• Anonym (Biomamman)

Vill inte åka till sin pappas nya familj

Efter skilsmässan flyttade barnens pappa in till sin nya fru efter bara 1-2 månader. Hon har två barn sen tidigare, dom är 10 och 14 år och mina barn är 8 och 10 år gamla.

Tanken var att vi skulle ha varannan vecka men nu vill barnen inte längre åka till pappan! Dom gråter och skriker och ber om att få vara hos mig istället. Pappan försöker mest sopa problemet under mattan och tycker att barnen får skärpa sig och följa med. Han är inte intresserad av att veta varför dom inte vill men det är däremot jag.

Jag brukar fråga varför dom blir så ledsna och hur vi kan göra för att det ska bli lättare för dom

Hans nya är väldigt speciell, hon är högljudd och trampar ofta folk på tårna. Hon har ett väldigt auktoritärt sätt och sätter mycket hårda regler. Samma regler verkar dock inte gälla hennes egna barn. Hon är högljudd och skulle mina barn råka ha sönder något eller tappa ut ett mjölkpaket kan hon explodera och har vid ett tillfälle tagit min yngsta i armen och ruskat henne.

Hennes barn är väldigt ointresserade av sina nya syskon. Dom är mest inne på sitt rum när dom kommer och ofta säger dom inte ens hej åt mina barn. Dom vågar inte prata med sin pappa om det här, det är jag som brukar få höra hur dom har haft det och jag blir så ledsen för jag vet ju att dom gillar sin pappa och vill vara med honom. Dom säger att dom vill bo hos migmen det tycker inte jag är en optimal lösning. Jag har försökt prata med exet men han verkar tro att jag är ute efter att svartmåla honom och hans nya.

Hjälp! Hur gör jag?

• Svar på tråden Vill inte åka till sin pappas nya familj
  • Nenne666
    Anonym (Biomamman) skrev 2015-01-11 13:18:51 följande:

Efter skilsmässan flyttade barnens pappa in till sin nya fru efter bara 1-2 månader. Hon har två barn sen tidigare, dom är 10 och 14 år och mina barn är 8 och 10 år gamla.

Tanken var att vi skulle ha varannan vecka men nu vill barnen inte längre åka till pappan! Dom gråter och skriker och ber om att få vara hos mig istället. Pappan försöker mest sopa problemet under mattan och tycker att barnen får skärpa sig och följa med. Han är inte intresserad av att veta varför dom inte vill men det är däremot jag.

Jag brukar fråga varför dom blir så ledsna och hur vi kan göra för att det ska bli lättare för dom

Hans nya är väldigt speciell, hon är högljudd och trampar ofta folk på tårna. Hon har ett väldigt auktoritärt sätt och sätter mycket hårda regler. Samma regler verkar dock inte gälla hennes egna barn. Hon är högljudd och skulle mina barn råka ha sönder något eller tappa ut ett mjölkpaket kan hon explodera och har vid ett tillfälle tagit min yngsta i armen och ruskat henne.

Hennes barn är väldigt ointresserade av sina nya syskon. Dom är mest inne på sitt rum när dom kommer och ofta säger dom inte ens hej åt mina barn. Dom vågar inte prata med sin pappa om det här, det är jag som brukar få höra hur dom har haft det och jag blir så ledsen för jag vet ju att dom gillar sin pappa och vill vara med honom. Dom säger att dom vill bo hos migmen det tycker inte jag är en optimal lösning. Jag har försökt prata med exet men han verkar tro att jag är ute efter att svartmåla honom och hans nya.

Hjälp! Hur gör jag?

Du Låter dom vara hos dig så som dom vill. Dom är såpass stora att dom klarar att föra sin egen talan så lyssna på barnen utifrån det. Pappan får väl träffa dom utanför hans nya familj och bygga upp och stärka deras relation i första hand. Men då krävs det 2 osjälviska föräldrar .
  • Anonym (Biomamman)

Jo dom får nog vara hos mig tills vidare. Drömmen vore ju att träffas alla vuxna och diskutera men det verkar tyvärr inte gå. Visst kan dom träffas på annan plats, kanske badhuset eller äta ute. Tänker du att dom kommer få lättare att vara där om deras relation till pappan blir bättre eller att han kommer vara mer på barnens sida i så fall?

Själv skulle jag aldrig bo med någon som inte går ihop med mina barn men det är ju jag det...

• Anonym (acc)

Det är nog ganska vanligt att det blir problem i en ny familj om man flyttar ihop med en ny 1-2 månader efter skilsmässan. Barnen har ofta svårt att ställa om då och har ju inte en ärlig chans att lära känna varken pappans nya kvinna eller hennes barn och sedan förväntas de bo ihop och vara familj.

Med det menar jag att det behöver ju inte vara fel på kvinnan eller hennes barn egentligen, bara att det gått för fort för dina barn (kanske för fort för fler i nya familjen dessutom?). Och att pappan flyttar ihop med en ny så snabbt anser jag tyder på att han inte är så väldigt bra på att se till sina barns behov (de flesta barn har efter sina föräldrars skilsmässa behovet av att landa innan de ska bo ihop med en ny partner och de flesta barn har också behov av att lära känna en ny partner+barn innan de ska bo ihop).

Men nu bor de ju där, kvinnan och hennes barn. Och det är ju svårt att backa.

Men går det att barnen får bo hos dig ett tag och ta den här "lära-känna-tiden" på sig? Börja kanske med att träffa sin pappa på neutral mark några gånger och prata med honom. Sedan kanske träffas hemma hos pappa en liten stund när de kan vara ensamma där (den nya kanske kan ta med sina barn och göra nåt kul bara de i några timmar?). Sedan träffas hela familjen några gånger och göra kul saker ihop, sådär som man normalt gör för att lära känna varandra innan man flyttar ihop. Och därefter börja med övernattningar och trappa upp till flera dagar när allt känns bra för barnen?

Alltså på ett sätt göra en omstart?

Eller... börja med att fråga barnen vad de vill. Som läget är nu behöver de nog mer än allt känna att de har en förälder som lyssnar på dem och värderar deras behov högt.

Svar på tråden Vill inte åka till sin pappas nya familj