När är det rimligt att bonusbarn får egen nyckel hem?
När bör barn få egen tillgång till hemmet själv?
Jag känner mig så jävla kluven VILL INTE att dom kommer när dom vill och bara träder in i mitt hem när jag inte är hemma..
När bör barn få egen tillgång till hemmet själv?
Jag känner mig så jävla kluven VILL INTE att dom kommer när dom vill och bara träder in i mitt hem när jag inte är hemma..
Eller när man vill att barnet (tonåringen) ska sköta vissa saker själv (ex plocka fram något att äta ur kylskåpet) och då får kastat i ansiktet att "om du inte bryr dig om mig tillräckligt för att laga mat åt mig så åker jag hem till mamma istället" och barnet åker och mamman nån timme senare skickar ett argt sms för att barnet inte får mat och om du inte lagar mat åt barnet i fortsättningen så vill barnet inte bo/hälsa på hos dig mer.
Det är väldigt svårt att uppfostra barn när man har deras andra förälder emot sig.
Ni som bor i hem där ni bestämt att barnen endast är välkomna under de dagar som är överenskommet o möjligtvis om de hör av sig ingod tid innan - har dessa barn nyckel under de dagar o nätter som de får vistas i ert hem?
Ni som bor i hem där ni bestämt att barnen endast är välkomna under de dagar som är överenskommet o möjligtvis om de hör av sig ingod tid innan - har dessa barn nyckel under de dagar o nätter som de får vistas i ert hem?
Hehe, vad dramatiskt!
Det där hade fungerat som ett redigt köttben för mig, jag är genuint intresserad av tonåringars resonemang kring den där typen av saker. Hur kom det sig att hen kopplade ihop den uteblivna handlingen från din sida med att du inte skulle bry dig om hen, tror du? Bryr du dig om tonåringen? Bryr sig tonåringen om dig? Har ni någon egen relation er emellan? Är du ung?
Du nämner uppfostran. Jag vet inte hur länge du varit med i bilden (det har ju förstås också betydelse), men med äldre barn och ungdomar så tror jag att man bör ha en annan strategi än att försöka uppfostra dem. Man får vara lite finurlig för att få dem med sig, helt enkelt.
Mitt barns pappa ifrågasatte när sonen var 6,5år när han skulle få nyckel hem hit så de kunde gå hit efter skolan innan de åkte hem till honom och packa med allt pappans ville ha med för helgen, saker som jag inte såg som lämpligt att lägga ansvaret på ett barn att ha med till skolan. Inte livsviktiga saker utan bara dyra saker. Behöver jag säga att det ska mycket till, till barnet får nyckel att ta med till pappa? Inte för jag inte litar på barnet utan för att pappan inte ska ränna här utan att jag är hemma.
Ja, jag känner ju inte din bonus och vet mindre än ni vad som felas henne. Men rent generellt så kan det ju ibland vara bra att "vänta ut" saker, eller i alla fall sänka kraven - även om de kanske tycks låga redan från början - och i stället underlätta för den som mår dåligt. Men hur det än står till med den saken i just ert fall så är det förstås helt omöjligt för en hel familj att helt anpassa sig efter den som mår dåligt.
Det finns ju ungdomar som går igenom riktigt jobbiga tonår, och för dem är det nog extra olyckligt när det inte funkar på ett bra sätt mellan alla vuxna.
Hur skulle du vilja att ni bemötte henne? Har du tankar runt vad du tror skulle fungera och upplever att de idéerna och strategierna omöjliggörs av mamman?
Usch jag mår dåligt när jag läser att barnet inte vågar utan att fått ett godkännande från mamma. Stackars barn att bli utnyttjad på det sättet att man inte vågar ta egna beslut när man är hos sin pappa.