Jag vägrar att ge upp min familj
Efter år av bråk med bioföräldern på andra sidan har jag nu inte mycket kvar av den person som vågade ge sig in i en relation där partnern redan hade barn. Jag tänkte som säkert många av er andra här att de kommer bli så mysigt att få vara del av en familj......
De första åren var allt fint å vi hade det bra allihopa, det kom syskon till barnet på båda sidor och livet flöt på.Bonus-Barnet började visa på aggressivitet, sömnstörningar, skolbekymmer osv. Jag som person är stundtals drivande så jag erkänner att det var mitt förslag att kontakta BUP. BUP såg barnet som djupt deprimerat men eftersom barnet nyligen bevittnat våld i hemmet (inte vårt hem) ville man inte utreda utan föreslog bio besök, presenter osv. så skulle snart problemen vara ur världen.
Samtidigt blev min och bonusbarnets relation mer ansträngd, jag har min del i det eftersom jag så gärna ville att barnet skulle må bra, jag har bönat och bett, gråtit och skrikigt ut min frustration. Det jag varit frustrerad över är: utfrysning av mig, sedermera även syskon -genom att låtsas som jag/vi inte finns, inte svara på tilltal, osynliggöra. Jag har tagit illa vid mig och barnets förälder har verkligen försökt att få reda på varför utan resultat. Vid samtal med barnet deltar inte barnet utan bara sitter tyst eller låser in sig på toaletten.
Ständiga bråk syskonen emellan har gjort att jag inte lyckats hålla tyst utan jag har tillrättavisat båda barnen, alltså mitt eget och bonusbarnet. Det är svårt att dela hem med någon som tydligt visar att den ogillar dig. Under julledigheten kom vi i konflikt ang. Lego och jag gjorde fel som återigen försökte förstå barnet samtidigt som jag ville få barnet att förstå vad jag menade. Det framkom att barnet under flera års tid hatat mig eftersom jag enl. barnet tvingat denne att sova i köket, låst in barnet i bilen t.o.m skulle jag ha slagit barnet. -Jag har sagt att om man inte äter maten som serveras får man vänta till nästa måltid jag erkänner, jag säger samma sak till mitt barn, jag erkänner också att jag suttit med barnet i bilen och försökt prata och försökt få några ledtrådar till vad jag enl. barnet gör fel så jag kan ändra på det. Jag erkänner att jag har vid tillfälle när jag var arg på båda barnen tagit ner innerdörrarna då dom "slår ihjäl" varann och inte kan samsas, inga dörrar inget bråk om vem som ska vara i vilket rum tex..........
Nu fick jag veta idag att barnet gjort utfall i skolan, blivit hysterisk och skolan kopplat in psykolog, barnets förälder (den jag bor med) har inte fått veta något från skolan! Det är hos oss barnet är skrivet! Enligt den andra föräldern har barnet sagt att jag är hemsk och att det är pga av mig barnet "ballat" ur.....
Och att detta är allvarligt.
Soc är inkopplade sedan länge på vårt initiativ och skolan har hittills bara viftat bort allt min partner sagt vid utvecklingssamtal men nu helt plötsligt brinner det i knutarna.......Vad gör jag nu? Vad gör jag för fel? Den aktuella utredningen på soc. ska vara klar om ca 2 veckor. Hur uppfostrar man sina egna barn utan att det blir fel om man låter bonusbarnet göra vad denne vill då man blir rädd för vad historierna kan bli? Jag kommer inte lämna min familj, alla i min familj har rätt till sin familj även det barn som biologist inte är mitt!
Nån med några uppmuntrande ord, tips, egna erfarenheter?