• Anonym (Hur fungerar det?)

    Vab under arbetsträning

    Vid arbetsträning och då den som arbetstränar får rehabiliteringsersättning så är det beskrivet huruvida personen får vara lovligen ifrån arbetsplatsen. Jag är osäker på hur det ska tolkas kring vab, såhär står det:

    "Du får däremot inte behålla rehabiliteringsersättningen vid sjukdom, tillfällig vård av barn, vård av närstående eller om du inte kan delta i rehabiliteringen på grund av att du är smittbärare. Vid sådana tillfällen kan du ansöka om andra ersättningar från Försäkringskassan."

    Betyder det att om den som arbetstränar behöver vara hemma för att ta hand om sjukt barn går det till på samma sätt som för en som lönearbetare? Att personen anmäler vård av barn till arbetsplatsen och även till försäkringskassan för att få tillfällig föräldrapenning istället för rehabiliteringsersättning?

  • Svar på tråden Vab under arbetsträning
  • Anonym (Hur fungerar det?)

    Fast det är ju sjukförsäkringen det gäller, angående hur rehabiliteringsersättningen för arbetsträning påverkas av vab och hur en person går tillväga. Arbetsträning har ju inget med föräldraförsäkringen att göra väl? :)

    Läs gärna frågan igen, citatet jag frågar om är vad som gäller för rehabiliteringsersättning.

  • Försäkringskassan

    Hej! 


    Om en försäkrad gör uppehåll i rehabiliteringen på grund av tillfällig vård av barn betalas inte rehabiliteringspenning för dessa dagar. Försäkringskassan kan då i stället pröva rätten till tillfällig föräldrapenning. 


    När det gäller frågor som gäller tillfällig föräldrapenning (vab) och hur man går tillväga för att anmäla detta oavsett om man avstår från arbete eller rehabiliteringspenning hänvisar jag dig till ?fråga om föräldraförsäkringen? här på www.familjeliv.se
    Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder  


    Hälsningar
    Dora, handläggare


     

Svar på tråden Vab under arbetsträning