• tvekan

reklamera klänning hos skräddaren??

Jag köpte en finklänning inför min examen i helgen. Förra veckan var jag hos skräddaren för att få den upplagd då den var för lång. Jag provade klänningen i ett par klackar och skräddaren lade upp klänningen ca 1cm från golvet, en längd som han tyckte var lämplig för just den klänningsmodellen och materialet. 
    På examensdagen kände jag att klänningen var för lång och att jag trampade på tyget, och jag fick hålla upp klänningen så gott jag kunde. Nu ser jag att det har gått hål vid fållen för att jag trampat på den.
    Det känns jättetråkigt att jag betala för att få en klänning upplagd, och så är den fortfarande för lång. Vad tycker ni, kan man gå tillbaks till skräddaren?

• Svar på tråden reklamera klänning hos skräddaren??
  • Anonym (Lovle)

Inte om du godkände längden, vilket du gjorde när du betalade och och tog med dig klänningen. 

• tvekan
    Anonym (Lovle) skrev 2015-01-19 10:03:05 följande:

Inte om du godkände längden, vilket du gjorde när du betalade och och tog med dig klänningen. 

Jag förstår det :/ Men hos skräddaren så stod jag bara och provade klänningen. Jag gick aldrig runt och fick känna av längden. 
  • Maria 434
    tvekan skrev 2015-01-19 10:05:25 följande:
    Jag förstår det :/ Men hos skräddaren så stod jag bara och provade klänningen. Jag gick aldrig runt och fick känna av längden. 
    Det är ju ditt ansvar att prova ut klänningen ordentligt. Du godkände ju det som skräddaren föreslog.
  • Anonym (samma klackar??)

Provade du i samma klackar som du sedan hade på festen, eller var klackarna möjligen högre hos skräddaren? Så att det var där det gick fel.

Tror hur som helst inte att det går att reklamera när du själv hade godkänt det... kanske går den att laga, eller lägga upp mer så att de trasiga delarna hamnar i en ny fåll.

• tvekan
    Anonym (samma klackar??) skrev 2015-01-19 11:13:30 följande:

Provade du i samma klackar som du sedan hade på festen, eller var klackarna möjligen högre hos skräddaren? Så att det var där det gick fel.

Tror hur som helst inte att det går att reklamera när du själv hade godkänt det... kanske går den att laga, eller lägga upp mer så att de trasiga delarna hamnar i en ny fåll.

det var samma klackar.
    Tänkte mer om man kunde få klänningen upplagd ett par cm till...
  • Maria 434
    tvekan skrev 2015-01-19 11:31:29 följande:
    det var samma klackar.
    Tänkte mer om man kunde få klänningen upplagd ett par cm till...
    Det kan du säkert om du betalar för det
  • tvekan
    Maria 434 skrev 2015-01-19 12:27:43 följande:
    Det kan du säkert om du betalar för det
    Är det oförskämt att gå och prata med skräddaren och höra om han kan lägga upp den lite till gratis?..
  • Maria 434
    tvekan skrev 2015-01-19 12:33:52 följande:
    Är det oförskämt att gå och prata med skräddaren och höra om han kan lägga upp den lite till gratis?..
    Nej, det tycker jag inte så länge du förklarar att du gjorde en missbedömning vid förra provningen.
    Men säger skräddaren att deinte kan göra det gratis så får du betala tycker jag
  • Brattman

Vi börjar med att konstatera att konsumentköplagen är tillämplig. Detta framgår av 2 § som säger att lagen gäller även beställning av en vara som skall tillverkas.

Sedan får man gå vidare, och bedöma om det var något fel på varan. Detta behandlas i 16 §, och av denna paragraf kan man utläsa att varan är felaktig om:

1. Den inte är ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används.
    2. Säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.
    3. Varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Det räcker att ett enda av dessa tre kriterier ska vara uppfyllda, för att varan räknas som felaktig i lagens mening. Min bedömning är att du bör kunna argumentera för att klänningen var felaktig enligt alla tre kriterierna.

1. En klänning ska vara ägnad för att kunna gå med på ett normalt sätt, utan att trampa sönder den. Eftersom du befann dig hos skräddaren iklädd de skor du skulle använda, så borde skräddaren haft tillräcklig yrkesskicklighet för att bedöma hur mycket klänningen behövde läggas upp för att du inte skulle trampa sönder klänningen. Eftersom den inte lades upp tillräckligt mycket för att kunna användas på ett normalt sätt, så var inte klänningen ägnad för det ändamål som den skulle användas.

