• Lenap

    Varför använder ni inte cykelhjälm?

    Jag förstår inte. Nej jag förstår inte alls.

    Varför väljer man att cykla utan cykelhjälm? 

    Det kan väl inte vara fråga om okunskap, utan måste väl vara lathet eller rentav dumhet. 

    Såg idag en cyklist komma i fullfart ner för en isbacke utan cykelhjälm. 
    Jag vill bara stoppa honom och fråga varför han inte tänker på hur galet de kan gå. 

    Cykelhjälmen räddade mig för några år sedan och utan den vore jag knappast i liv idag. Körde omkull mitt på dagen på torr väg och slog i hjälmen i en trottoarkant - Klarade mig med en lätt hjärnskakning och blå axel.

    Förklara gärna hur ni tänker angående detta med cykelhjälm och hur det är i er familj? 

  • Svar på tråden Varför använder ni inte cykelhjälm?
  • Rabarbapuppa
    Tow2Mater skrev 2015-04-23 18:18:29 följande:
    Man ska ju inte cykla på vägen om det finns cykelväg. Det rätta hade väl varit att vänta tills den dova damen flyttade sig såsmåningom, då hade du formodligen heller inte cyklat omkull.
    För att förtydliga: Jag stod på cykelbana. Övergångsstället har en del för gångare, en del för cyklister. Och som du kanske sett så har dylika övergångar separata röd/gröna-ljus för cyklister respektive gångare. De brukar slå om samtidigt. 

    Jag cyklar alltid på cykelbana så länge detta finns.

    /Puppa
  • oOOo  oOOo
    suziz skrev 2015-04-20 08:09:15 följande:
    Jag har fortfarande inte hört någon vettiga anledning till att inte ha hjälm.
    Så varför använder du inte hjälm alltid då? Verkar inte som du hade några problem att argumentera mot hjälm själv nyss
    suziz skrev 2015-04-20 08:09:15 följande:
    Men jag anser att du har fel i att alla som har hjälm känner sig osäkra när de cyklar. 
    Har jag inte sagt. Sade att det inte är konstigt att de som känner sig osäkra använder hjälm. Det finns säkert en hel del som använder hjälm för av andra orsaker. Som att de cyklar omkull ibland tex. 
  • Iarwain

    För att jag är lat och tycker det är obekvämt.
    Mest är jag i min dumhet övertygad om att "det händer aldrig mig".

    Jag har sagt att jag ska börja med hjälm i väldigt många år, men det blir liksom aldrig av.

  • oOOo  oOOo
    Rabarbapuppa skrev 2015-04-23 09:23:53 följande:
    Det här är ingen som helst moralpredikan, det är bara ett kallt konstaterande. Jag är ingen trygghetsnarkoman, farten var inte hög, och jag är van. Men jag slog mig så in i h-vete men jag hade hjälm vilket fick till följd att huvudet är helt oskadat. 
    Så är det.

    /Puppa
    Fy för tusan puppa. Köp en ordentlig hjälm, puffar på knän och armbågar och kanske en kudde till rumpan. Och broddar till skorna förstås. 

    It's not the fart that kills it's the smell
  • Rabarbapuppa
    oOOo oOOo skrev 2015-04-25 20:30:24 följande:
    Fy för tusan puppa. Köp en ordentlig hjälm, puffar på knän och armbågar och kanske en kudde till rumpan. Och broddar till skorna förstås. 

    It's not the fart that kills it's the smell
    Nej det behöver jag inte. Hjälmen jag har är bra, den skyddade bevisligen huvudet när jag vurpade. Det jag ville illustrera var bara att en vurpa kan hända liksom bara "sådär", och då är man glad att man hade krukan på skallen. Finns ingen anledning att se ut som en j-a marshmallow på cykeln.
  • Gräsklipparmannen

    Man får inte evigt liv av att undvika risker. Skulle rekommendera dem som inte förstår hur folk kan cykla utan hjälm att besöka Thailand där föräldrar kan amma barn på motorbikes utan en tanke på att skydda sig. Någonstans måste man dra en gräns för hur man ska skydda sig i vardagen och cykelhjälm känns helt enkelt inte rimligt. Varför inte undvika att cykla över huvud taget eller undvika det offentliga rummet totalt... eller undvika hemmet, där det förmodligen sker än mer olyckor. Nej - cykelhjälm är ett besvär där jag inte vill investera min tid.


    MärkDNA Stöldskyddsmärkning - www.dnabutiken.se/
  • livsdansare

    Eftersom jag är en av dem som för det mesta använder cykelhjälm (när jag cyklar) så har jag läst igenom hela tråden. Sorry TS om jag inte riktigt svarar på din frågeställning.

