• Anonym (less)

Låt era barn få sova i förskolan!

Varför är det så många föräldrar som vägrar att förstå att deras barn behöver få sova 1.5 timme i förskolan? Nu kommer många att säga att barnen inte kan somna på kvällen om de sover så länge på dagen men det stämmer inte. Sluta sätta barnen framför tv och dator på kvällarna så ska ni se att de somnar ändå!
    Tack för ordet!

• Svar på tråden Låt era barn få sova i förskolan!
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (--) skrev 2015-01-24 11:30:50 följande:

Fel uppstår när ni blir arbetsskadade och tror att det ni ser i arbetsmiljö är allt som finns att se.

Det ni missar är att om ni lägger barnet för att göra det enkelt för er själva så sabbar ni hela eftermiddagen för hela familjen OCH får en övertrött unge tillbaks dagen därpå.

Nja, dom flesta föräldrar tänker nog på sina barn främst, inte din bekvämlighet, om du anser att ditt jobb är för slitsam så skola om dig, det utan att förstöra barn i grunden.

Ja jag tycker mitt jobb är slitigt och om jag som vuxen tycker det, vad ska då inte barnen tycka? De har inget val alls, det är för deras skull som jag stannar kvar. För min del får de gärna vara uppe hela dagen om de vill, det är mitt jobb och jag åker hem när jag slutar. Det är faktiskt barnen jag tänker på. Jag är helt övertygad om att om barnen hade en bättre miljö så skulle de kunna slappna av och vila bättre och trots det somna på kvällarna. Det är ju barnens miljö och alla tekniska prylar som skiljer sig mot hur det var förr. Förr sov barnen bättre och de var lugnare.

Du kan inte se utanför boxen utan allt jag skriver tar du som kritik mot er föräldrar. Jag vet att barnen får svårt att sova om de sover på dagen, men jag tror inte att sömnen mitt på dagen är den största boven, alla mina 20 barn på jobbet skulle må bra av att sova en stund. De kvällarna när barnen faktiskt somnar i tid så har de oftast varit trötta hela eftermiddagen, eftersom de inte fått sova som de borde mitt på dagen och det är inte heller bra. Att föräldrarna hämtar ett slitet barn på eftermiddagen är inget konstigt och det är det de ser, vi ser att tröttheten sträcker sig över en längre period. Barn som är trötta orkar inte med sig själva och det blir ofta bråkigt och stökigt runt dem.

• Anonym (Haha :))
    Anonym (Fskl) skrev 2015-01-24 10:20:44 följande:

Haha! Så sant!

Det är de barnen som är stressade och det yttrar sig oftast i att de vill vara med hela tiden så de inte missar nåt. Som förälder är det väldigt lätt att tolka det som att barnet trivs så bra på förskolan och så gärna vill dit. Att dessa barn blir rastlösa hemma beror ju mest på att de inte vet hur man kopplar av, inte på att de längtar till förskolan. Ännu värre blir det när föräldrarna lyssnar på barnen och hittar på en massa aktiviteter när de är lediga, eftersom barnet behöver det.

Vad dömande du och letitia verkar vara. Ni kan aldrig haft egna barn med grava sömnproblem, för då tror jag ni hade haft större förståelse och tillit till föräldrar.
  • Letitia
    Anonym (Goddag yxskaft) skrev 2015-01-24 08:58:05 följande:
    Men han gick i förskola som 5-åring och borde därmed sova där, eller hur. Jag förstår att du tror att de enda alternativen ör att de går 15-timmars alternativ närmare 50 men det finns mycket däremellan.
    Han gick ett år hos en dagmamma innan han började på sexårs, och nej då behövde han definitivt inte sova middag längre.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Haha :)) skrev 2015-01-24 15:41:24 följande:
    Vad dömande du och letitia verkar vara. Ni kan aldrig haft egna barn med grava sömnproblem, för då tror jag ni hade haft större förståelse och tillit till föräldrar.
    Det har jag faktiskt, men jag lät dem sova när de somnade på förskolan och tog smällen hemma sedan. Jag tyckte det var bättre att barnet ha det kämpigt hemma hos mig än på förskolan. Dessutom hade jag ett barn som sov sin första hela natt när det var tre år pga astma som ännu inte blivit diagnostiserad.

