• Anonym (anna)

Jag och sambon är oense angående hans barn

Jag och sambon är oense om lite olika saker hemma hos oss.
    Jag vill köpa ett skåp med lås i ett skåp till badrummet där jag får ha mina saker i fred som mina kroppskrämer, mitt smink, min borste, min tandkräm och framföra allt mina dyra hårprodukter och spännen till håret.
    Vill även ha ett skåp till sovrummet där jag vill lägg privata saker som jag inte vill att barnen kommer åt som anteckningar, lön, speciella foton osv

Barnen är 12 och 14 år och märker att dom börjat komma i snokar åldern och jag litar inte ett dugg på dom.

• Svar på tråden Jag och sambon är oense angående hans barn
  • Iam
    Påven Johanna skrev 2015-02-04 10:42:14 följande:

Jag vet inte om jag läser ditt inlägg rätt - men kallar du mig för mobbare och känner att du själv riskerar att bli utsatt av mig men att du kan ta det? Är det så jag ska förstå saken?

Det jag säger är att jag tycker att du uttrycker dig hånfullt mellan varven.

Sen svarar jag på din fråga om hur andra retar sig på mig, att jag är medveten om det, och att jag oftast kan koppla den irritationen och dom hårda orden till vissa användare som är människor jag sagt ifrån till. Eller då människor som retar sig på att jag står fast vid att jag är en bra bonusmamma trots att dom säger allt dom kan komma på för att jag ska tro att jag är värdelös som bonusmamma och att jag inte förtjänar egna barn.. allt vad jag nu fått höra.

Jag accepterar inte att människor uttrycker sig hånfullt och föraktfullt. Jag accepterar inte mobbing och jag anser att dom som inte är starka nog att försvara sig ändå ska få känna att dom har en röst, även om det innebär att i tysthet låna min.
  • Påven Johanna
    Iam skrev 2015-02-04 10:59:55 följande:
    Det jag säger är att jag tycker att du uttrycker dig hånfullt mellan varven.

Sen svarar jag på din fråga om hur andra retar sig på mig, att jag är medveten om det, och att jag oftast kan koppla den irritationen och dom hårda orden till vissa användare som är människor jag sagt ifrån till. Eller då människor som retar sig på att jag står fast vid att jag är en bra bonusmamma trots att dom säger allt dom kan komma på för att jag ska tro att jag är värdelös som bonusmamma och att jag inte förtjänar egna barn.. allt vad jag nu fått höra.

Jag accepterar inte att människor uttrycker sig hånfullt och föraktfullt. Jag accepterar inte mobbing och jag anser att dom som inte är starka nog att försvara sig ändå ska få känna att dom har en röst, även om det innebär att i tysthet låna min.
    Då förstår jag inte varför du pratar vidare om saken, för jag har som sagt redan noterat hur du anser att jag är och gör. Om inget nytt har tillkommit så är det för mig väldigt ointressant att diskutera min person med dig i den här tråden och andra. 
  • Iam
    Påven Johanna skrev 2015-02-04 11:02:42 följande:

Då förstår jag inte varför du pratar vidare om saken, för jag har som sagt redan noterat hur du anser att jag är och gör. Om inget nytt har tillkommit så är det för mig väldigt ointressant att diskutera min person med dig i den här tråden och andra. 

Det är ju du som ställer frågor som jag sen svarar på. Vill du inte diskutera mer med mig vore ju det smidigaste sättet att avsluta att sluta ställa frågor.

Men note taken.
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-04 10:57:35 följande:
    Det är möjligt - men jag ville visa att det finns olika anledningar till att skriva här. Inte enbart för att man har problem son man behöver lufta, frågor att ställa osv.

Du, jag med fl skriver mer för att vi gillar att debattera - anledningarna att vi gör det kanske skiljer sig, men en anledning har vi gemensam. Vi har inte behovet att själva få stöta o blöta våra funderingar om bonus livet på samma sätt som "frågeställarna" har.

Varför skulle frågeställningen skilja sig egentligen? Jag har lika lite problem som du (eller har haft, det har ju tyvärr ändrats det sista) men finner ändå en "funktion" här. Precis som du.

Det ändrar sig ju inte bara för att jag - i just denna fråga - kanske är mer "välkommen" än dig ;)
    Det var bra visat. Och jag håller med dig, jag tycker att det är stimulerande att diskutera i trådar här. Ibland tycker jag inte det (exempelvis under tider av uppenbart fejkade frågeställningar) och då loggar jag ut och ägnar mig åt något av mina andra intressen. 
  • Anonym (Fia)
    Brumma skrev 2015-02-04 10:57:35 följande:
    Det är möjligt - men jag ville visa att det finns olika anledningar till att skriva här. Inte enbart för att man har problem son man behöver lufta, frågor att ställa osv.

