• Johanna O

Missat hyran!!

Hej alla ordningsamma!

Jag bor i en 3:a som jag hyr i första hand. Jag har inte prioriterat att betala hyran under två månader, nu är hyresvärden irriterad.

Jag skulle nu behöva mitt hyreskontrakt, men jag hittar inte det. Kanske exet när han drog.

Är det någon kunnig ordningsam därute som vet om jag kan kräva ett nytt av hyresvärden?

• Svar på tråden Missat hyran!!
  • togood

Om det är någon "myndighet" som vill kika på kontraktet så kan du ju bara be dem ringa hyresvärden istället :) Vet inte om du kan kräva ett nytt kontrakt men det borde väl hyresvärden kunna vara snäll och hjälpa till med, om du betalar hyran förstås :)

• Dixie

börja med att betala din hyra - efter det kanske hyresvärden kan hjälpa dig med en kopia på avtalet!

• Trassel14

Har du inte betalat hyran på 2 månader, har troligtvis hyresvärden gått vidare till kronofogden med det. Ring och hör med hyresvärden hur Ni ska kunna lösa situationen med betalningen. 

• Moderno

Tyvärr är hyran inget man kan prioritera bort. Endera betalar man eller så flyttar man. Och flyttar man inte frivilligt blir man vräkt. Vid ordningsstörningar kan man få behålla lägenheten, men är man sen med hyran åker man om hyresvärden så önskar.

Men nog med pekpinnar. Varför behöver du kontraktet?

• gahadas
    "Jag har inte prioriterat att betala hyran under två månader"

Vissa borde ju 
    omyndigförklaras
  • Vlad

Vadå "kräva"? Har du bett om en kopia och blivit nekad?

Svar på tråden Missat hyran!!