• Nehvo

Störtblödningar med koagel v.17

Hej!

Jag är ny här och jag är beräknad till 29/6, så jag är i v.16+4 idag.

Jag har fått en del komplikationer och tänkte kolla om någon vart med om samma sak.

För några veckor sedan vaknade jag av kraftiga smärtor i magen och mycket (ca. 3 dl) blod som kom vaginalt. Efter besök på gynakuten kunde man konstatera att det var moderkakan som blödde och var framliggande (heter det så?). Bebisen mådde bra.

I förrgår natt vaknade jag igen av smärtor och gick på toa. Det kom mycket blod och sedan kom det ut en blodklump (koagel) som var lika stor som en tennisboll. Jag trodde först att det var moderkakan som hade lossnat.

Det slutade inte blöda utan rann okontrollerat så min man fick ringa efter ambulans. Väl inne på akuten kom det två lika stora koagel till och läkaren sa att hon aldrig sett något liknande innan.. Mirakulöst nog så säger dom att bebisen mår bra än så länge..

Jag är såklart nära bristningsgränsen och kan inte sluta oroa mig. Får inte så mycket svar från läkare och BM. Jag kommer inte så mycket mer hjälp förrän jag är i vecka 25, säger dom.

Är det någon som har varit med om något liknande? Ökar missfallsrisken? Är detta farligt för mig och barnet? Kan det innebära att jag komma föda alldeles för tidigt? Blir det ett snitt?

/ Kram

• Svar på tråden Störtblödningar med koagel v.17
  • corran

Nu är inte jag alls kunnig på detta plan men försöker mig på ett svar ändå..
    Under första månaderna under en graviditet så förflyttar sig moderkakan eftersom att livmodern växer. Detta kan skapa blödningar, ibland ganska rikliga.

Det kan också vara så att moderkakan börjar släppa lite, vilket inte är så bra. En bekant störtblödde precis som du beskriver det från v 12 och framåt..Hon var inlagt på fl från v 21 tills hon fick förlösas med katastrofsnitt runt v 27 pga av att moderkakan höll på lossna helt. Det gick trots allt bra med både mamma och barn.

Men det är ju som läkarna säger att tyvärr kan de inte göra så mycket just nu då barnet inte är levnadsdugligt utanför magen än.
    Men jag ger dig iaf rådet att vila vila vila. Jobbar du så sjukskriv dig på en gång, bär inga tunga saker, ansträng dig helt enkelt inte! Det är nog de enda du kan göra i de här läget.
    Håller tummarna att blödningarna avtar.

• Nehvo

Tack så mycket för svar! Så skönt att höra att man inte är ensam och att det har gått bra för andra i liknande situationer. Tusentack!!

• erty

Vet hur hemskt detta är! Jag blöder dock bara störtblödningar som vatten ännu.. Men i min senaste graviditet hade jag också störtblödningar o efter att dottern hade fötts (klarade sig dock inte) så kom det flera stora klumpar någon timme efter förlossningen SÅÅ obehagligt! Tyvärr får man inte mycket info o hjälp inom detta område då det är så lite forskning kring det :( Jag rekommenderar att du tar det lugnt och tar en dag i taget -jag vet hur hemskt det är o inte veta något..Men hade läkarna vetat något hade dom nog sagt något! Kram

Svar på tråden Störtblödningar med koagel v.17