    Jag använder cykelhjälm för att jag tror att den är ett bra skydd om olyckan är framme. Jag har inte läst några forskningsartiklar i ämnet, utan har bara utgått från vad jag själv tror. Eftersom jag alltid använt cykelhjälm skulle det bara kännas konstigt och svårmotiverat om jag nu som tjugofemåring bestämde mig för att sluta.
    Visst, jag måste inte ha hjälmen, men oftast använder jag den.

    Vad är det som säger att man är en trygghetsnarkoman bara för att man använder hjälm? Jag tycker inte att jag är en trygghetsnarkoman om jag tänker på sådant som jag brukar göra eller har gjort i livet. Men jag tycker inte heller att man är dum i huvudet om man cyklar utan hjälm. Däremot tycker jag argumenten om att cykelhjälm ser fult och fånigt ut är rätt löjliga. Spelar det verkligen någon roll? Känns det så viktigt för en del av er att alltid vara fina/vackra/eleganta hela tiden? Det är väl inget fel i sig men det verkar väldigt jobbigt!

    Min cykelhjälm är väldigt snygg och jag tycker att jag ser riktigt bra ut i den. Om andra tycker annorlunda spelar ingen roll.

    Min förra cykelhjälm var ganska ful och satt inte så stadigt på huvudet. Men jag använde den lika ofta och hoppades att om jag skulle ramla och slå huvudet så skulle den kunna skydda lite. Nya hjälmen sitter som en smäck :D

    Hmm... poängen var att man inte automatiskt är en trygghetsnarkoman bara för att man tror att cykelhjälm kan vara bra att ha vid cykling.

    Godnatt. Sov gott. Dröm trevligt.

  • Zoja
    Gräsklipparmannen skrev 2015-04-27 11:30:50 följande:

    Man får inte evigt liv av att undvika risker. Skulle rekommendera dem som inte förstår hur folk kan cykla utan hjälm att besöka Thailand där föräldrar kan amma barn på motorbikes utan en tanke på att skydda sig. Någonstans måste man dra en gräns för hur man ska skydda sig i vardagen och cykelhjälm känns helt enkelt inte rimligt. Varför inte undvika att cykla över huvud taget eller undvika det offentliga rummet totalt... eller undvika hemmet, där det förmodligen sker än mer olyckor. Nej - cykelhjälm är ett besvär där jag inte vill investera min tid.


    Var ska man dra gränsen då? I vissa länder får man köra motorcykel utan hjälm, ska vi börja med det här också? Många kör bil utan bälte, kanske lika bra att ta bort lagen på bälte i bil?

    Att ha en hjälm på huvudet när man cyklar har en bevisat bra effekt om man skulle trilla med cykeln. Man är verkligen ingen trygghetsnarkoman för att man använder hjälm då. Lika lite som att man är en trygghetsnarkoman när man använder bilbälte eller ordentligt hjälm när man kör motorcykel.
  • kfkdkdkd

    Det heter lixsom CYKELHJÄLM vad är felet då? om alla måste ha hjälm inom lag så skulle allt va så mycke lättare

  • Palestrina

    Nej, man är ingen trygghetsnarkoman bara för att man använder cykelhjälm. Men det som oroar mig lite, är att många som använder cykelhjälm verkar så obekymrade om trafikreglerna? Alltså inte ALLA, men jag känner verkligen ett behov av att generalisera lite här. Hjälmbärare cyklar påfallande ofta mitt på cykelbanan och väldigt långsamt, eller tvärtom orimligt fort. Två gånger (minst!) har jag blivit omcyklad på höger sida av snabbcyklare med cykelhjälm på huvudet och det gör mig verkligen bekymrad.

    Häromdagen t ex, när det var riktigt dåligt cykelföre. Jag fick möte av en gångtrafikant - som föredömligt gick på rätt sida av banan - på en gemensam gång- och cykelbana, och svängde ut i något banan medan vi passerade varandra. På grund av det dåliga föret kom jag inte omedelbart tillbaka längst till höger - och det kanske var tur, för i så fall hade jag kanske krockat med denna stressade cyklist som kom i hög hastighet bakifrån och cyklade förbi mig på höger sida, precis som jag såg över axeln för att svänga tillbaka till högerkanten!?? Det var nära jag fick hjärtstopp på kuppen.

    Ni som bär hjälm och INTE beter er på detta vis i trafiken behöver givetvis inte ta åt er. Själv gör det mig mer och mer övertygad om att jag faktiskt måste leta rätt på min egen hjälm och börja använda den, p g a det allmänna kaoset och bristen på vett hos mina medcyklister.

Svar på tråden Varför använder ni inte cykelhjälm?