Fast det är inte det detta handlar om. Barn behöver sova och vila mer mitt på dagen än de gör idag. Orsaken till att de inte kan det utan att nattsömnen störs är det otroliga tempo de ständigt utsätts för. Det krävs mindre barngrupper och högre personaltäthet, färre timmar på förskolan (vi snittar på 40 timmar per barn i en grupp med 20 barn) och mer kvalitetstid med föräldrarna och mindre med tv och paddor. Det största problemet ligger inte hos föräldrarna utan hos våra politiker som nu äntligen börjar få upp ögonen. Fast vad jag inte förstår är varför det bara är vi som jobbar i förskolan som protesterar och inte föräldrar i högre utsträckning. Det är skrämmande låg kvalitet på förskolan på många ställen idag...och jag jag är med och försöker påverka. Att vi äter frukost och mellanmål med fler barn än vi har plats för kring bemannade bord är idag vanligare än att alla får plats...så är det för alla säger chefen. Vi är ofta själva ute med 12-18 barn...ja det är inte lätt att vara barn idag! Jo de trivs på förskolan, men det sliter ut dem.
  • Letitia
    Anonym (Fskl) skrev 2015-01-24 10:08:11 följande:
    Fast ett barns om är lätt att väcka sover inte lika djupt som ett som inte går att väcka. De som man petar lite på och så är de vakna behöver troligtvis inte mer vila. Det är de som verkligen sover som är problemet för oss, de som man petar på gång gå gång men som bara somnar om hela tiden. Sover man så djupt kan det inte vara hälsosamt att tvinga dem att vakna.
    Nej, det är rena barnmisshandeln... Rynkar på näsan
  • Letitia
    Anonym (Haha :)) skrev 2015-01-24 15:41:24 följande:
    Och du tror inte att de sömnproblem som dina barn tydligen haft, beror på att du tvingade in dem i ett onaturligt liv för ett litet barn..? Sömnstörningar är ju oftast förvärvade. Många som har jobbat natt, skift o.s.v. har fått permanenta sömnstörningar. De beskriver det som att "hjärnan våga inte lita på att den får sova". Så kan det säkert bli även för barn som gång på gång väcks, när de som mest behöver sova.
  • Anonym (Fskl)
    Letitia skrev 2015-01-24 16:00:49 följande:
    Nej, det är rena barnmisshandeln... Rynkar på näsan
    Det är ju det det är, men eftersom föräldrarna inte är med och ser så får det fortsätta. jag är ganska övertygad om att de flesta föräldrar skulle låta sina barn sova en stund till om de varit med. vi får inte det och nåde oss om de är vakna längre på kvällen. Säger vi inget om att vi låtit dem sova lite längre den dagen, så kortas sovtiden ner ytterligare och säger vi nått har vi en sur förälder...då väljer jag en sur förälder och står upp för barnet!
  • zorina

När man läser denna tråden e jag glad att min 3 åring går hos tre st dagmammor som har en lokal och det är 10 st barn max i gruppen.. Mitt barn sover 30 min på dagen... Sen vaknar hon av sig själv oftast... Sover hon middag så somnar hon kl nio på kvällen oftast och sover till kl 8 på morgonen.. Måste man ha en regel på dagis om att sova.. Jag har sagt att behöver hon sova så låt henne göra det men helst inte i 2 tim för då somnar hon i te förrän tolv på natten sen vilket gör att hon enbart är ännu tröttare dagen efter....

