• Anonym (Undrar)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

• Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-20 10:04:43 följande:
    Precis som att det finns fäder som väljer att stämma, finns det fäder som inte gör det. Vissa pappor accepterar att barnen flyttar iväg med mamman utan att stämma. Hur ts man är det vet vi inte. Kidnappning?

Är man intresserad av att vara förälder ska man vara det när chansen ges, från start. Inte prioritera vänner/dator/mobilen framför barnet. Prioriterar man fel från start kan man knappast inse att barnet behöver båda föräldrarna. Är så less på folk som visar noll jävla intresse över sina barn och folk som försvarar dom.

En flytt kan mycket väl vara ett klokt beslut även ur barnets synpunkt. Inte bara ur ena förälderns.

Det är väl ändå att anta? Ts kanske jobbar men har ett väldigt fritt arbete. Där man kan flytta utan att det påverkar. Då Ts kille har eget företag kan det vara så att han inte kan eller vill vara föräldraledig. Om man väljer ensam vårdnad eller ej är upp till var och en.
    I det här fallet så verkar pappan vilja ha barn. Så Ts kan räkna med att han stämmer henne om hon drar med hans barn.

Ts tänker inte ge honom chansen för hon ska neka honom del i vårdnaden och möjlighet att vara föräldraledig.

Förklara hur en flytt på 30 mil från barnets pappa kan vara ett klokt beslut utifrån barnets perspektiv!

Eller så gör han inte det eftersom han verkar ha fullt med kollegor där han arbetar...

Ts kanske ska börja arbeta fort så att pappan kan få ta ansvar och vara hemma med barnet medan hon försörjer familjen?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 10:52:21 följande:

Du menar att man kan ta fullt ansvar utan att ha mandat att bestämma något och enbart på den tid när man inte är på väg till arbetet, arbetar eller har lunch? Dvs för en som arbetar inom t.ex butik, från man stiger upp till ca 08.30 samt från 20 fram till man ska sova? Det låter som en bra fördelning... *ironi*

Men seriöst? Hur tror du att andra människor gör som faktiskt har gemensam vårdnad som är i samma sits. Den ena är föräldraledig den andra jobbar. Hur tror du den som jobbar gör? Är den ansvarsfull bara för att den har gemensam vårdnad? Tar den hand om barnet när den kan eller prioriterar den kompisarna före? Kommer ansvaret och prioriterandet bara för att man har vårdnad?

Du kan knappast säga att dom tar mer ansvar för barnet bara för att dom skrivit sitt namn på ett bit papper. Man blir inte automatisk ansvarsfull för att man har gemensam vårdnad. Man kan visa ansvar även om mamman väljer ensam vårdnad i början.

Nu menar jag ansvar i att faktiskt göra saker med barnet. Att ha gemensam vårdnad, välja att träffa kompisarna 5 kvällar i veckan är inte att ta ansvar.

Att mamman har ensam vårdnad och pappan väljer att ta ansvar. Dvs ta hand om barnet när han kan. Att prioritera barn och familj framför vännerna det är att ta ansvar.
  • Anonym (agda)

HALLÅ.............BARNEN! Tänk på BARNEN! De är små och har liten talan.....men de battingarna  har ju oftast den dåliga smaken att växa upp och kanske ifrågasätta saker och ting. VARFÖR flyttade morsan 30 mil ifrån pappa? Var det kärlek till en annan man? Ren kättja? Egoism? Allmänt hat och avsky för pappa? Pappi var dålig i sängen?....................................................................?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-20 11:04:15 följande:

Men seriöst? Hur tror du att andra människor gör som faktiskt har gemensam vårdnad som är i samma sits. Den ena är föräldraledig den andra jobbar. Hur tror du den som jobbar gör? Är den ansvarsfull bara för att den har gemensam vårdnad? Tar den hand om barnet när den kan eller prioriterar den kompisarna före? Kommer ansvaret och prioriterandet bara för att man har vårdnad?

Du kan knappast säga att dom tar mer ansvar för barnet bara för att dom skrivit sitt namn på ett bit papper. Man blir inte automatisk ansvarsfull för att man har gemensam vårdnad. Man kan visa ansvar även om mamman väljer ensam vårdnad i början.