2. Om du tyckte att klänningen kändes bra trots att den nästan vidrörde golvet, borde skräddaren ha upplyst dig om att du riskerade att trampa sönder klänningen eftersom den var så lång. Man får förutsätta att en skräddare har tillräckligt yrkeskunnande för att kunna bedöma när en klänning är så lång att den riskerar att trampas sönder.

3. Som kund bör du kunna förutsätta att om du går till en skräddare och beställer en måttbeställd klänning, då får man en klänning som kan användas utan att man trampar sönder den.

Slutsatsen är alltså att klänningen är felaktig, och då går man vidare till 22 § som anger vilka påföljder det leder till när varan är felaktig. Av denna paragraf framgår att du har rätt att kräva avhjälpande av felet, det vill säga i det här fallet att få klänningen upplagd utan kostnad.

Du måste dock även beakta 23 § som säger att du inte får vänta mer än högst två månader innan du går till skräddaren och klagar.

Min slutsats är alltså att du bör bortse ifrån alla påståenden om att du skulle "ha godkänt klänningen". Sådana invändningar kan du bortse ifrån, såvida du inte uttryckligen sagt att du godkänner att klänningen är så kort att du riskerar att trampa sönder den. För i det här fallet kan man förvänta sig att skräddaren har tillräckligt yrkeskunnande för att bedöma hur lång en klänning får vara utan att riskera bli söndertrampad, och det skulle skräddaren ha upplyst dig om.

Du ska därför gå tillbaka till skräddaren och klaga.

• Brattman
    Maria 434 skrev 2015-01-19 12:38:12 följande:
    Nej, det tycker jag inte så länge du förklarar att du gjorde en missbedömning vid förra provningen.
    Men säger skräddaren att de inte kan göra det gratis så får du betala tycker jag
    Det var inte kunden som gjorde en missbedömning. Utan det var skräddaren som gjorde en missbedömning när han levererade en måttbeställt klänning, utan att upplysa kunden om att klänningen är så lång att den trampas sönder om man går med den.
  • Brattman
    Maria 434 skrev 2015-01-19 11:09:21 följande:
    Det är ju ditt ansvar att prova ut klänningen ordentligt. Du godkände ju det som skräddaren föreslog.
    Nej, det är inte kundens ansvar att prova ut klänningen. Det ligger på skräddarens ansvar att se till att klänningen provas ut ordentligt. Det är ju det man betalar för, när man går till en skräddare och beställer en måttbeställd klänning.

I den situationen vore det orimligt att förvänta sig att kunden ska känna till på vilket sätt utprovningen ska genomföras, utan kunden genomför utprovningen efter skräddarens anvisningar och ska då kunna förvänta sig att klänningen blir korrekt.

Om det t.ex krävs att kunden går omkring och inte bara står still vid utprovningen, då är det skräddarens ansvar att uppmana kunden att gå omkring.
  • ojqpoj

Om jag vore du så skulle jag gå tillbaka till skräddaren, berätta exakt det du skrivit här: att det visade sig att klänningen var lite för lång, och att du trampade på den så den gick sönder. Om skräddaren är det minsta lik de som jag träffat på tidigare så kommer de att beklaga och fixa det gratis. Men för guds skull, gå tillbaka med en mjuk och ödmjuk attityd och börja inte kasta en massa paragrafer om konsumentköpslagen omkring dig, då är det nog svårt att få välvilja tillbaka. 

• Anonym (samma klackar??)
    ojqpoj skrev 2015-02-12 15:36:22 följande:

Om jag vore du så skulle jag gå tillbaka till skräddaren, berätta exakt det du skrivit här: att det visade sig att klänningen var lite för lång, och att du trampade på den så den gick sönder. Om skräddaren är det minsta lik de som jag träffat på tidigare så kommer de att beklaga och fixa det gratis. Men för guds skull, gå tillbaka med en mjuk och ödmjuk attityd och börja inte kasta en massa paragrafer om konsumentköpslagen omkring dig, då är det nog svårt att få välvilja tillbaka. 

• Brattman
    ojqpoj skrev 2015-02-12 15:36:22 följande:

Ja, naturligtvis börjar man med prata med skräddaren på ett vänligt sätt. Hänvisning till gällande lagstiftning tas till som en sista utväg, ifall motparten inte vill tillmötesgå kraven.
Svar på tråden reklamera klänning hos skräddaren??