• Idd

Får så ont av arbetet, vad kan jag göra?

Hej!

Jobbar inom industri där jag jobbar vid en packmaskin.

Jag är gravid i v 23 och har känt de senaste veckorna att jag får ondare och ondare i ryggen för varje dag jag jobbar. Varje kartong som jag packar väger 15 kg och det känns som att nån sticker in två knivar i ländryggen varje gång jag lyfter en kartong, och jag packar cirka 5 ton om dagen sammanlagt.

Det känns som att jag har 100 nerver i kläm längst ner på ryggen, och jätteont i ljumskarna när arbetsdagen är slut, och det blir jättesvårt att gå, sitta och böja sig för det gör så ont.

Vet inte riktigt vad jag kan göra. Problemen uppstår som mest när jag har jobbat. Har jag varit ledig en helg så känns det knappt alls.

Ringer man vårdcentralen för att få träffa en läkare, eller ska man kontakta BM?
    Kan man bara bli sjukskriven om det gör ont hela tiden eller kan detta vara en orsak?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Får så ont av arbetet, vad kan jag göra?
  • lindajhlala25

Hej ring till bm så bokar hon tid hos en läkare så är det i mitt fall.

Hoppas du blir sjukskriven om det är det du vill. Låter som du har foglossning :(.

• Janna84

Finns det andra arbetsuppgifter? Det är din arbetsgivares skyldighet att omplacera dig om det är möjligt.

• Idd
    Janna84 skrev 2015-01-19 21:19:22 följande:

Finns det andra arbetsuppgifter? Det är din arbetsgivares skyldighet att omplacera dig om det är möjligt.

När jag berättade att jag var gravid så sa min arbetsgivare att omplacering inte var möjligt..
  • Jko

Här är en till som jobbar inom industri. Har också så att man ska paketera och det är inga små mängder och lyften blir många. Man ska ju egentligen inte lyfta mer än 5kg åt gången har jag hört, men med tanke på hur många lyft man gör så är man uppe i väldigt många kilon vilket inte är bra.

Har du så du kan varva med olika grejer så du inte behöver stå på packen hela tiden? Jag känner så väl igen knivar i ryggen, nu har jag som tur är andra arbetsuppgifter så jag ser till att inte stå och packa alltför länge. Är i v.17 nu och jag undrar hur länge man kommer att hålla.
    Finns ju redan andra grejer som jag blivit tillsagd att inte göra som gravid på jobbet. samtidigt som man vill kunna ha ett jobb som är lite stimulerande så man inte behöver göra samma sak hela tiden.

• Jko

Om det är så att din chef inte kan omplacera dig på en annan avdelning och du känner att du inte klarar av jobbet så finns det ju alternativ sjukskrivning. Inte kul, men det är som sagt inte menat att man ska ta ihjäl sig på jobbet. Då får din chef skriva under papperna till försäkringskassan att han inte har möjlighet att flytta dig till annan avdelning och då så ska det nog inte vara några bekymmer att få igenom en sjukskrivning.

• Idd
    Jko skrev 2015-01-19 21:32:55 följande:

Här är en till som jobbar inom industri. Har också så att man ska paketera och det är inga små mängder och lyften blir många. Man ska ju egentligen inte lyfta mer än 5kg åt gången har jag hört, men med tanke på hur många lyft man gör så är man uppe i väldigt många kilon vilket inte är bra.

Har du så du kan varva med olika grejer så du inte behöver stå på packen hela tiden? Jag känner så väl igen knivar i ryggen, nu har jag som tur är andra arbetsuppgifter så jag ser till att inte stå och packa alltför länge. Är i v.17 nu och jag undrar hur länge man kommer att hålla.
    Finns ju redan andra grejer som jag blivit tillsagd att inte göra som gravid på jobbet. samtidigt som man vill kunna ha ett jobb som är lite stimulerande så man inte behöver göra samma sak hela tiden.

När man inte står vid packen så har man såkallad "ordervecka" då man packar beställningar som ska gå iväg med posten, och dessa kartonger väger mellan 15-30 kg styck, så problemet kvarstår. 
    Vill så gärna jobba så länge som möjligt då jag inte bara vill vara hemma och dra bena efter mig, men känns som att kroppen börjar säga ifrån nu..

• Lena

Man kan även bli sjukskriven på deltid. Om du jobbar halvtid kanske du fixar det en månad till?

• Idd
    Lena skrev 2015-01-19 21:41:32 följande:

Man kan även bli sjukskriven på deltid. Om du jobbar halvtid kanske du fixar det en månad till?

Ja det kanske vore ett alternativ. :)

Vem ska man höra av sig till? Vårdcentralen, bm?

