Mammamia77 skrev 2015-02-15 20:14:45 följande:
ska som sagt försöka få ersättning.
Jag börjar tro att det är soja och mjölk nu.
Men funderar lite på om det kan vara möjligt att han reagerar på viss mat som korsallergi. Jag själv är gråbo allergiker och reagerar starkt när jag ätit vissa saker. Kan han ta det från mig eller hur funkar det?
Jag kan ingenting om gråbo allergi så kan inte uttala mig om den explicit, men vad jag läst så verkar själva anlaget för att få allergier vara ärftligt men inte själva allergin.
Visst kan det vara andra allergier också som spökar men min första tanke är nog att barnet reagerar på alla baljväxter och att du inte tänkt på att det varit ngn baljväxt i maten också, och att du därför kopplat symptomen till saker som du själv reagerar på eftersom man naturligt håller bäst koll på dem.
Det jobbiga med baljväxter (soja, bönor, ärtor, linser, jordnötter) är att dem även gömmer sig bakom E-ämnen (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, arrabicum gummi). Även xantangummi innehåller i regel sojaprotein i varierande mängd (dock ej den i oatley produkter då den ska vara allergen fri). Nu reagerar inte alla på alla baljväxter, men reagerar man på både soja och guarkärnmjöl, som ditt barn verkar göra, får man nog räkna med att de flesta baljväxter i ren form går bort och där glömmer man ofta att gröna ärtor, hericot vert, sockerärtor m.fl. är just ärtor. Har man tur är dock inte barnet så känsligt att hen även reagerar på spår eller e-ämnen längst bak i ingredienslistan, men man får testa sig fram där helt enkelt. :)