Jag förstår att Du tvekar inför skiljsmässa mot bakgrund av att du redan har en sådan bakom dig. Men du kan också se det som en erfarenhet. Du vet att du kan komma vidare i livet efter en separation eftersom du redan gjort det. Jag skriver inte detta för att jag vill rekommendera ett sådant steg utan bara för att peka på att det finns kraft och hopp att hämta ur din erfarenhet OM du skulle bestämma dig för att ta det steget. Du har ju faktiskt redan tänkt tanken att lämna.
Du försöker med alla till buds stående medel att häva den här situationen. Därmed tar du ditt ansvar för ert äktenskap och framtid. Men vad gör din hustru mer än hänvisar till sina mediciner samt flummigt prat om att känna sig påhoppad och behöva försvara sig? Vad skulle hon försvara sig mot? Sin makes vilja att ge och ta ömhet, närhet, sex? Det kommer ju inte som någon överraskning att du önskar det. Det hade ni ju tidigare!
Med all respekt ? vet du dessutom verkligen att hennes mediciner kan sätta ned lusten hos patienten? Eller är det en bekväm utväg att förklara den uppkomna situationen?
Jag läser mellan raderna att du är lite rädd att ställa krav på henne och det är fullt förståeligt. Du vill inte förvärra en redan infekterad situation. Men kravlös kärlek finns egentligen inte ? och inte hos er heller. Kravlös kärlek har man bara till sina barn. Du tänker ju från och till på att lämna eftersom du inte får dina grundläggande behov i rimlig grad tillfredsställda i ert äktenskap. Du skriver också att du känner att din lust för allt detta avtar över tiden ? fullt förståeligt i så fall.
Vad jag undrar är vad terapeuten gör för att hjälpa er mer än att lägga huvudet på sned och se förstående ut samt efterfråga sig om läget? Har ni t ex fått några konkreta verktyg att arbeta med? Det finns ju bra sådana.
Det jag redan tror har hänt är att du medvetet eller omedvetet skickar signaler till kvinnor att du skulle kunna vara intresserad av någon form av relation. Det skulle också förvåna mig om du inte vid åtminstone något tillfälle uppfattat en positiv respons från någon kvinna samt känt dig uppmuntrad av detta?
Om jag får komma med ett förslag: Gör en handlingsplan över sex månader (inte längre) för dig själv men visa den inte din hustru. Åtminstone inte i förstone. Den kan omfatta fortsatta terapisamtal, resa till Kroatien, hitta på något tillsammans hela familjen, t ex en weekendresa. Givetvis allt beroende på vad er ekonomi tillåter. Lägg också in avstämningstidpunkter för hur äktenskapet utvecklar sig under dessa sex månader. Ställ upp ett antal saker som du ska ?mäta?. Hur många sextillfällen har det varit, har hustrun visat något som kan tyda på en förändring hos henne, vad i så fall? Osv. Detta är bra för det ger en tydlig överblick av läget i efterhand.
Gör dessutom en ?katastrofplan? som går ut på att visa vilka steg du ska ta om det blir så att du lämnar äktenskapet, både praktiskt och emotionellt. Jag tror att med en sådan plan ter sig inte det alternativet så skrämmande. Då vet du vad du ska göra både praktiskt och emotionellt. Bygg på erfarenheterna från den förra skiljsmässan.
När du är klar med detta går du till henne och ber henne berätta hur hon tycker att ni ska häva det svaghetstillstånd som ert äktenskap har kommit in i. Alltså inte om hon tror att det går eller inte utan hur hon vill att ni ska agera för att komma till harmoni även med sexlivet. Jag skulle inte nöja mig med svar som ?vad tycker du? för det vet du ju redan från din handlingsplan utan vad hon vill att ni gör. Då får du en tydlig värdemätare på om hon överhuvudtaget vill lösa situationen. Men pressa henne inte på besked för det leder ingen vart men vad du vinner är att du förmodligen får en tydlig startpunkt för de sex månader jag talat om tidigare ? även om du inte får något svar från henne och därmed tvingas se att hon är ointresserad av problemet ? vilket tyvärr mycket tyder på från dina trådar här på Familjeliv.
Jag är medveten om att detta är ett manligt sätt att ta i problem. Så finns det kvinnor som vill komma med alternativ på denna tråd så är i vart fall jag nyfiken på att få ta del av dem.
Att du ska känna att du har grepp på problemet även om du inte på egen hand kan lösa det ? det är åtminstone vad jag hoppas på. Fortsätt skriva och berätta hur det utvecklar sig snälla du. //