• Snartentrea

Ettåring som slutat sova på dagen

Hej alla kloka föräldrar!

Skulle behöva lite råd. Har en tös som är 13 månader som sedan 2 veckor vägrar sova på dagen. Hon har alltid sovit bra på natten, från 18-19 till 6-7, och på dagen mellan 11-12. Under sista veckan av jullovet blev det lite rubbningar i rutinerna, och 2 dagar i rad sov vi till 9. Detta medförde att hon inte sov något på dagen dessa dagar.

Men, sedan dess så har hon inte sovit på dagen, med följd att hon är jättetrött vid 16, och jag får kämpa för att hålla henne vaken till minst 18. Nu kliver vi upp ca 7, men hon vägrar fortfarande sova på dagen. Jag är höggravid, och hade gärna sett att få en timmes vila på dagen, plus att få henne att orka vara vaken längre på kvällen. Igår somnade hon på soffan vid 15 och fick sova 1 timme och lägga sig senare, för att se om vi kunde vända på mönstret, men icke. Idag är det samma visa igen.

Någon som har tips på hur jag kan få henne att börja sova på dagen igen? Känns som att hon är lite liten för att sluta med lunchvilan :/

• Svar på tråden Ettåring som slutat sova på dagen
  • KlarSomDenVackraste

Hm, tja, jag vet inte. Jag vet bara att alla människor - vuxna som barn - är individuella i allt. Kanske är det så att hon inte behöver så mycket sömn, eller att det räcker med att vila (vaken) en stund mitt på dagen?

Min son vaknade omkring 7-tiden på morgonen och somnade sedan vid 10-tiden. Sov i cirka 1,5-2 timmar. Sov sedan igen omkring 15-tiden.
    När han fyllde ett år så sov han endast en gång om dagen, kring 1-tiden, i cirka 2 timmar (ibland tilliochmed 3 timmar).
    Han sov middag fram till 2,5 års ålder (då försökte jag utan middagsvilan och han klarade det. Han hade nog kunnat sova middag fram till 3,5 års ålder, skulle jag gissa).

Som sagt; alla är olika.

• sancia

Om hon nu sover från 18 till 7 på morgonen så är det 13 timmar, när hon tidigare sovit 11-13 timmar på natten.

Jag skulle korta nattsömnen ytterligare och se om det hjälper.

Svar på tråden Ettåring som slutat sova på dagen