• Unis

"Smutsigt, illaluktande och gammalmodigt" - turisterna sågar Stockholm.

Tidningen Stockholm direkt gick in på TripAdvisor.se för att luska fram vad utländska turister tycker om vår huvudstad.Och bland hyllningar fanns en och annan dissning. Här är några av de värsta.

VASAMUSEET

"Det luktar illa och man släpper in gränslöst med folk. Allt man får se är svindyra gamla ruttnande brädor. Inte värt pengarna alls".

"Museet påminner mest om en betongburker från kalla krigets dagar".

"Det här är inte direkt vad man tänkt sig under en cityweekend - såvida man inte är intresserad av en gammal träbåt som inte ens satt segel".

DJURGÅRDEN

"Visst, det är fint med alla öppna platser och vatten, men jag måste ändå säga att det är ganska överskattat. Framför allt är det otroligt skitigt överallt på grund av alla gäss".

SKANSEN

"Jag kan inte begripa hur så många har rekommenderat det här stället. Djuren såg ledsna ut och älgarna gjorde mig besviken. Såg totalt tre djur bakom ett träd".

"Smutsigt, illaluktande och gammalmodigt. Vi var förberedda på att det var kallt men inte att nästan alla byggnader skulle vara stängda. Däremot besökte vi barnzooet Lill-Skansen. Katter, kaniner, kycklingar, fiskar och en groda....Really? Det kan knappast kallas zoo".

"Vi hittade bara ett hus som var öppet. Där inne satt en gammal tant och sydde".

"Djuren är i ganska dålig form".

GAMLA STAN

"Slottet, Riddarholmskyrkan och Tyska kyrkan är fantastiska men Västerlånggatan är en skam. Stockholm, städa upp i hjärtat av Gamla stan genast!"

"Gamla smutsiga gator med kaféer och restauranger med identiska menyer".

"Vi såg folk spotta på gatan"

ABBAMUSEET

"Det liknade mest en bunker från andra världskriget tapetserad med utskrifter av webbsidor".

"Bara en massa sanslöst fåniga montrar med scenkläder och fotografier, det enda värt att kolla efter är utgången. Hur kan en så totalt irrelevant, musikalisk usel grupp förtjäna ett eget museum?"

"Kändes som at besöka något slags hjärntvättscentrum. Och inga varningar för alla blinkande ljus coh bilder som kan orsaka epileptiska anfall. Jag där i totalt f em minuter innan jag fick kraftig migrän och drabbades av illamående".

HÖRNET DÄR OLOF PALME SKÖTS

"Det är bara en minnesplatta i marken. Och detta som symbol för världens största mördarjakt som aldrig kommer att lösas. Move on".

Flera andra skriver att vakterna på Slottet är riktigt otrevliga och att flera har blivit knuffade av dem när dom stod och såg på vaktavlösningen.

En annan turist som besökte Junibacken var inte heller särskilt nöjd och fann attraktionen rent olämplig.

Ja, vad säger man. Har vi blivit hemmablinda och turisterna har faktiskt rätt i mycket dom tycker om Sveriges huvudstad?

A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • Svar på tråden "Smutsigt, illaluktande och gammalmodigt" - turisterna sågar Stockholm.
  • Anonym (Svensk man)

Håller med det finns ju inget exotiskt över Sverige. Tråkiga människor, dåligt klimat, horribel mat och unken historia. 

• Gert

Kan bara hålla om allt förutom Abba-museet för där har jag inte varit. Stockholm är överskattad till tusen. Tidiga söndagsmorgnar luktar det piss överallt.

Skansen är en skam.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Svensk man)

Frågan är vilken svensk stad som är att föredra. 

• Maria 434

Djurdelen av Skansen gillar inte jag, men det är för jag inte gillar att man håller vilda djur i fångenskap.

I övrigt håller jag inte alls med.

Jag älskar Stockholm, framför allt på våren/sommaren, och då har jag ändå bott här hela livet.

• Nyfiken gul

Really?

så brukar det låta om folk som inte fattar vad dom tittar på.  Om dom inte förstår bakgrunden kring Vasa och ABBA är det inte Stockholms fel utan brist på allmänbildning och historia.  Att gå o titta på något bara för att det är en turistattraktion och inte för att man är intresserad känns väldigt döfött...  

Och hur brukar det inte låta när svenskar försöker ge feedback på utländska sevärdigheter ?  

och så förstås - sverige kan inte vara bäst på allt....  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Svensk man)
    Nyfiken gul skrev 2015-01-12 21:02:36 följande:

Really?

så brukar det låta om folk som inte fattar vad dom tittar på.  Om dom inte förstår bakgrunden kring Vasa och ABBA är det inte Stockholms fel utan brist på allmänbildning och historia.  Att gå o titta på något bara för att det är en turistattraktion och inte för att man är intresserad känns väldigt döfött...  

