• dominguina

Dagis fröken rekommenderar omskärelse...

Idag blev jag så paff. Jag talade imorse om för min sons förskollärare att han ständigt klagar på blöjan. Hon frågade om mask i magen men det uteslöt vi snart.

När jag sedan kom och hämtade min son på förskolan sa hon att han hade klagat på blöjan och att hon trodde det berodde på förbuden och berättade att eftersom hon är muslim så är det vanligt med omskärelse i hennes kultur och hon förklarade till och med hur man gör. "Det är jätte lätt. Inte alls svårt. Du är ju ganska ung men kanske din mamma kan hjälpa dig med det..."

Får man säga sånt här som förskollärare? Är det ens tillåtet med omskärelse i Sverige?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Dagis fröken rekommenderar omskärelse...
  • MenloPark

Klart hon kan komma med förslag, hur befängda förslagen än må vara. Men hennes ord är inte din lag. Du gör ju som du vill.

Däremot så kanske hon har rätt i att hans förhud är trång? Får han "ballongsnopp" när han kissar, t ex? Dvs att snoppen "blåses upp" lite.

• Maddi

De bevisar väl att förskolläraren lyssnar och berättar hur hon skulle gå tillväga. En del saker i svensk kultur som vi gör kanske låter helknasigt i en annans.

• Drottningen70

Nej självklart är det inte tillåtet att förskollärare rekommenderar att man själv med hjälp av mamma gör en omskärelse i hemmet. Synd också att det inte är förbjuder för sverigedemokrater att starta trolltrådar i syfte att få muslimer att framstå som idioter. Självklart skulle ingen yrkesverksam förskollärare öppet uppmana en förälder att begå brott. Förövrigt så är jag extremt

Mycket emot manlig omskärelse och anser att det borde förbjudas och beläggas med

Hårda straff.

• Drottningen70

Nej det är INTE tillåtet för "vem som helst" att skära bort förhuden på barnet... Tror folk det ??

• MenloPark
    Maddi skrev 2015-01-15 18:31:05 följande:

De bevisar väl att förskolläraren lyssnar och berättar hur hon skulle gå tillväga. En del saker i svensk kultur som vi gör kanske låter helknasigt i en annans.

Typ som att dansa kring midsommarstången. Hoppa omkring där och sjunga "Små Grodorna". Ärligt, hur knäppt lär inte det uppfattas!?
  • Maddi
    MenloPark skrev 2015-01-15 18:38:47 följande:

Typ som att dansa kring midsommarstången. Hoppa omkring där och sjunga "Små Grodorna". Ärligt, hur knäppt lär inte det uppfattas!?

jo absolut :)
    Drottningen70 skrev 2015-01-15 18:36:38 följande:

Nej det är INTE tillåtet för "vem som helst" att skära bort förhuden på barnet... Tror folk det ??

nä hag tror inte folk är så dum i huvet som du vill gå de och låta. Däremot är det lite konstigt att TS inte vet att man kan göra omskärelse och att vissa har väldiga problem med förhuden och gör det i medicinskt syfte.
  • Drottningen70
    Maddi skrev 2015-01-15 18:42:28 följande:

jo absolut :)nä hag tror inte folk är så dum i huvet som du vill gå de och låta. Däremot är det lite konstigt att TS inte vet att man kan göra omskärelse och att vissa har väldiga problem med förhuden och gör det i medicinskt syfte.

Detta handlar om att nån försöker misskreditera muslimer genom att hitta på en tråd där man beskriver nåt riktigt dumt som nån "muslim", ska ha gjort eller sagt.
  • dominguina

Det här är inte en trolltråd. Och jag försöker inte misskreditera muslimer. Det jag skrev var precis som förskolläraren uttryckte sig.

Och anledningen till att jag skriver det här är för att jag är en oerfaren ung mamma som var osäker på om detta tillåts i Sverige eller inte. Men nu har jag fått svar på den frågan så Tack för det.

• FruNyfiken

Eftersom dagisfröken är muslim så ger hon säkert råd utifrån sin erfarenhet. Det är inget som säger att du som förälder måste följa det rådet! Bara som OT, kan jag berätta att många amerikaner är omskurna, av hygieniska skäl.

