• lovislilly

vad kan man förvänta sig av en 71/2 åring ?

Vad hjälper era 7-8 åringar till med hemma ?
    Eller vad förväntar/tycker ni att dom ska hjälpa till med ?

Jag tycker att personligen att våran 7 åring här hemma inte har allt för mycket att göra men att det ändå uppstår konflikter & att det glöms bort hela tiden!

- bädda sin säng
    -ta undan sin tallrik/glas efter måltid
    -plocka ihop sina saker när han lekt klart.
    -plocka ur sin skolväska om det tex är blöta vantar där i.

Men framförallt skulle jag kunna vilja lita på honom att han gör det han blir tillsagd, 9 gånger av 10 så får man gå till honom igen & säga hallå skulle inte du gå & plocka ur din väska tex. Och det gör mig galen snart! Han svarar ja & jag frågar alltid "hörde du vad jag sa nu?" & sen bara struntar han i det ändå ?

• Svar på tråden vad kan man förvänta sig av en 71/2 åring ?
  • everdeen

Tycker inte alls att det låter som hårda/jobbiga krav. Treåringen här hemma bär bort sin tallrik efter maten. Hjälper till att duka efter att jag hjälper o plockar fram allt i en schysst höjd ;)

Hjälpa att städa rummet görs också en gång veckan även om man får ha andra preferenser o se mellan fingrarna ibland när hob är så liten :) Sen blir det säkert protester när kotten växer o inte tycker att det är kul att hjälpa till.

• Flickan och kråkan

Vi behöver påminna vår nyblivna 7-åring om det vi vill att han gör vanligtvis, men gör det oftast om vi ber honom. Prata med honom. Ibland tänker man lite skevt som vuxen. Gör du alltid direkt det han ber dig om? Menar alltså inte att det är fel att du vill att han gör dessa saker men ibland glömmer i alla fall jag bort att se saker och ting ur barnens perspektiv. Jag kan "kräva" att de ska komma direkt men kan irritera mig när de "kräver" samma sak av mig.

• sextiotalist
    everdeen skrev 2015-01-10 08:35:12 följande:

Tycker inte alls att det låter som hårda/jobbiga krav. Treåringen här hemma bär bort sin tallrik efter maten. Hjälper till att duka efter att jag hjälper o plockar fram allt i en schysst höjd ;)

Hjälpa att städa rummet görs också en gång veckan även om man får ha andra preferenser o se mellan fingrarna ibland när hob är så liten :) Sen blir det säkert protester när kotten växer o inte tycker att det är kul att hjälpa till.

det brukar växa bort. Min tonåring älskade att dammsuga, några år senare visste han inte ens vad som var fram eller bak på en dammsugare
  • Varit där

Det låter inte mycket då vi har ungefär samma krav här, barnen är 3,5 och 7.

Visst vi behöver påminna och så ibland men de gör det vi vill och det är, duka undan efter sig, hjälpa till med att duka om de vill (de har alla stort intresse att hjälpa till vid matlagning), städa efter de lekt, bädda och plocka reda på sina kläder efter dagen.

• sextiotalist

Vi har aldrig haft sådana krav eller förväntningar, däremot så har vi förväntar oss att när det behövs så hjälper man till.

Men man får ofta påminna barn och inte många gillar att påmind. Om det är viktigt att det blir gjort, gör det tillsammans.Det enda som jag tycker är viktigt att ta strid om i den åldern är att våta kläder ligger i väskan och att skolan sköts.

• Mika86

Vi har väl inga krav så på barnen men alla dukar av sitt efter måltider (ålder 2-8 år)

Plocka upp saker från väskan

Städa sina rum (inte yngsta)

Duka fram vid måltider

Äldsta bruka självmant hjälpa till mer med tex dammsuga, torka borden, damma.

Alla barnen kan gå o plocka undan tex skor, jackor o sånt som hamnat på golvet

Bädda sängarna gör de med ibland men inget krav

• everdeen
    sextiotalist skrev 2015-01-10 08:54:16 följande:
    det brukar växa bort. Min tonåring älskade att dammsuga, några år senare visste han inte ens vad som var fram eller bak på en dammsugare
    Fast hade du läst mitt inlägg så har jag redan skrivit det du påpekar..
  • Royalle

Min dotter, sju år gör följande hemma (ibland med tjat, ibland helt utan att man ber henne):
    -plockar i diskmaskinen och startar
    -städar sitt rum, med lite hjälp eller sällskap av mig
    -dammsuger köket ibland
    -plockar bort efter sig om hon pysslat eller lekt i något annat rum än sitt eget
    -hänger upp tvätten
    -följer med och harpar potatis (dock får hon lite betalt när hon hjälper till med jordbruket så där behöver man inte tjata...)
    -plockar bort efter sig vid maten, och ibland tar hon vår disk också
    -hjälper mig att laga mat (fixar pannkakor nästan helt själv Flört)
    -packa och packa upp skolväskan
    -Städa i allmänhet. Hon är expert på att damma och att torka av i kök och badrum. Glad

Jag tycker helt klart att man ska hjälpa till hemma redan tidigt med passande sysslor. Min dotter har fått vara med från början men först förra sommaren fick hon börja hjälpa till "på riktigt" i jordbruket, och hon tycker att det är jättekul att få lite ansvar.

Svar på tråden vad kan man förvänta sig av en 71/2 åring ?