• Nyfiken gul

Varför så svårt att hålla hemma magsjuka barn när det går utmärkt att bädda ner förkylda barn hur länge som helst?

Ett fenomen jag inte förstår mig på varje gång det bryter ut vinterkräksjuka nånstans omkring mig i skolan eller på dagis..

Det är tydligen megabråttom att få iväg barnen igen till skola och dagis och åtskilliga bryter mot 48-timmars regeln (72 timmar i vissa fall)  och till och med skickar iväg familjen bara någon timma efter sista kräkningen.    Varför? 

Men ett förkylt barn kan vara hemma en hel vecka utan att nån gnäller om det? 

Jag hör aldrig att det gnälls om vab, sjukdagar, komptid osv när nån måste vara hemma med förkylda barn. Då går tydligen det mesta. 

Men så fort nån är magsjuk så är det tji....  Då står man o stampar nervöst och tittar på klockan och när sista kräkningen är torkad så ska det kläs på och faras iväg och storhandla, gå i skolan och äta middag hos mormor och barnkalas på kvällen...

Det är nog det värsta...   Skicka iväg sina magsjuka barn på barnkalas...   "Lisa kräktes inatt men har inte kräkts sedan kl 3 i morse, så jag tänkte det var okej att gå på kalaset"  säger mamman med andan i halsen och stuvar in barnet på kalaset och vinkar hejdå.... 

varför är det så svårt att visa hänsyn vid magsjuka? När det tydligen går alldeles utmärkt när barnen är förkylda ? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Varför så svårt att hålla hemma magsjuka barn när det går utmärkt att bädda ner förkylda barn hur länge som helst?
  • IsDimma

Jag tror att det måste bero på att man är frisk. Eller ja, man känner sig frisk och pigg när man väl slutat kräkas.

Jag är själv en bov i det nu. Jag frågade mina två kollegor på jobbet om jag skulle komma och jobba på måndagen (började klockan sju och först vid elva hade det gått 48 timmar). Eftersom en av dom kollegorna skulle vara hemma och vabba den måndagen och vi dessutom skulle ha drop-infika (jag jobbar på förskola btw) så tyckte min andra kollega att jag kunde komma.

Ett fall av magsjuka på en annan avdelning och så jag då innan denna måndagen.

Jag tvättar händerna mycket mer än vanligt och försöker att låta bli att hålla på med mat.

På onsdagen spyr ett barn på avdelningen. På natten mot torsdag spyr tre till. Och innan veckan är över har sju (av 13) fått magsjuka.

Gissa om jag kände mig skyldig!

Och gissa vem som kommer att hålla stenhårt på 48 timmar från nu! Och aldrig mer tveka om att gå till jobbet (eller någon annan stans) innan man faktiskt får göra det. Vabbande kollegor eller ej!

• IsDimma

Och två föräldrar (vars barn inte blev sjuka men som jag suttit och fika med på måndagen).

• modsey
    Nyfiken gul skrev 2015-01-11 13:03:08 följande:

Ett fenomen jag inte förstår mig på varje gång det bryter ut vinterkräksjuka nånstans omkring mig i skolan eller på dagis..

Det är tydligen megabråttom att få iväg barnen igen till skola och dagis och åtskilliga bryter mot 48-timmars regeln (72 timmar i vissa fall)  och till och med skickar iväg familjen bara någon timma efter sista kräkningen.    Varför? 

Men ett förkylt barn kan vara hemma en hel vecka utan att nån gnäller om det? 

Jag hör aldrig att det gnälls om vab, sjukdagar, komptid osv när nån måste vara hemma med förkylda barn. Då går tydligen det mesta. 

Men så fort nån är magsjuk så är det tji....  Då står man o stampar nervöst och tittar på klockan och när sista kräkningen är torkad så ska det kläs på och faras iväg och storhandla, gå i skolan och äta middag hos mormor och barnkalas på kvällen...

Det är nog det värsta...   Skicka iväg sina magsjuka barn på barnkalas...   "Lisa kräktes inatt men har inte kräkts sedan kl 3 i morse, så jag tänkte det var okej att gå på kalaset"  säger mamman med andan i halsen och stuvar in barnet på kalaset och vinkar hejdå.... 

varför är det så svårt att visa hänsyn vid magsjuka? När det tydligen går alldeles utmärkt när barnen är förkylda ? 

Upplever inte att folk inte håller på två dygn utan det är väl snarare undantag om folk inte gör det??

Att resten av familjen går till skola, dagis jobb om en är hemma är ju ganska oundvikligt, men den som är sjuk håller två dygn.
  • Tow2Mater
    IsDimma skrev 2015-01-11 13:22:58 följande:

Jag är själv en bov i det nu. Jag frågade mina två kollegor på jobbet om jag skulle komma och jobba på måndagen (började klockan sju och först vid elva hade det gått 48 timmar).

Gissa om jag kände mig skyldig

Det var ju knappast ditt fel. 4 timmar hit eller dit gör nog varken från eller till. Rekommenderas 48 timmar just för att ett dygn har 24 timmar. Hade ett dygn haft 25 timmar hade rekommendationen säkert varit 50 timmar. Magsjuka cirkulerar överallt nu, bara att inse.
Svar på tråden Varför så svårt att hålla hemma magsjuka barn när det går utmärkt att bädda ner förkylda barn hur länge som helst?