• MenloPark
    FruNyfiken skrev 2015-01-15 19:16:32 följande:

Eftersom dagisfröken är muslim så ger hon säkert råd utifrån sin erfarenhet. Det är inget som säger att du som förälder måste följa det rådet! Bara som OT, kan jag berätta att många amerikaner är omskurna, av hygieniska skäl.

Eller för att de är brutalt dumma i huvudet.

Dock är ju landet på bättringsvägar i den frågan. 80% av alla vuxna män är omskurna, medan endast 20% av alla barn födda mellan 2010 och framåt, är omskurna.

Så det går åt rätt håll.

Det var en trend förut, som håller på att dö ut.
  • Drottningen70
    FruNyfiken skrev 2015-01-15 19:16:32 följande:

Hemma vid köksbordet? Du menar förståss att

Är omskurna för att de TROR att det har med hygien att göra. Det stämmer dock inte med verkligheten .

Varför fattar inte folk, vad som skrivs? HA det är (tyvärr) tillåtet med omskärelse (stympning) på pojkar i Sverige, men det denna förskollärare påstås föreslå är att TS, med hjälp av sin mamma ska utföra det själv i hemmet. Något som absolut inte är tillåtet.
  • umabdellah

Man måste vara rätt dum om man tror denna tråden är sann. Aldrig hört nåns mamma omskär barn. Detta görs hos profesionella läkare

• jagärjagvemärdu
    dominguina skrev 2015-01-15 19:05:24 följande:

Det här är inte en trolltråd. Och jag försöker inte misskreditera muslimer. Det jag skrev var precis som förskolläraren uttryckte sig.

Och anledningen till att jag skriver det här är för att jag är en oerfaren ung mamma som var osäker på om detta tillåts i Sverige eller inte. Men nu har jag fått svar på den frågan så Tack för det.

Svårt att googla? Går nog snabbare än att starta en tråd på familjeliv.
  • Eleanor4

Ja det är tillåtet med manlig omskärelse i Sverige förutsatt att det sker på sjukhus av läkare.

Nej det är inte rätt av henne att rekommendera ett kirurgiskt ingrepp när hon saknar kunskap.

• modsey

jag är med på jobbet vid omskärelse i bland och det utförs alltid på sjukhus av läkare!
    Sen om det är rätt eller inte denna tradition tänker jag inte gå in i, men jag har otroligt svårt att tro att en högskoleutbildad person rekommenderar en förälder att göra detta " hemma på köksbordet!"

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Eleanor4 skrev 2015-01-16 01:48:22 följande:

Ja det är tillåtet med manlig omskärelse i Sverige förutsatt att det sker på sjukhus av läkare.

Nej det är inte rätt av henne att rekommendera ett kirurgiskt ingrepp när hon saknar kunskap.

modsey skrev 2015-01-16 07:23:15 följande:

jag är med på jobbet vid omskärelse i bland och det utförs alltid på sjukhus av läkare!
    Sen om det är rätt eller inte denna tradition tänker jag inte gå in i, men jag har otroligt svårt att tro att en högskoleutbildad person rekommenderar en förälder att göra detta " hemma på köksbordet!"

Inte helt rätt, det kan göras av annan person med särskilt tillstånd (exempelvis en mohel, alltså en judisk "omskärare") före två månaders ålder. Exempelvis "hemma vid köksbordet".

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • PrivatBarnvakt

Omskärelse kan ibland behövas om förhuden är för trång då det skapar smärta i penisen, jag är tjej så har lite fel utrustning men har vänner som fått göra det både för medicinska/hälsoskäl och för religiösa skäl på sjukhus (en gjorde det hemma i ett annat land men det var en läkare som genomförde det och allt var rent, inte som om de gjorde det i ladugården precis).

• Flygfotogen

Är det bara jag som tolkar det som att förskolläraren föreslår att TS mamma kanske kan komma med råd och hjälpa henne i detta om hon är osäker? Inte att hon föreslår att mormor ska omskära barnet.

Svar på tråden Dagis fröken rekommenderar omskärelse...