• Mrs D

Nytt efternamn nytt pass?

Det är så att jag gifte mig I maj 2014 och böt då till nytt efternamn. Jag bor inte i Sverige så vi åkte hem till Irland dagen efter vigseln, fick papper från Skatteverket nån vecka senare att efternamnet var bytt och tänkte inte mer på det. Men nu är det så att jag ska åka till sverige i mars och har kommit ihåg att jag aldrig fixade ett nytt pass. Hur gör jag nu?

Kan jag åka med mitt gamla pass om jag bokar I mitt gamla namn men tar med alla papper från Skatteverket och vigsel beviset?

Eller blir jag då inte insläppt i sverige?

Vad jag vet så utfärdar inte ambassaden i Dublin pass, bara lämnar ut om man skaffar det i Sverige. Såklart tänker jag gå in på pass expeditionen när jag väl är i Sverige och fixa nytt pass med rätt namn.

• Svar på tråden Nytt efternamn nytt pass?
  • Plainsongs

Hör av dig till den närmaste svenska ambassaden, de kan svara på dina frågor. När jag gifte mig väntade jag och frun med smekmånaden inom EU tills hennes pass var bytt, utifall att. Tänk även på att byta dina bankkort och liknande!

• Kerubmamman

De ska iaf kunna utfärda "emergency passport" i Dublin. Så börja med att prata med ambassaden. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Harmagedon

Är inte Irland med i Schengen? De flesta flygbolag tillåter att man reser på annat id än pass inom Schengen. Brukar gå att läsa på deras hemsida vad som gäller. Det har blivit lite mer krångel för utlandssvenskar att fixa pass nu också så kolla upp vad du behöver för irländska papper med dig för att fixa ett nytt pass.

• Kulglass

Irland är INTE med i Schengen. Du får skaffa ett nytt pass ev ett provisoriskt pass, ett utgånget pass oavsett namn på den kommer du inte längre än till incheckningen med.

• Kulglass

Nu läste jag lite slarvigt, jag uppfattade det som att du ville åka på ett utgånget pass.

Generellt så ska namnen överrensstämma på pass och biljett, speciellt för inresor/utresor i Schengen. Sedan om passet blir ogiltigt efter att du bytt namn tvivlar jag på, du får höra med ambassaden.

• Mrs D

Tack för alla svar, ska ringa ambassaden på måndag.

Bankkort och allt sådant fixade jag på en gång efter vigseln, om jag ändå hade gjorde passet samtidigt...

• evaoregon

Boka biljetten i ditt gamla namn och åk med ditt nuvarande pass.  Papper ifrån skatteverket och vigselbevis tror jag inte alls att du behöver.  Det viktiga är att din biljett och ditt pass har samma namn.  Sedan kan du skaffa nytt pass i Sverige.

Svar på tråden Nytt efternamn nytt pass?