• JillyJ

Vill skriva avtal om barnen/rutiner efter skilsmässan - fel?

En av anledningarna till att vi skiljer oss är för att jag har -upplevt- att jag levt med en döv person, ibland tom förståndshandikappad. Oavsett vad jag bett om, så får jag ett "ja", sedan händer absolut ingenting.

Visst slipper jag allt det där när vi skiljer oss men vissa rutiner runt barnen och förskolan MÅSTE bara funka, och med just det är han hopplös. Glömmer saker jämt så barnen står utan rätt kläder antingen hemma eller på förskolan.

Är det rimligt att skriva ett avtal att vi gemensamt köper förskolekläder, tex, galonisar, lekhjälmar, allvädersstövlar osv, att de ALLTID ska finnas på förskolan. Och det vi sedan vill ha i varsitt resp hem får vi köpa själv var för sig. Som det är nu (innan vv rutinen kommit igång) funkar det inte alls och jag blir galen. Jag måste alltid dubbelkolla allt och kan inte lita på att han gör det han säger eftersom han sällan gör det. Eftersom jag alltid lämnar och han alltid hämtar är situationen oundviklig som det ser ut nu.

Så det jag undrar är om det är rimligt att ens skriva ett avtal och vad isf konsekvenserna skulle vara om man frångår det? Hur hade ni gjort?

I slutändan handlar det om att göra allt så tydligt och enkelt som möjligt för att minimera ev konflikter och irritationsmoment för barnens skull.

• Svar på tråden Vill skriva avtal om barnen/rutiner efter skilsmässan - fel?
  • Annasofia01

Det blir nog svårt med ett avtal det är ju som sagt upp till han att se till att barnen har det dom behöver . Tror det skulle bli konflikter ifall du försöker bestämma och bry dig allt för mycket .

• Nyfiken gul

låt han ta konsekvenserna av att inte barnen har det dom behöver. 

Det är inte svårare än så.

Ett avtal med en massa punkter som ska skötas kommer endast bara att bli en källa till fler frustrationer och gräl. han kommer att förlita sig på att du har kollen och därmed händer ingenting då heller..

Säg det åt honom - barnen på hans tid är hans ansvar. Punkt och slut.

Barnen dör inte av att komma till skolan utan gummistövlar, gympakläder och inte få en ordentlig jacka på sig.  Kanske fryser och inte får vara med på alla lektioner - ja. Men mer händer inte.

Lägg istället krutet på att samarbeta kring det som verkligen betyder något. Att han måste skriva under skolpappren , sköta läkarbesök och såna saker.   Sånt får inte glömmas.  

Det är ingen big deal att glömma gympaskor eller komma försent till skolan eller inte få med sig nallen. 

Låt han själv komma på vad dom behöver under deras vistelse hos honom.   

Är han helt nollställd kan väl en första hjälp vara behövlig med att ge en liten lista på vad dom kan behöva hos honom som egna tandborstar, köpa täcken och kuddar , att dom har en morgonrock och underkläder - resten får han faktiskt tänka själv och på sitt håll be om hjälp om i så fall. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • JillyJ

Ja alltså självklart, under hans vecka kommer jag inte lägga mig i ett dugg. Nästan så jag hoppas att det ska krascha för honom så han inser att han måste skärpa till sig.

Jag var nog lite otydlig med det.

Det jag syftar på är att jag ska kunna hämta dem på fredagen (vi kommer ha vår bytesdag då) och känna att allt finns på förskolan då inför min vecka. Så att inte han tagit hem något/glömt nåt i sin bil av "förskolegrejerna" som jag behöver.

• mammalovis

Skriva ett avtal blir nog svårt skulle jag gissa på.

Tyvärr är det ju barnen som får ta konsekvenserna och inte pappan, när de är så små. Ett skolbarn kan ju fixa en del själv om det inte är en virrpanna.

Går han med på det kan det ju vara smart att komma överens om att köpa förskolegrejerna ihop och bestämma att vissa saker som stövlar, regnkläder, extra mössa, vantar, halskrage, keps, solkräm o s v bor på förskolan, annars måste det vara tillbaks nästkommande dag.

Det blir ju missförstånd även här när sambon har med andra saker hem än förväntat. Det är jag som lämnar då jag har kortast arbetstid.

• MadHatter
    JillyJ skrev 2015-01-17 14:43:56 följande:

Ja alltså självklart, under hans vecka kommer jag inte lägga mig i ett dugg. Nästan så jag hoppas att det ska krascha för honom så han inser att han måste skärpa till sig.

Jag var nog lite otydlig med det.

Det jag syftar på är att jag ska kunna hämta dem på fredagen (vi kommer ha vår bytesdag då) och känna att allt finns på förskolan då inför min vecka. Så att inte han tagit hem något/glömt nåt i sin bil av "förskolegrejerna" som jag behöver.

Jag har svårt att se att det skulle hjälpa med ett avtal. Det enklaste är väl att du hämtar kläderna när din vecka är slut och hänger tillbaka dem igen när din vecka börjar. Om du är rädd att alla kläder till slut kommer vara hos pappan och glömmas kvar där länge. Om du köper tex regnkläder i en viss färg kanske barnen också kan komma ihåg att det är "förskolejackan" som ska hänga kvar på förskolan?
  • JillyJ

Jag vill ju helst slippa något avtal.

