2-åring med epileptiska anfall, massor av frågor
Vår lille kille fyllde 2 i november. Veckan innan jul fick han plötsligt flera krampanfall. Vi blev inlagda och under dagen kom anfall på anfall på anfall. Stora anfall, men ändå ganska korta; runt 1 minut. Han fick genomgå både datortomografi och eeg då, men de hittade inget avvikande förutom en medfödd cysta i bakhuvudet som tydligen är helt ofarlig och inte orsakar kramperna. På kvällen sattes Keppra in för att häva anfallen. Från början trodde man att kramperna orsakades av ett virus eftersom han hade haft väldigt hög feber några dygn innan de började och för att anfallen försvann fort med Keppran. Planen var då att han skulle gå på den i en månad för att sedan fasa ut medicinen. Men så kom nya anfall i onsdags och vi blev återigen inlagda. Nu är anfallen så kallade myokloniska med ryckningar främst i nacke och armar. Han har även episoder med "mmm-ande" och vinglighet som går över inom några sekunder.
Sannolikheten att det ska vara orsakat av ett virus är nu liten. Han har nu gjort ytterligare 2 eeg, magnetröntgen samt lumbalpunktion. Vi har inte fått svar på alla prover än men de vi har fått svar på ser bara bra ut. Det börjar, trots att eeg inte har bekräftat det, luta åt att det är epilepsi han har.
Trots att jag själv har epilepsi (välmedicinerad utan anfall i flera år) har jag en miljon frågor känner jag!! På ett sätt är det en fördel att jag är lite kunnig och på ett sätt är det en enorm nackdel för jag kommer så väl ihåg känslan när ett anfall är på väg och jag tycker så synd om min lille kille .
Först och främst undrar jag lite hur det har varit för er andra som har barn med epilepsi; hur debuterade det och hur har det gått för er? Sen undrar jag hur det ska fungera på förskolan? Just nu är han väldigt sliten och trött och skulle aldrig orka med dagarna på förskolan. Både jag och min man är hemma för tillfället, mannen med vab för sonen (som jag verkligen hoppas blir godkänd av fk) och jag med föräldrapenning för hans lillasyster. Inkomsterna är inte de bästa just nu med andra ord, därför undrar jag också hur det har gått för er i kontakten med försäkringsbolag; har ni fått någon ersättning? Jag har ännu inte hört nåt om min anmälan till Skandia.