Nu menar jag ansvar i att faktiskt göra saker med barnet. Att ha gemensam vårdnad, välja att träffa kompisarna 5 kvällar i veckan är inte att ta ansvar.

Att mamman har ensam vårdnad och pappan väljer att ta ansvar. Dvs ta hand om barnet när han kan. Att prioritera barn och familj framför vännerna det är att ta ansvar.

Tack Jag, du förstår! Det gör mig så glad :) Skulle det vara som jag här skriver, att pappan prioriterar att vara ute med kompisar (hans tvillingbror som är så fantastiskt viktig enligt min sambo och då menar jag viktigare än mig och förmodligen också viktigare än barnet sen, plus deras systers man) så tar ju inte han ansvar för fem öre? Vad händer då? Jo då flyttar jag och tar barnet med mig så får han ju leka ungkarl igen som han tydligen vill. MEN det kan ju vara så att han tar sitt ansvar och ändrar på sig, det återstår att se.
  • Anonym (agda)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 11:14:00 följande:
    Tack Jag, du förstår! Det gör mig så glad :) Skulle det vara som jag här skriver, att pappan prioriterar att vara ute med kompisar (hans tvillingbror som är så fantastiskt viktig enligt min sambo och då menar jag viktigare än mig och förmodligen också viktigare än barnet sen, plus deras systers man) så tar ju inte han ansvar för fem öre? Vad händer då? Jo då flyttar jag och tar barnet med mig så får han ju leka ungkarl igen som han tydligen vill. MEN det kan ju vara så att han tar sitt ansvar och ändrar på sig, det återstår att se.
    Och denne man valde du som far till ditt barn? Du märkte inget innan barnet var fött? Jag faller på knä just nu framför datorn och tackar GUD att jag inte har en son som kan drabbas av en sådan som du!! Hoppsan FÖRLÅT ser att detta är "känsliga rummet" och ber så mkt om ursäkt att jag yppar mina innersta känslor. Förlåt, anmäl mig inte så jag blir avstängd!
  • Anonym (Tanten)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 00:57:07 följande:

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

Du behöver inte ge honom delad vårdnad utan ha det själv...

Blir lite "enklare" att flytta isf.
  • Anonym (agda)
    Anonym (Tanten) skrev 2015-01-20 11:39:13 följande:
    Du behöver inte ge honom delad vårdnad utan ha det själv...

Blir lite "enklare" att flytta isf.
    Ja pappan är ju inte så viktig. Ungar behöver ju mamma i första hand.
  • jenny99

Fast det är ju inget konstigt att flytta tillbaka till sin hemstad?Jag hade gjort det direkt om det behövdes.Att bo kvar och vantrivas och förhållandet är i riskzon skulle verkligen inte vara nåt för mig eller barnen.Jag tror att det kan bli bättre om man flyttar,än bo kvar,om man befinner sig i ts situation.

• Anonym (ansvar)
    Ni har inget barn än. När hans barn väl föds vill han säkert ha egen tid med barnet. Så då kommer han säkert att vara med sitt barn så att du kan gå iväg och roa dig.
  • Anonym (ansvar)
    jenny99 skrev 2015-01-20 11:50:24 följande:

Fast det är ju inget konstigt att flytta tillbaka till sin hemstad?Jag hade gjort det direkt om det behövdes.Att bo kvar och vantrivas och förhållandet är i riskzon skulle verkligen inte vara nåt för mig eller barnen.Jag tror att det kan bli bättre om man flyttar,än bo kvar,om man befinner sig i ts situation.

Det är verkligen konstigt att man prioriterar sig själv som vuxen, före sina barns rättigheter och behov.

Riskerna med att flytta är enorma. Men vill man spela roulette så kan det säkert bli intressant.