Mitt förslag är att vi ska ha kompletta förskoleuppsättningar som alltid ska hänga där. Blir något för lortigt eller whatever så fixar man det under sin vecka så allt är på plats inför skiftet.

Men jag vet redan nu att han kommer ta hem och hålla på med förskolegrejerna och "glömma" att ta tillbaka det. Det händer JÄTTEOFTA att pedagogerna säger till mig saker i stil med "X hade inget regnställ igår/idag så X kunde inte vara med på uteleken, så det är bra om ni tar hit det igen". Och så kan regnstället ligga i en av bilarna, helt utan anledning, troligtvis har han bara ryckt med det vid hämtningen.

Och det är under en sån här situation som

• JillyJ

Oj, råkade trycka iväg det.

... Det är iaf en sådan här situation som jag bävar för. Att jag i slutändan iallafall måste vara generalen som måste påminna honom eller förklara hur han måste lösa det. Jag hatar den rollen.

• JillyJ

För att förtydliga, vi har en uppsättning på fsk, och en uppsättning hemma. Ändå så åker grejerna fram och tillbaka trots att det inte ska behövas, och när jag lämnar barnen mån morgon så kan jag komma till fsk och se att deras hyllor är länsade (oftast ligger grejerna i exets bil sedan fre em..!!). Trots att vi är helt överens om att "detta är förskolegrejer, de ska inte tas hem". Ibland undrar jag om det är nåt fel i skallen på honom, hur jävla svårt ska det vara (blev irriterad nu, ursäkta för det).

• MadHatter
    JillyJ skrev 2015-01-17 15:27:11 följande:

För att förtydliga, vi har en uppsättning på fsk, och en uppsättning hemma. Ändå så åker grejerna fram och tillbaka trots att det inte ska behövas, och när jag lämnar barnen mån morgon så kan jag komma till fsk och se att deras hyllor är länsade (oftast ligger grejerna i exets bil sedan fre em..!!). Trots att vi är helt överens om att "detta är förskolegrejer, de ska inte tas hem". Ibland undrar jag om det är nåt fel i skallen på honom, hur jävla svårt ska det vara (blev irriterad nu, ursäkta för det).

Men tror du att det blir någon skilnad om ni har det skriftligt?

Om han är glömsk lär han väl va det ändå?

Skulle det funka att du har kläder på din vecka som du tar hem så får han själv ansvara för sin vecka? Och så vara tydlig med personalen om detta, så att de pratar med honom när han inte tagit med rätt kläder och inte med dig?
  • BioBonus

Jag håller med de andra här.
    Avtal är bra att skriva om de stora sakerna, som umgänge/lov/boende etc, men inte när det gäller detaljstyrning. 

Jag misstänker att pappan kommer bli bättre och bättre på att komma ihåg dagiskläder om han själv får ta konsekvenserna. När det gäller regnkläder på din vecka så är väl det enklaste att du köper ett eget ställ som backup? Det kostar ju inte så farligt mycket och du slipper bli irriterad :)

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • sholof

Att ha en uppsättning kläder på förskolan är en bra ide, men de kommer ju med hem om det har blivit lortigt eller om barnen har på sig typ regnkläderna när man hämtar.
    Huvudsaken är då att det kommer tilbaks nästa dag.

Eftersom ni har bytesdag på fredagen borde det inte bli så stort problem.

När du hämtar på fredagen kollar du så att allt är där. Om inte annat så får pappan se till så att det finns där på måndagsmorgonen.

Det lättast är även att du har egen uppsättning hemma så att du inte behöver förlita dig på förskolekläderna om ni ska hitta på något under helgen, då behöver du inte irritera dig på att pappan har glömt utan som sagt bara meddela honom vad han glömt.

Kan även vara en bra ide att det finns en lapp på dagis om vilka kläder som ska vara där så att pappan oxå kan börja ha koll på kläderna.
    Kan vara så att det blir bättre o bättre när han inte kan förlita sig på dig.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Ess

Själva grund iden är vettig att ha överdragskläder på dagis som stannar där, och som ni delat på kostnaden för.
    MEN så hämtar han när barnet är ute, och vips så har även något/några av de plaggen hamnat hos honom.

Annars får personalen ta honom i örat, för det stör ju trots allt deras verksamhet. Kan barnet inte gå ut, så kan han heller inte stanna inne helt ensam.

• Ramborg

Vi brukar ta hem rubb och stubb på fredagen. Dagislådan är alltid tom på helgen. Så går vi igenom allt, tvättar det som behövs och ser till att extrakläderna är rätt storlek osv. Och varje måndag vet man att man ska lägga dit en komplett uppsättning med grejor.

Tror du inte att vårt sätt vore enklare för dig, i er situation?

Även om du egentligen tycker det vore bättre att göra på ditt sätt, så blir det ju jobbigt när du inte kan lita på pappan.

42.
  • Mammasto

Suck. Asså pappor. My god.

Kan inte säga hur du ska göra, men börja med att sluta ta ansvar inför personalen. Säger de att nån saknade kläder så säger du att pappan är hjärnskadad.... Nä men säg att de ska säga det till honom. De lägger alltid över skiten på mammorna, de måste faktiskt kommunicera med pappan också. Lycka till! Låter skitjobbigt... Kanske kan du köpa ett billigt set extrakläder att ha i en låda där som han inte vet om? :)

Svar på tråden Vill skriva avtal om barnen/rutiner efter skilsmässan - fel?