Anonym (Goddag yxskaft) skrev 2015-01-24 19:24:55 följande:
Du har uppenbarligen problem med självkänslan för ett så irrationellt fördömande och fördomsfullhet du ger uttryck för här i den hör tråden är totalt obegripligt. Din 5-åring behövde inte sova. Din 2-åring behövde inte sova. Och du har mage att anklaga alla andra som fattar samma beslut. Jag antar att även " Anonym (fskl)" hade orsakat sitt barns astma så att hon/han hade svårigheter med sömnen. Jag antar att du är medveten om att fysiska orsaker av den typen är mycket vanliga. Du är direkt okunnig. Läs på lite innan du uttalar dig. Och nej, vuxna blir inte heller hjärnförvirrade av powernaps. Tvärtom har det visat sig hälsosamt. Däremot har man sett att de som sover längre uppemot en timme och längre ofta känner sig trötta och dåsiga efteråt och inte känt sig så utvilade som de som sovit 15-30 minuter.
Tyvärr är det så att Letitia har rätt, det är så det är för vissa även om det inte var så i mitt eller Anonym (Haha :)):s fall. Det är inte alla barn som mår bra av att tvingas upp tidigt för att åka till förskolan och heller inte alla som klarar att vara kvar på förskolan sent. Barn liksom vuxna kan vara morgontrötta och kvällströtta.
En powernap på 15-30 minuter kan nog vara positivt för oss vuxna, men barn kan ha behov av att sova mer och då är det inte hälsosamt. Återigen så tycker jag att det är fel att tvinga barn att vakna, de sover för djupt. Återigen de barn som vaknar när man petar på dem kan mycket väl gå upp och leka och de hade säkert vaknat av sig själva strax efteråt. De barn som är så trötta att de går in i djupsömn har ett behov av att få sova och då tycker jag att de bör få göra det. Detta händer inte varje dag om barnet är på gång att sluta sova på dagen, men då och då.
Fast jag tycker det är skrämmande att barnen inte kan vila när de uppenbart är väldigt slitna. Alla barnen i min barngrupp borde sova en liten stund, men bara några få somnar. Tragiskt! Igår skickade jag hem några trasor som var helt slut och jag hoppas nästan att de är sjuka på måndag och att det var anledningen till deras trötthet. Tyvärr tror jag att det snarare beror på att de och några till gått upp i tid ytterligare. De orkar helt enkelt inte, men eftersom de måste så kopplar de på reserverna och speedar sig genom dagarna...diagnoserna av adhd har ökat med 700% de tio senaste åren. Diagnostisera samhället istället!
Ett barns om går 7.30-17 (normal tid för barn idag) hinner inte träffa sina föräldrar värst mycket. När de väl får vara med sina föräldrar som de längtat efter hela dagen, så ska det lagas mat och allt annat som måste göras. Barnet får inte den kvalitetstid de så gärna vill ha med sina föräldrar efter en lång dag på förskolan. får man ingen positiv uppmärksamhet så får man bråka till sig negativ för det är bättre än ingen alls och orkar man så vägrar man att sova då. ja där tror jag är största boven till att barn inte somnar på kvällen när de sovit på dagen...stämmer även om barnet somnar bra de dagar det varit hemma med föräldrarna, då har det troligtvis fått mer föräldratid.