Du, jag med fl skriver mer för att vi gillar att debattera - anledningarna att vi gör det kanske skiljer sig, men en anledning har vi gemensam. Vi har inte behovet att själva få stöta o blöta våra funderingar om bonus livet på samma sätt som "frågeställarna" har.

Varför skulle frågeställningen skilja sig egentligen? Jag har lika lite problem som du (eller har haft, det har ju tyvärr ändrats det sista) men finner ändå en "funktion" här. Precis som du.

Det ändrar sig ju inte bara för att jag - i just denna fråga - kanske är mer "välkommen" än dig ;)
    Det hela beror nog på hur ödmjuk man är
  • Anonym (Fia)

Man behöver inte tycka lika men allt beror på hur på vilket sätt man svarar.

Har man ingen empati så har man ingen förståelse att alla inte har det o tänker som du.

Man behöver inte tycka lika gillar själv att debattera men att jämföra sitt problemfria rosa skimmer med en ton som får folk att sjunka än mer är inte att debattera det är att skya sig själv.

Om man däremot står för sitt men samtidigt har en viss förståelse för den Andres situation är en helt annan sak

• Påven Johanna
    Iam skrev 2015-02-04 11:05:10 följande:
    Det är ju du som ställer frågor som jag sen svarar på. Vill du inte diskutera mer med mig vore ju det smidigaste sättet att avsluta att sluta ställa frågor.

Men note taken.
    Vad jag vet så dök du upp här idag medan jag var involverad i en dialog med en annan användare och du sa då ungefär samma sak som du skrev om och till mig senast du var aktiv i tråden. (I samband med ditt för dagen första yttrande om min person ställde jag förvisso en fråga, som du på sätt och visat och utifrån din syn på dig själv har besvarat. Jag har inte i samband med att jag ställde frågan utlovat några kommentarer angående dina eventuella svar och önskar heller inte lämna några sådana eftersom det inte känns meningsfullt för mig att göra det.)

Därefter satte du lite knorr på uttalandet om min påstådda hånfullhet och blandade i lite mobbing och hur du gör dig till röst för dem som blir utsatta för det och då ställde jag igen frågor för att det skulle bli tydligt för mig vad du egentligen menade. Då svarade du samma sak som du redan vid mer än ett tillfälle informerat mig om att du anser angående hur jag är/gör varpå jag, igen, noterade det jag redan visste - att det är så du ser mig. 

För mig känns det här tämligen meningslöst att ägna ytterligare tid åt. Så det är bra att du tagit notis om det. 
  • Iam
    Påven Johanna skrev 2015-02-04 11:13:59 följande:

Vad jag vet så dök du upp här idag medan jag var involverad i en dialog med en annan användare och du sa då ungefär samma sak som du skrev om och till mig senast du var aktiv i tråden. (I samband med ditt för dagen första yttrande om min person ställde jag förvisso en fråga, som du på sätt och visat och utifrån din syn på dig själv har besvarat. Jag har inte i samband med att jag ställde frågan utlovat några kommentarer angående dina eventuella svar och önskar heller inte lämna några sådana eftersom det inte känns meningsfullt för mig att göra det.)

Därefter satte du lite knorr på uttalandet om min påstådda hånfullhet och blandade i lite mobbing och hur du gör dig till röst för dem som blir utsatta för det och då ställde jag igen frågor för att det skulle bli tydligt för mig vad du egentligen menade. Då svarade du samma sak som du redan vid mer än ett tillfälle informerat mig om att du anser angående hur jag är/gör varpå jag, igen, noterade det jag redan visste - att det är så du ser mig. 

För mig känns det här tämligen meningslöst att ägna ytterligare tid åt. Så det är bra att du tagit notis om det. 

För att vara någon som tycker diskussioner med mig är tämligen meningslösa lägger du bra mycket energi på att fortsätta skriva till mig. Jag ser att du återigen använder din hånfulla ton för att klargöra för mig (på samma sätt som du anser att jag upprepar mig om dig) hur meningslöst det jag skriver är.

När du upphör att vara hånfull mot andra upphör jag att påpeka det.
  • Påven Johanna
    Iam skrev 2015-02-04 11:19:41 följande:
    För att vara någon som tycker diskussioner med mig är tämligen meningslösa lägger du bra mycket energi på att fortsätta skriva till mig. Jag ser att du återigen använder din hånfulla ton för att klargöra för mig (på samma sätt som du anser att jag upprepar mig om dig) hur meningslöst det jag skriver är.

När du upphör att vara hånfull mot andra upphör jag att påpeka det.
    Varför antar du det? Det är en bagatell för mig att skriva några svar till dig på Familjeliv. 

