor och djur, en stor omställning. Jag har haft kattuppfödning och omplacerat några katter pga att dom blivit kastrerade och inte längre trivs hemma hos mig. Är jag också en dålig människa pga det? Suck....................

Nej, då omplacerar du för att katten inte trivs... TS ska omplacera för att hon inte har TID pga en bebis!

Det är skillnad!!!!!!!!!!!!Demon

Köper man en katt så VET man att man har ett ansvar så länge katten lever och inte "kastar" bort bara för att det kommer ytterligare en familjemedlem.
  • Ripasso

Som sagt, hon har säkert tänkt igenom det hela ett antal gånger. För mig funkade det bra att ha katt när jag fick barn, men vet andra som omplacerat sina katter pga ny bebis. Så jag säger varken bu eller bä om det. Det var inte heller det hon undrade över...

• Nerd

Ni har rätt som säger att jag är en dålig person. Jag borde ha vetat för sju år sedan att jag skulle ha barn nu. Jag borde ha fattat vad det innebar och hur mycket tid och energi det skulle ta från mig. 
    Jag tar istället och annonserar ut mitt barn på blocket. Katten var ju ändå här först.
    tack för era värdefulla ord.
    Nu lämnar jag tråden med nya perspektiv.

• Majsan70

Alltså det är skillnad på påhopp och ett tyckande! Skilj på detta tack! Inte nånstans var jag otrevlig i mitt inlägg.

Jag kom med kreativa förslag på vart man kan annonsera, men jag la samtidigt min sy på det hela.

• Anonym (CC)

Är du föräldraledig nu så förstår jag inte alls varför du inte har tid för en katt. Gissar att den inte fått mer uppmärksamhet när du jobbade. Är katten snäll mot barnet och det blir samma med barnet mot katten sen så kanske den är nöjd bara den får vara med familjen.

Svar på tråden Letar nytt hem åt min ras-katt, hur gör jag det på bästa sätt?