• Jko
    Idd skrev 2015-01-19 21:38:28 följande:

När man inte står vid packen så har man såkallad "ordervecka" då man packar beställningar som ska gå iväg med posten, och dessa kartonger väger mellan 15-30 kg styck, så problemet kvarstår. 
    Vill så gärna jobba så länge som möjligt då jag inte bara vill vara hemma och dra bena efter mig, men känns som att kroppen börjar säga ifrån nu..

Förstår dig precis.
    Känns skitjobbigt när man verkligen vill, men kroppen säger något annat.
    Det är ju det som är kruxet med industri, oftast är det inga små fjuttiga grejer man pysslar på med och det tungt även innan man var gravid. Jobbade tidigare ute på "lagret" och där packade man ihop beställningar till kunderna och tyckte jobbet var skit roligt. Tyvärr så det alldeles för tungt för mig just nu, när det är som du säger. Kartonger som väger upp mot 30kg/st eller en Pall över 200kg som man ska dra. Tyvärr så har jag nog inga bra tips. Men hoppas att dina kollegor är så pass snälla att de kan hjälpa till lyfta. Eller om du kan begära in nå lyft hjälpmedel.
  • Idd
    Jko skrev 2015-01-19 21:48:28 följande:
    Förstår dig precis.
    Känns skitjobbigt när man verkligen vill, men kroppen säger något annat.
    Det är ju det som är kruxet med industri, oftast är det inga små fjuttiga grejer man pysslar på med och det tungt även innan man var gravid. Jobbade tidigare ute på "lagret" och där packade man ihop beställningar till kunderna och tyckte jobbet var skit roligt. Tyvärr så det alldeles för tungt för mig just nu, när det är som du säger. Kartonger som väger upp mot 30kg/st eller en Pall över 200kg som man ska dra. Tyvärr så har jag nog inga bra tips. Men hoppas att dina kollegor är så pass snälla att de kan hjälpa till lyfta. Eller om du kan begära in nå lyft hjälpmedel.

Lite det som är kruxet också, att de som jobbar med mig på min avdelning är allt annat än snälla och hjälpsamma. Sen jag berätta att jag är gravid så var det precis som att jag berätta att jag har gått ner 5 kg "kul för mig" men inget som ska påverka jobbet. Pågår lite av mobbning på jobbet så lite svårt att gå emot dom också, så skulle va skönt att få på papper att det är vissa grejer som jag inte ska göra.
    MEN, det är absolut inte därför jag hittar en anledning till att bli sjukskriven, vill inte att dom jävlarna ska få rätt. ;)

• Jko
    Idd skrev 2015-01-19 21:54:18 följande:

Lite det som är kruxet också, att de som jobbar med mig på min avdelning är allt annat än snälla och hjälpsamma. Sen jag berätta att jag är gravid så var det precis som att jag berätta att jag har gått ner 5 kg "kul för mig" men inget som ska påverka jobbet. Pågår lite av mobbning på jobbet så lite svårt att gå emot dom också, så skulle va skönt att få på papper att det är vissa grejer som jag inte ska göra.
    MEN, det är absolut inte därför jag hittar en anledning till att bli sjukskriven, vill inte att dom jävlarna ska få rätt. ;)

Usch var tråkigt när det är så viktigt att ha bra kollegor. De borde ju istället visa förstående att man inte kan göra allt som man "normalt brukar göra". Prata med din Bm då om ev. sjukskrivning 50% och be din chef tydligt skriftligt berätta vad du kan och inte kan göra för att förtydliga. Samt att dina kollegor då även kan se att de faktiskt kommer från chefen och inte ngt som du bara hittat på för att slippa vissa saker.

Usch för sånna människor, vuxen mobbing är så fult. Tyvärr så är det rätt vanligt. Har stött på de själv och dessa personer kommer man aldrig igen tycka särskillt bra om.
  • Idd

Ja det är verkligen fult, och så himla onödigt!

Men jag kontaktar min barnmorska imorgon. :)

• kaeg

Gå in på Försäkringskassans hemsida och sök på graviditetspenning, skriv ut blanketter till din arbetsgivare och låt arbetsgivaren skriva i att omplacering ej är möjlig och arbetsbedömning. Skicka in Moderskapsintyg till försäkringskassan och sök graviditetspenning! Blanketterna skriver du ut via försäkringskassan ang. graviditetspenning. Gör det direkt Om du inte redan gjort det (ej läst hela tråden)

Sedan tar du och bokar bm besök, behöver ej vara läkarbesök hos MVC. Bm kan sjukskriva dig och bedöma foglossning eller andra besvär, men till att börja med kan du vara sjuk de 7vanluga sjukdagarna om du har ont och ej kan jobba.

Svar på tråden Får så ont av arbetet, vad kan jag göra?