• Zirkon

hur får jag honom att inte gå precis bakom mig?

Hej, jag har en liten valp hemma, har haft honom ca tre veckor. Han är väldigt go och vill vara med hela tiden. Inga problem med det, men han har en tendens att alltid gå precis bakom mig, vilket leder till att jag ibland trampar honom på tassarna.. Han låter som en stucken gris på en gång så jag skiter ju nästan på mig haha :p finns det något man kan göra för att förhindra detta? Tacksam för svar.

• Svar på tråden hur får jag honom att inte gå precis bakom mig?
  • smenskelling

Valpen ser dig som flock ledare. Du ska va glad att din valp går bakom dig och inte framför!

Valpen litar på dig.

• Aniiee

Han lär sig snart. Bara att stå ut.,

smenskelling skrev 2015-01-08 12:14:58 följande:

Valpen ser dig som flock ledare. Du ska va glad att din valp går bakom dig och inte framför!

Valpen litar på dig.

Vilket dravvel.... spelar ingen roll om hunden går framför eller efter eller bredvid eller på eller under...
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • smenskelling
    Aniiee skrev 2015-01-08 12:19:44 följande:

Han lär sig snart. Bara att stå ut.,

Vilket dravvel.... spelar ingen roll om hunden går framför eller efter eller bredvid eller på eller under...

Det är inget "dravvel" !
  • Zirkon

Jo jag har ju tänkt att snart lär han sig.. Men nu har det gått mer än tre veckor :p

• Aniiee
    Zirkon skrev 2015-01-08 12:30:47 följande:

Jo jag har ju tänkt att snart lär han sig.. Men nu har det gått mer än tre veckor :p

Tre veckor är ingenting i ett hundliv. ge det tre månader eller så.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • DickRex
    smenskelling skrev 2015-01-08 12:14:58 följande:

Valpen litar på dig.

Nääää... Inte kan väl en person vara en hel flock ledare? Du måste väl mena att valpen ser henne som flockledare eller?
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Chianti
    Zirkon skrev 2015-01-08 12:11:37 följande:

Hej, jag har en liten valp hemma, har haft honom ca tre veckor. Han är väldigt go och vill vara med hela tiden. Inga problem med det, men han har en tendens att alltid gå precis bakom mig, vilket leder till att jag ibland trampar honom på tassarna.. Han låter som en stucken gris på en gång så jag skiter ju nästan på mig haha :p finns det något man kan göra för att förhindra detta? Tacksam för svar.

Det är ett helt normalt valpbeteende, titta på tuben hur små valpar knatar bakom mamman. När de blir äldre blir de mer självständiga och då lämnar de mattes hasor. Bara vänta.

• Emyricon
    smenskelling skrev 2015-01-08 12:27:58 följande:
    Det är inget "dravvel" !
    Jo.. Det är faktiskt dravel.. 
    Att gå bakom har ingenting att göra med om valpen ser henne som en bra ledare eller inte.  I en riktig flock går de som de vill, så länge de håller sig till varandra. Däremot har du rätt på punkten att den känner sig säker bakom henne.

Läs på om du inte tror mig. 

Mycket beror det på rasen också. Och hur den växte upp innan du fick den. 
    En del raser har en extremt liten aktionsradie och kan då mycket väl välja att gå bakom. jag skulle tro att den helt enkelt är lite osäker än så länge och det är tryggt bakom dig :)
  • smenskelling
    Emyricon skrev 2015-01-08 19:45:46 följande:

Jo.. Det är faktiskt dravel.. 

Tönt ! Palla med dig. Haft hundar i 28år och vet jag snackar om. Inget man läser om, det är livs erfarenhet.
  • Aniiee
    smenskelling skrev 2015-01-08 20:39:43 följande:
    Tönt ! Palla med dig. Haft hundar i 28år och vet jag snackar om. Inget man läser om, det är livs erfarenhet.
    Jaha? Så du har haft hund 2 år mindre än mig, förmodligen aldrig haft en flock hundar på samma gång, som jag både har haft och har just nu, OCH du har inte läst någon forskning i ämnet.

Nej, du. Du dravvlar. Och det vet du om, annars hade du inte blivit så defensiv.
  • Emyricon
    smenskelling skrev 2015-01-08 20:39:43 följande:
    Haft hund i 28 år, så om du började med hund redan som nyfödd så innebär det att du är minst 28 är gammal och har inte ett bättre språkbruk än att kalla mig tönt?

Om det är det du har lärt dig genom din livserfarenhet så skulle jag säga att du inte har så mycket koll på hur dina hundar fungerar. Inte heller vad de har för behov, hur en flock fungerar och hur en hund hanteras för att må bäst. Förmodligen låter du heller aldrig dina hundar vara just det, hund.  

Min erfarenhet? Utbildningar, kombinerat med erfarenhet av egna och andras hundar. Men palla med det. Du vet så klart bäst med din erfarenhet. 
  • Dexter dot com

Det är helt normalt och du får helt enkelt ha stenkoll så du inte kliver på den. Att ha valp innebär just att ha stenkoll 100% dygnet runt ;)

Svar på tråden hur får jag honom att inte gå precis bakom mig?