Påven Johanna skrev 2015-02-04 10:40:34 följande:
Det förstår jag att du tycker.
Själv träffade jag under en period en man för många år sedan under tiden som jag "dejtade" och - om jag får uttrycka mig så - såg mig om efter en eventuell partner. Han berättade efterhand som vi umgicks om den vårdnadstvist han låg i med sin förra fru och också om hur extremt infekterad deras icke-relation (som tydligen trots att den var på icke-nivå upptog mycket av hans vakna tid) var. Han beskrev henne som galen, knäpp, konfliktsökande, oempatisk och mycket annat i samma stil.
Jag tackade för mig och träffade honom aldrig igen. Så lite önskade jag att komplicera mitt liv.

Sedan finns det ju människor som förvandlas över tid också förstås, och då är ju scenen och strategierna en helt annan bollpark.
Ja. Jag hade inte heller någon önskan att komplicera mitt liv, precis efter en jobbig skilsmässa. Om jag hade förstått hur det skulle bli så hade jag nog åtminstone förblivit särbos. Men jag fattade aldrig hur hon var förrän vi redan bodde ihop. De hade ingen juridisk tvist eller så.
Kanske jag "borde ha sett" eller borde ha förstått av det jag såg hur framtiden skulle bli. För visst fanns det saker som jag reagerade på. Men mitt ex betedde sig också konstigt ibland så jag tolkade det som en övergående reaktion från hennes sida, att hon skulle lugna sig när hon vant sig vid att hennes ex livssituation såg annorlunda ut nu och att jag fanns med i bilden, för det gjorde ju mitt ex, han lugnade sig efter några månader. Men det var en total felbedömning från min sida. Det riktiga helvetet bröt inte loss förrän några månader efter att vi hade flyttat ihop.
Jag tror att hon kände sig hotad eller osäker eller avundsjuk av att vi flyttade ihop och var lyckliga och trivdes i området där vi bodde och att alla barnen gillade varandra och var glada tillsammans. Och det liksom triggade kontrollbehovet och maktbehovet som hon visat då och då även tidigare. Kombinerat med en mycket låg förmåga till empati (som bland annat yttrar sig i att hon inte inser att hon skadar sina egna barn med sitt agerande) så blir det tufft att hantera för både oss och barnen.