Vad har Ts för "situation" menar du? Hon har valt att bli gravid med en man som arbetar mycket. Hon visste vad hon gav sig in i. Redan innan barnet är född så klagar hon över hans bristande intresse och har bestämt sig för att han inte ska få dela ansvar och vårdnad, och därmed ledighet, för barnet. Ts sätter sig själv i den situationen. Det är nästan så att jag kan slå vad om att han kommer att göra allt i sin makt för att få vårdnad och boende om barnet när Ts väl flyttar och förstör barnets möjligheter att ha en bra relation med sin pappa.
  • Anonym (hoppsan)

Det här låter ju helt galet i mina öron! Du är nygravid och planerar för en separation för att du inte tror på pappaämnet. Och ni har en boendeort du inte trivs på och en pappa som vägrar(?) att flytta till din ort?
    Hur tänkte du egentligen när du/ni bestämde er för att skaffa barn. Det låter ju långt ifrån optimalt!  En bra avelshingst för att sedan ta barnet själv?
    *skakar på huvudet*

• Anonym (Lyssna på din inre röst ts)

Låt bara graviditeten fortgå. Skriv INTE på för gemensam vårdnad.

Att fastställa faderskapet är något helt annat och det kan du göra efter barnet är fött, men skriv inte på för gemensam vårdnad.

Det är du själv som bokar tid dit till familjerätten (där man skriver på för gemensam vårdnad), det dimper inte ner någon kallelse eller liknande så det är verkligen upp till dig!

Sedan skiter BVC och mödravårdcentraler i om gemensam vårdnad, de är bara där för att mäta, väga och ge vaccinationer till arnet och ev svara på dina frågor. De frågar aldrig något privat och har heller ej tid och ork. Det är inget de ens ska fråga och det gör de inte heller.
  • Anonym (jo)

Barnet kommer växa upp och känna bitterhet mot er..

• Anonym (agda)
    Anonym (Lyssna på din inre röst ts) skrev 2015-01-20 17:26:24 följande:
    Låt bara graviditeten fortgå. Skriv INTE på för gemensam vårdnad.

Att fastställa faderskapet är något helt annat och det kan du göra efter barnet är fött, men skriv inte på för gemensam vårdnad.

Det är du själv som bokar tid dit till familjerätten (där man skriver på för gemensam vårdnad), det dimper inte ner någon kallelse eller liknande så det är verkligen upp till dig!

Sedan skiter BVC och mödravårdcentraler i om gemensam vårdnad, de är bara där för att mäta, väga och ge vaccinationer till arnet och ev svara på dina frågor. De frågar aldrig något privat och har heller ej tid och ork. Det är inget de ens ska fråga och det gör de inte heller.
    Jaså? Har läst mängder av trådar där personalen på MVC och BVC frågat om enormt privata saker och dömt ut stackars mammor. De har blivit anmälda till "soc" för minsta lilla.
  • Anonym (agda)
    Anonym (hoppsan) skrev 2015-01-20 16:49:08 följande:

Det här låter ju helt galet i mina öron! Du är nygravid och planerar för en separation för att du inte tror på pappaämnet. Och ni har en boendeort du inte trivs på och en pappa som vägrar(?) att flytta till din ort?
    Hur tänkte du egentligen när du/ni bestämde er för att skaffa barn. Det låter ju långt ifrån optimalt!  En bra avelshingst för att sedan ta barnet själv?
    *skakar på huvudet*

Tack GUD att jag inte har någon son som kan drabbas av detta! 
  • Anonym (Lyssna på din inre röst ts)
    Anonym (agda) skrev 2015-01-20 19:19:15 följande:

Jaså? Har läst mängder av trådar där personalen på MVC och BVC frågat om enormt privata saker och dömt ut stackars mammor. De har blivit anmälda till "soc" för minsta lilla.

Nej så går det inte till. Ingen frågar något. Lägg ner.

Jag gick dit med min mor. Aldrig någon fråga om pappan eller liknande. Det ska de skita i dessutom.
  • jenny99

Både BVC och mvc är frivilligt.jag gick nästan aldrig till BVC med min yngsta för jag ville inte och trivdes aldrig med barnmorskan.

• atif
    De omständigheter du nämner behöver inte nödvändigtvis påverka barnets lycka - tror nog du bara får acceptera att barnet bor där barnet är fram tills att det blir tillräckligt gammalt för att bestämma själv.
  • atif
    De omständigheter du nämner behöver inte nödvändigtvis påverka barnets lycka - tror nog du bara får acceptera att barnet bor där barnet är fram tills att det blir tillräckligt gammalt för att bestämma själv.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?