• Abbe83

Är jättesugen på en hund till, vilken ras skulle passa oss?

Vi har en schäferhane som blir 2 år till våren och jag har alltid drömt om att ha 2 hundar. Vi ska vänta med en till hund tills vår hund blivit lite äldre men har börjat fundera på vilken ras som skulle passa som kommande familjemedlem. 

Vår schäfer är kastrerad och vi har honom som aktiv sällskapshund. Syssla med allt på amatörnivå, är inte intresserade av tävling eller utställning. Är ute i skogen med honom ungefär 2 timmar per dag, vi bor i ett hus med skogen mitt inpå. Syssla med lydnad, spår, uppletande, frisbee och på sommaren bada vår hund i hundpoolen eller i sjön.

Storlek på nästa hund spelar ingen roll. Hade en tax innan men söker främst efter en mellanstor eller stor ras. Nån som inte har för stor jaktinstinkt och inte kräver för mycket pälsvård. 

Vilken ras skulle passa när vi skaffar en till? Skulle en hane eller hona passa bäst? Vi är mest sugna på en hona.

Är osäkra på om vi ska skaffa en valp eller vuxen omplacering. Jag är i nuläget arbetslös men kanske hitta ett jobb i år så vet inte om det skulle funka med en valp. Jag kommer inte jobba mer än 50% för jag ska söka sjukersättning på 50% pga autism.

Så när jag hitta ett jobb så kommer jag inte var hemifrån så många timmar och min fästman är hemma på dagarna för han jobbar natt. 

• Svar på tråden Är jättesugen på en hund till, vilken ras skulle passa oss?
  • Åsisen

Jag säger antingen en schäfer igen eller en labrador, underbara och trevliga aktiva familjehundar :)

Vi har själv 2 labbar och en schäfer :)

• Abbe83
    Åsisen skrev 2015-01-11 21:03:21 följande:

Jag säger antingen en schäfer igen eller en labrador, underbara och trevliga aktiva familjehundar :)

Vi har själv 2 labbar och en schäfer :)

Min sambo vill ha en schäfer igen men jag vill ha en annan ras. Labrador har vi funderat på, labrador hör till våra favoritraser. 
  • Åsisen

Då tycker jag att du ska köra på en labrador, underbar ras ; trevlig, sällskaplig , glad och matglad :)))) min favvis ras sen kommer schäfer.

• Chianti

Underbart, hundar mår allra bäst om de får ha en hundkompis. Labbar är ljuvliga saker, men med tanke på att ni har så himla bra förutsättningar att ge vovven ett bra hem så skulle jag ändå kika lite på omplacering från hundstall, kanske dyker rätt skrutt upp och då kan ni göra en god gärning också.
    Är såå avis på er som kan ha hund, längtar till den dan jag kan skaffa igen.

• Abbe83
    Chianti skrev 2015-01-11 21:20:36 följande:

Underbart, hundar mår allra bäst om de får ha en hundkompis. Labbar är ljuvliga saker, men med tanke på att ni har så himla bra förutsättningar att ge vovven ett bra hem så skulle jag ändå kika lite på omplacering från hundstall, kanske dyker rätt skrutt upp och då kan ni göra en god gärning också.
    Är såå avis på er som kan ha hund, längtar till den dan jag kan skaffa igen.

Vill att vår hund ska ha en hundkompis, känner ingen som har hund så nu har han ingen hundkompis. Vi har kollat efter en omplacering, lutar åt att vi skaffa en omplacering. Ska vänta ett tag till med att skaffa en hund till men har kollat efter en som är mellan 1-5 år. 
  • Abbe83

Var finns det för sidor med omplaceringar? Har kollat en del på blocket och vovve.net

• Abbe83
    En favoritras är Canaan dog. 
    Har aldrig träffat en Canaan dog men tror den rasen skulle passa oss. Har läst fakta om rasen och tycker den är jättefin. 
    Finns en uppfödare av rasen som inte bor så långt ifrån oss. Nån som har en Canaan dog eller som känner nån som har den rasen?
Svar på tråden Är jättesugen på en hund till, vilken ras skulle passa oss?