• Breakdown

Byta namn på barn, pappan har stuckit utomlands.

Jag är ensamstående mamma på heltid till tvillingpojkar på 2 år, har gemensam vårdnad.
    Barnens pappa och jag separerade i januari -14 och i november -14 flyttade han tillbaka sitt hemland. Han har en obotlig sjukdom vilken kommer leda till döden inom en tidsram på 5-20 år.
    Enligt säkra uppgifter har jag fått reda på att när han flyttade härifrån sket han i att säga upp sig från jobb, säga upp lägenhet och bara lämnade allt åt sitt öde.
    Alltså känner jag mig ganska säker på att han aldrig kommer komma tillbaka till Sverige, bortsett från våra barn + en äldre son som bor med sin mamma så har han ingenting att komma tillbaka till här.

Min fråga är om det är möjligt för mig att byta efternamn på våra barn, från pappans till mitt. Som jag skrev innan har vi fortf gemensam vårdnad men han bryr sig inte om barnen, det går inte att få tag på honom utan han har ringt 3 ggr sen han flyttade, senast för 1 månad sen, från ett nummer som han har avstängt annars. Adress till honom vet jag inte och det betyder att jag varken kan få ett medgivande eller ett nekande till namnbyte.

Någon som vet om namnen ändras om jag bara skickar in en ansökan om namnbyte till Skatteverket och dom i sin tur inte kan få tag på pappan?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Byta namn på barn, pappan har stuckit utomlands.
  • Marione

Vad du ska börja med är att ansöka om enskild vårdnad, sen kan du byta namn på barnen enklare.

Den enskilda vårdnaden kommer att underlätta när du ska kunna flytta M barnen, byta skola, förskola och liknande.

• Breakdown
    Marione skrev 2015-01-19 22:07:00 följande:

Vad du ska börja med är att ansöka om enskild vårdnad, sen kan du byta namn på barnen enklare.

Den enskilda vårdnaden kommer att underlätta när du ska kunna flytta M barnen, byta skola, förskola och liknande.

Är det till tingsrätten man gör det då?
  • Griseknoen35

Fast har barnen pappans efternamn så spelar det ingen roll om du har ensam vårdnad för då krävs även hans medgivande tillbytet. Hade barnen haft ditt namn hade det funkat att byta om du haft ensam. Men sök om ensam vårdnad och sök då även om namnbyte. Kontakta en advokat som kan hjälpa dig att gå vidare.

• Expertisen
    Griseknoen35 skrev 2015-01-19 23:37:27 följande:

Fast har barnen pappans efternamn så spelar det ingen roll om du har ensam vårdnad för då krävs även hans medgivande tillbytet. Hade barnen haft ditt namn hade det funkat att byta om du haft ensam. Men sök om ensam vårdnad och sök då även om namnbyte. Kontakta en advokat som kan hjälpa dig att gå vidare.

Nej, det gäller bara om barnen hade hennes efternamn och hon ville att barnen skulle ha hans. Då måste han godkänna att barnen tar hans efternamn.
  • Breakdown
    Griseknoen35 skrev 2015-01-19 23:37:27 följande:

Ja men precis, det är så som jag har fattat det också! :)

Ska kontakta advokat för att få hjälp att söka om ensam vårdnad imorgon.

Min fråga var ju egentligen om det ens var möjligt att få namnet bytt när pappan inte inte finns att få tag på för att få ett medgivande och han inte ens finns kvar i landet.

Han gick med på att ge mig ensam vårdnad innan han stack men det hann vi inte då han stack redan en vecka efter att ha meddelat mig, han sa det dock endast muntligt så har liksom inget bevis för att han har sagt det.
  • Griseknoen35
    Expertisen skrev 2015-01-19 23:42:57 följande:
    Nej, det gäller bara om barnen hade hennes efternamn och hon ville att barnen skulle ha hans. Då måste han godkänna att barnen tar hans efternamn.
    Då bör du gå in på Skatteverket och läsa på
  • Griseknoen35
    Breakdown skrev 2015-01-19 23:44:52 följande:
    Ja men precis, det är så som jag har fattat det också! :)

Ska kontakta advokat för att få hjälp att söka om ensam vårdnad imorgon.

Min fråga var ju egentligen om det ens var möjligt att få namnet bytt när pappan inte inte finns att få tag på för att få ett medgivande och han inte ens finns kvar i landet.

Han gick med på att ge mig ensam vårdnad innan han stack men det hann vi inte då han stack redan en vecka efter att ha meddelat mig, han sa det dock endast muntligt så har liksom inget bevis för att han har sagt det.
    Möjligheten finns men jag tror att du måste visa på att namnet inte är bra för dem, är osäker där så ta upp det med advokaten när du ringer.
  • viseversa
    Marione skrev 2015-01-19 22:07:00 följande:

Håller med. Ts du kommer inte kunna skaffa pass till dina barn utan pappans medgivande tex om ni har gemensam vårdnad. Enskild vårdnad är prio ett just nu. Eftersom han inte bryr sig ställer gemensam vårdnad till det rejält för dig.
  • Breakdown
    viseversa skrev 2015-01-20 06:46:12 följande:
    Håller med. Ts du kommer inte kunna skaffa pass till dina barn utan pappans medgivande tex om ni har gemensam vårdnad. Enskild vårdnad är prio ett just nu. Eftersom han inte bryr sig ställer gemensam vårdnad till det rejält för dig.
    Pass har dem redan, men jag håller med att enskild vårdnad är viktigast nu! :) tack!
Svar på tråden Byta namn på barn, pappan har stuckit utomlands.