Och hur brukar det inte låta när svenskar försöker ge feedback på utländska sevärdigheter ?  

och så förstås - sverige kan inte vara bäst på allt....  

Sverige är ju sämst. 
  • Gert
    Anonym (Svensk man) skrev 2015-01-12 20:48:38 följande:

Frågan är vilken svensk stad som är att föredra. 

En liten svensk homogen småstad med vacker natur och djurliv. Så långt bort från myllret, mullorna, pissoartrottoarerna och feministerna som möjligt.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Tecum

Visst är Stockholm överskattat, i synnerhet Skansen, men samtidigt är det så att "hälsan tiger still". Det är alltid lättare att klaga på semestern (och annars också), är det bra är det bara som det ska. Har man dessutom överdrivna förväntningar är det lätt att bli besviken.

• MadHatter

Jag vet inte men tyckte att kommentarer om ABBA var lite roligt. Om man tycker att ABBA var en "totalt irrelevant musikaliskt usel grupp" - varför i hela friden går man då på ABBA-museet?

Personligen tycker jag att Stockholm är en fin stad där det finns mycket som jag uppskattar, men det är en lite storstad och naturligtvis finns det inte lika mycket att se där som i många andra huvudstäder. Och följer man med på en paketresa som jag antar att många gör väljer de ju inte själva vad de ska se.

• Vanillaextract

Tycker Stockholm är vackert, eller ja innerstan då alltså. Inte alls skräpigt, människorna är hövliga, hög kvalite m.m. Tyvärr börjar renligheten och trevliga klimatet att förstöras av alla tiggare och vissa invandrare.

Tyvärr har vi inte lika många roliga grejer som t.ex. USA bara. Det är en av nackdelarna. Även att vi har dåligt utbud av nattklubbar och affärer.

Tror att de flesta turisterna gillar stockholm om de inte har haft orealistiska förväntningar.

• sextiotalist

Såklart, de har inte vandrat längs söderns höjder, hoppat över Långholmen, de har som alla andra, gått på de tristaste ställena.
    Det spelar ingen roll vilken stad man uppsöker, snöar man in sig på de traditionella turistställena så blir det en besvikelse.

Det finns så många vackra platser i Stockholm

• FDFMGA

Eftersom det kommer så ofantligt många turister till Stockholm så är det så klart möjligt att hitta negativa omdömen på Tripadvisor, men hur negativt är det generellt?

Av 2.945 omdömen om Skansen så ger 1.626 Skansen betyget utmärkt medan 25 personer anser att upplevelsen var hemskt

881 gav betyget Mycket bra.
    327 Medelmåttigt
    och 86 Dåligt.

Sammantaget ett alldeles suveränt omdöme, tycker jag.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2015-01-12 21:23:36 följande:

Eftersom det kommer så ofantligt många turister till Stockholm så är det så klart möjligt att hitta negativa omdömen på Tripadvisor, men hur negativt är det generellt?

Av 2.945 omdömen om Skansen så ger 1.626 Skansen betyget utmärkt medan 25 personer anser att upplevelsen var hemskt

881 gav betyget Mycket bra.
    327 Medelmåttigt
    och 86 Dåligt.

Sammantaget ett alldeles suveränt omdöme, tycker jag.

Motsvarande för Vasamuseet.

Utmärkt: 5869
    Mycket bra: 1824
    Medelmåttigt: 303
    Dåligt:38
    Hemskt: 7
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2015-01-12 21:26:34 följande:
    Motsvarande för Vasamuseet.

Utmärkt: 5869
    Mycket bra: 1824
    Medelmåttigt: 303
    Dåligt:38
    Hemskt: 7
    Betänk då att över en miljon personer besökte Vasamuseet 2014.......
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee

Skansen hade 1,4 miljoner besökare 2013, lite drygt.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (!!!)

Håller faktiskt med om det mesta. Förutom att djuren på Skansen ser ut att vara i dåligt skick för jämfört med hur många andra zoodjur har det i olika delar av världen så har skansens djur det underbart bra.

• Anonym (Svensk man)

Armemuseum är det enda sevärda i Stockholm. 

• Cal XVI Gustf

En del turister hade olika uppfattning om olika delar av staden. Exempel:

"Let me start by saying, I LOVE Sweden and Stockholm. I'm already planning on a return visit.

Sodermalm was a windy hole that I will never revisit. The streets were filthy and smelly. The attractions weren't as engaging as other parts of the city. The people were rude, bumping into me and glaring at me as I walked down the street. I got hopelessly lost and couldn't find anyone to help me. When I got lost in other parts of the city, it was easy to find a friendly Swede to point me in the right direction. In Sodermalm, I was insulted in Swedish by people who seemed to think that just because I was American, I didn't know any Swedish."

Svar på tråden "Smutsigt, illaluktande och gammalmodigt" - turisterna sågar Stockholm.