Vad var det hånfulla i det inlägg du citerade? Vad är det du tycker att du hör när du läser det? Att det inte kändes meningsfullt för mig att kommentera dina svar om hur du ser på dina insatser och ditt agerande här på forumet? Att jag sammanfattade hur ditt skrivande till och om mig sett ut idag och senast du var aktiv i tråden? Att jag tycker att den här dialogen med dig inte ger mig något? 

Vad är det som klingar hånfullt i dina forumöron när du läser det?
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-04 11:05:37 följande:

Det var bra visat. Och jag håller med dig, jag tycker att det är stimulerande att diskutera i trådar här. Ibland tycker jag inte det (exempelvis under tider av uppenbart fejkade frågeställningar) och då loggar jag ut och ägnar mig åt något av mina andra intressen. 

Ja. Det går i perioder. ibland är jag innerligt trött på hela forumet och håller mig helt borta några dagar. Sedan hittar jag ngn intressant tråd igen ;)

Nu tycker jag dock att hela tråden har tappat fokus och det har blivit lite väl mkt om annat ;)

Så vi kan ju återgå till hur man får tonåringar att sluta ta andras saker utan lov - eller - om det inte fungerar - vad som är ok att göra för att få ha sina saker ifred :D

Vi möts snart igen ;)
  • Anonym (awa)
    Påven Johanna skrev 2015-02-04 10:40:34 följande:
    Det förstår jag att du tycker. 

Själv träffade jag under en period en man för många år sedan under tiden som jag "dejtade" och - om jag får uttrycka mig så - såg mig om efter en eventuell partner. Han berättade efterhand som vi umgicks om den vårdnadstvist han låg i med sin förra fru och också om hur extremt infekterad deras icke-relation (som tydligen trots att den var på icke-nivå upptog mycket av hans vakna tid) var. Han beskrev henne som galen, knäpp, konfliktsökande, oempatisk och mycket annat i samma stil. 

Jag tackade för mig och träffade honom aldrig igen. Så lite önskade jag att komplicera mitt liv. Sedan finns det ju människor som förvandlas över tid också förstås, och då är ju scenen och strategierna en helt annan bollpark. 
    Ja. Jag hade inte heller någon önskan att komplicera mitt liv, precis efter en jobbig skilsmässa. Om jag hade förstått hur det skulle bli så hade jag nog åtminstone förblivit särbos. Men jag fattade aldrig hur hon var förrän vi redan bodde ihop. De hade ingen juridisk tvist eller så.

Kanske jag "borde ha sett" eller borde ha förstått av det jag såg hur framtiden skulle bli. För visst fanns det saker som jag reagerade på. Men mitt ex betedde sig också konstigt ibland så jag tolkade det som en övergående reaktion från hennes sida, att hon skulle lugna sig när hon vant sig vid att hennes ex livssituation såg annorlunda ut nu och att jag fanns med i bilden, för det gjorde ju mitt ex, han lugnade sig efter några månader. Men det var en total felbedömning från min sida. Det riktiga helvetet bröt inte loss förrän några månader efter att vi hade flyttat ihop.

Jag tror att hon kände sig hotad eller osäker eller avundsjuk av att vi flyttade ihop och var lyckliga och trivdes i området där vi bodde och att alla barnen gillade varandra och var glada tillsammans. Och det liksom triggade kontrollbehovet och maktbehovet som hon visat då och då även tidigare. Kombinerat med en mycket låg förmåga till empati (som bland annat yttrar sig i att hon inte inser att hon skadar sina egna barn med sitt agerande) så blir det tufft att hantera för både oss och barnen.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (anna) skrev 2015-01-19 13:38:58 följande:

Jag vill köpa ett skåp med lås i ett skåp till badrummet där jag får ha mina saker i fred som mina kroppskrämer, mitt smink, min borste, min tandkräm och framföra allt mina dyra hårprodukter och spännen till håret.
    Vill även ha ett skåp till sovrummet där jag vill lägg privata saker som jag inte vill att barnen kommer åt som anteckningar, lön, speciella foton osv

Barnen är 12 och 14 år och märker att dom börjat komma i snokar åldern och jag litar inte ett dugg på dom.

Köp ett skåp och lås in dina grejer. Det har väl inte din man med att göra ens? Självklart ska du kunna ha dina grejer ifred!
  • eber4
    Anonym (anna) skrev 2015-01-19 13:38:58 följande:

Din tandkräm???
  • Anonym (men, varför)

Jag ser inte problemet.
    Om du vill ha låsbara skåp, skaffa det då.
    Din sambo vill inte att du gör det, är det där skon klämmer, 
    Varför vill han inte det, vad är hans motiv?

• Gung Ho

Vill inte ha lås i vårt hem om det inte är för tex sexleksaker eller annat som kan vara farligt för barnen. Det har inget med bonusbarn att göra. De lås vi ska ha i VÅRAT hem diskuterar vi tillsammans..

Svar på tråden Jag och sambon är oense angående hans barn