• Anonym (Solros)

Fler med unga vuxna styvbarn som bor hemma?

Hej!

Jag skulle vilja ha kontakt med andra som har äldre styvbarn som fortfarande bor hemma. Jag har en 20-årig styvdotter som jag har en helt okej relation till, men situationen med att hon bor kvar hemma fungerar inte bra för min del.  För min del känner jag att jag är färdig i min roll som styvförälder och att jag längtar efter att hon ska ta steget att flytta hemifrån. Dottern trivs dock hemma och är bekväm av sig. Hon har vaga planer om att flytta men det blir aldrig något av dem.

Jag söker alltså inte främst tips och råd om hur situationen ska lösas. Jag skulle inte kunna "knuffa ut" henne (däremot uppmuntra till självständighet). Men det vore skönt att ha någon att ventilera med, för att få dela erfarenheterna emd någon i lilknande situation.

• Svar på tråden Fler med unga vuxna styvbarn som bor hemma?
  • Gizzmo73

Hej, du kan inboxa mig om du vill. Har en 19-årig bonus som bor här på heltid och en äldre bonus som flyttat hemifrån.

• Anonym (bio)

Jag har ingen bonus hemma nu utan en bio som snart är 19 år.Skulle också önska att mitt barn flyttade hemifrån men det är inte lätt idag för ungdomarna idag främst med bostad och jobb. Jag har ett äldre barn som flyttade för 3 år sedan när det var 20 år. Det är jobbigt med vuxna barn som bor hemma även om det är biobarn. De är liksom vuxna men måste ändå rätta sig efter de regler som finns hemma,kan bli väldigt jobbiga konflikter ibland.

Jag kan förstå hur du känner TS även fast jag endast har biobarn numera.

• Anonym (...)

Jag har oxå en 20-årig bonus hemma som inte verkar ha några planer på att flytta i första taget. Slöare människa får man leta efter.. Skolkat sedan högstadiet och ströjobbar bara lite. Säger att hen inte vill ha ngt heltidsjobb.. Väntar på att bioföräldrarna ska göra det dom planerat dvs börja sätta press på den bortskämda slöhögen..

Har fått en överdos av personen eftersom jag jobbat hemifrån och aldrig fått vara ifred. Står knappt ut längre..

• Anonym (Solros)
    Anonym (bio) skrev 2015-01-14 16:20:33 följande:

Jag har ingen bonus hemma nu utan en bio som snart är 19 år.Skulle också önska att mitt barn flyttade hemifrån men det är inte lätt idag för ungdomarna idag främst med bostad och jobb. Jag har ett äldre barn som flyttade för 3 år sedan när det var 20 år. Det är jobbigt med vuxna barn som bor hemma även om det är biobarn. De är liksom vuxna men måste ändå rätta sig efter de regler som finns hemma,kan bli väldigt jobbiga konflikter ibland.

Jag kan förstå hur du känner TS även fast jag endast har biobarn numera.

Då har de i alla fall regler. Min styvdotter går och kommer mycket som hon själv önskar och har få skyldigheter hemma. Hon hjälper till som barnvakt i bland, och hon tvättar sina egna kläder samt lagar en del mat till sig själv. Men jag har gett upp om att driva igenom större ansvar hemma, hennes pappa kommer aldrig att driva igenom det och jag orkar inte ha det på mig. Egentligen är det skit samma att hon och killen innebär en del merjobb, det kan jag ta. Det är det där med att ha en eller två vuxna ungar hemma som ska tas hänsyn till. Längtar efter egen tid på kvällen med bara mannen.
  • Anonym (Solros)
    Anonym (...) skrev 2015-01-14 16:33:35 följande:

Jag har oxå en 20-årig bonus hemma som inte verkar ha några planer på att flytta i första taget. Slöare människa får man leta efter.. Skolkat sedan högstadiet och ströjobbar bara lite. Säger att hen inte vill ha ngt heltidsjobb.. Väntar på att bioföräldrarna ska göra det dom planerat dvs börja sätta press på den bortskämda slöhögen..

Har fått en överdos av personen eftersom jag jobbat hemifrån och aldrig fått vara ifred. Står knappt ut längre..

Oj, ja jag har ingen större svårighet att förstår dig. Just att få vara själv hemma i bland är guld värt. Tjusningen att jobba hemma försvinner helt om bonusen är hemma också. Eller vem som helst för den delen. Skulle bli rätt irriterad om min man bestämde sig för att jobba hemma samma dag som jag! :)

Det där med att man inte "vill" ha ett heltidsjobb. Ja, det är ett väldigt tydligt tecken på att verkligheten inte kommit ikapp din bonus. Vem skulle inte vilja jobba halvtid om man hade ekonomisk möjlighet till det?

Detta är verkligen prövningarnas tid. Tyvärr tror jag inte att man vinner ngt genom att sätta hårt mot hårt. Få föräldrar är nog beredda att putta ut sina barn ur boet (vilket väl är tur). Men press att ta ansvar, söka jobb, söka utbildning etc - yes please!
  • Anonym (...)
    Anonym (Solros) skrev 2015-01-15 10:37:01 följande:

Oj, ja jag har ingen större svårighet att förstår dig. Just att få vara själv hemma i bland är guld värt. Tjusningen att jobba hemma försvinner helt om bonusen är hemma också. Eller vem som helst för den delen. Skulle bli rätt irriterad om min man bestämde sig för att jobba hemma samma dag som jag! :)

Det där med att man inte "vill" ha ett heltidsjobb. Ja, det är ett väldigt tydligt tecken på att verkligheten inte kommit ikapp din bonus. Vem skulle inte vilja jobba halvtid om man hade ekonomisk möjlighet till det?

Detta är verkligen prövningarnas tid. Tyvärr tror jag inte att man vinner ngt genom att sätta hårt mot hårt. Få föräldrar är nog beredda att putta ut sina barn ur boet (vilket väl är tur). Men press att ta ansvar, söka jobb, söka utbildning etc - yes please!

Det har varit/är betydligt fler problem runt bonusen. Tyvärr så är biomamman betydligt mjäkigare än min sambo, som faktiskt ställer krav om ansvar osv, men allt går inte att skylla på bioföräldrarna heller. Det är ju inget barn längre..

Det ska bli spännande att se hur bioföräldrarna och framför allt min sambo ska ta tag i det här närmaste tiden. Funderar på att flytta själv i mörka stunder..
Svar på tråden Fler med unga vuxna styvbarn som bor hemma?