• saltgurkan

Japan med barn?

Jag tänkte överraska min sambo med en resa när han fyller 30, men vet inte vart vi ska. Vi båda har länge velat åka till Japan, är det värt att lägga mycket pengar på en resa dit med en 2-åring? Är USA mer lämpligt? Ge mig tips tack!

• Svar på tråden Japan med barn?
  • Tow2Mater

åk till Japan om det är vad ni länge velat. Vad är ni intresserade av att se och gora? Att bara jämfora 'USA' med 'Japan' är väl som att jämfora "ska vi åka till rymden eller till månen".

• SVejsan

Tycker att det låter mastigt med så långa resor om ni har så små barn med er. En sak om man åker 3-4 h ner till Europa...
    När ni väl är på plats är det ju lugnt (var ni än åker) - men vet ni att det går bra och resa så långt med snällt barn och med tidsomställningar så åk dit ni känner mest för.
    För de sträckorna ni nämner så tycker jag att minst 10-14 dagar borde ni planera för. Annars (med tanke på tidsomställningar osv ) så känns det som det kostar mer än det smakar...

• saltgurkan

Tack för svar! Vet inte riktigt vad vi vill göra där, sightsing och sånt. Har ingen aning om hur det ör att resa långt, aldrig gjort med barn. Det kanske är bättre och mer prisvärt om barnet är äldre? Man kanske bara får "jaga runt" på ett otåligt barn och så var det inte så mycket tid till att njuta?? Har ni tips på resmål i Europa som är trevligt med barn? Gärna mer än "sol och bad" bara!

• Aniiee

Går alldeles utmärkt att åka till Japan och USA med barn, även så små som 2 år. Japan är jobbigare och krävs mer tid pga jetlaggen är alltid större åt det hållet (eh... för de flesta). Åker man till USA är den oftast inte lika jobbig/stor. Flygresan löser man lättast genom att se till att ta ett nattflyg.

Jag vet inte vart i varken USA eller Japan ni tänkt er, men om du specificerar dig så kan jag säkert komma med tips på vad man kan göra med en två-åring. 

Om ni hellre åker inom europa, med tanke på barnets ålder, så är London alltid en hit. Barnvänligt och bra.

Ett hett tips från mig är att gå in på mylittlenomads.com för att kolla på saker du kan göra med småbarn i de flesta stora städer i världen.

Alternativt så lämnar ni 2-åringen hemma hos någon och åker på en weekend solo.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Japan med barn?