• mamma9905

Egypten?

Hej!

Jag och min gubbe, har funderat att resa till Egypten runt mars/april, är det en bra tid? Har tittat allt vart vi vill bo, tror det blir i Makadi Bay (någonstans stavas så), någon varit där? Kan man åka till Cairo och se på pymamid? Berätta gärna lite mer därifrån ;)

• Svar på tråden Egypten?
  • mammaåten

Jag har inte varit på stället ni tänkte åka till. Men var där i mitten på mars för något år sedan! Jättevarmt var det. Helt perfekt väder. Samma dag vi kom var det sandstorm (men fortfarande varmt). Dagen efter var det som vanligt igen - var i Sharm el Sheikh och det blåste väldigt mycket men dagtid var det bara skönt då vinden bara kändes som en sval bris just då :)

• mammaåten

Resor till Kairo brukar gå att boka, antingen via resebolaget man åker med eller hotellen (om man är på ett "turistigt" hotell). 

• Majsan70

Makadi bay är jättefint, men bara ren turistort. Det brukar gå o boka resor till Kairo därifrån, men frågan är om det är läge för det nu? Du får nog läsa på o kolla om det. Däremot an man även boka resor till Luxor därifrån och just i Luxor finns det ju så oerhört mycket att se.

• pingvin88

Jag har bott där nere i 8 år. Jag älskar landet!

Makadi blir perfekt som turistmål. Likaså El gouna. Särskilt för barnfamiljer. Lugnt och behagligt. Ni åker ungefär då det är som bäst väder där om ni frågar mig. Helt lagom temperatur. 

Rekommenderar varmt att se pyramiderna men resan är lång med buss så ta en övernattning där i så fall. Enklast blir det såklart att boka med en svensk arrangör men man kan också boka där nere. Frågar ni Ving så påstår de att det är olagligt enligt Egyptisk lag för en turist att åka med en inhemsk arrangör men det är rent påhitt från deras sida. Jag har hört både med svenska (i kairo) och egyptiska ambassaden. Vill man åka till Luxor så är det också en upplevelse. Mycket tempel och såklart vackra Nilen. Men båda resorna under en vecka kan bli för hektiskt.

Rekommenderar snorkling och en tur till paradise eller giftun island! Helt underbar dagsuflykt. 

• Gladskit

Vi har varit i Egypten 5ggr och kommer åka igen över påsk!
    För oss som älskar att bada och snorkla är det perfekt, och de senaste åren har vi valt hotell som har egna korallrev så slipper man åka på utflykt varenda dag. Utan det är lugna dagar på hotellområdet och på stranden med massa sol och bad.

Vi har varit i december, januari och i mars och kommit fram till att vi inte kommer att åka november-februari fler gånger. Utan tidigast i mars, för det är inte jättevarmt vintertid. Beror såklart också på vad man är ute efter men vill man ha varmt i luften och kunna bada länge utan att frysa så är det inte kul att komma ner i december när det är 23 grader och blåser ganska friskt.

Hurghada och Sharm el Sheik tyckte vi sådär om. Vår favorit är Marsa Alam som ligger längre söderut.

Vi har hittills inte gjort några utflykter till konungarnas dal eller till Kairo då det är så otroligt lång resväg (i buss) och det gör man inte med små barn. Inte vi i alla fall. Utan det tar vi sen när sonen är äldre så att han pallar resan och så att han fattar vad det är han ser och kan uppskatta det.

Svar på tråden Egypten?