• Anonym (Haha :))
    Letitia skrev 2015-01-24 16:05:00 följande:

Och du tror inte att de sömnproblem som dina barn tydligen haft, beror på att du tvingade in dem i ett onaturligt liv för ett litet barn..? Sömnstörningar är ju oftast förvärvade. Många som har jobbat natt, skift o.s.v. har fått permanenta sömnstörningar. De beskriver det som att "hjärnan våga inte lita på att den får sova". Så kan det säkert bli även för barn som gång på gång väcks, när de som mest behöver sova.

Som sagt, dömande var ordet...

Vad pratar du om??? Tro mig, jag tvingade inte in honom i något onaturligt, det var det dummaste jag hört....

Vi hade träffat många läkare och gick kontinuerligt hos spädbarnsteamet på bup LÅNGT innan han började på dagis. Så varför tror du att hans låga sömnbehov skulle ha något med min ev karriär att göra?
  • Anonym (Goddag yxskaft)
    Letitia skrev 2015-01-24 16:05:00 följande:

Du har uppenbarligen problem med självkänslan för ett så irrationellt fördömande och fördomsfullhet du ger uttryck för här i den hör tråden är totalt obegripligt. Din 5-åring behövde inte sova. Din 2-åring behövde inte sova. Och du har mage att anklaga alla andra som fattar samma beslut. Jag antar att även " Anonym (fskl)" hade orsakat sitt barns astma så att hon/han hade svårigheter med sömnen. Jag antar att du är medveten om att fysiska orsaker av den typen är mycket vanliga. Du är direkt okunnig. Läs på lite innan du uttalar dig. Och nej, vuxna blir inte heller hjärnförvirrade av powernaps. Tvärtom har det visat sig hälsosamt. Däremot har man sett att de som sover längre uppemot en timme och längre ofta känner sig trötta och dåsiga efteråt och inte känt sig så utvilade som de som sovit 15-30 minuter.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Goddag yxskaft) skrev 2015-01-24 19:24:55 följande:
    Du har uppenbarligen problem med självkänslan för ett så irrationellt fördömande och fördomsfullhet du ger uttryck för här i den hör tråden är totalt obegripligt. Din 5-åring behövde inte sova. Din 2-åring behövde inte sova. Och du har mage att anklaga alla andra som fattar samma beslut. Jag antar att även " Anonym (fskl)" hade orsakat sitt barns astma så att hon/han hade svårigheter med sömnen. Jag antar att du är medveten om att fysiska orsaker av den typen är mycket vanliga. Du är direkt okunnig. Läs på lite innan du uttalar dig. Och nej, vuxna blir inte heller hjärnförvirrade av powernaps. Tvärtom har det visat sig hälsosamt. Däremot har man sett att de som sover längre uppemot en timme och längre ofta känner sig trötta och dåsiga efteråt och inte känt sig så utvilade som de som sovit 15-30 minuter.
    Tyvärr är det så att Letitia har rätt, det är så det är för vissa även om det inte var så i mitt eller Anonym (Haha :)):s fall. Det är inte alla barn som mår bra av att tvingas upp tidigt för att åka till förskolan och heller inte alla som klarar att vara kvar på förskolan sent. Barn liksom vuxna kan vara morgontrötta och kvällströtta.

En powernap på 15-30 minuter kan nog vara positivt för oss vuxna, men barn kan ha behov av att sova mer och då är det inte hälsosamt. Återigen så tycker jag att det är fel att tvinga barn att vakna, de sover för djupt. Återigen de barn som vaknar när man petar på dem kan mycket väl gå upp och leka och de hade säkert vaknat av sig själva strax efteråt. De barn som är så trötta att de går in i djupsömn har ett behov av att få sova och då tycker jag att de bör få göra det. Detta händer inte varje dag om barnet är på gång att sluta sova på dagen, men då och då.

Fast jag tycker det är skrämmande att barnen inte kan vila när de uppenbart är väldigt slitna. Alla barnen i min barngrupp borde sova en liten stund, men bara några få somnar. Tragiskt! Igår skickade jag hem några trasor som var helt slut och jag hoppas nästan att de är sjuka på måndag och att det var anledningen till deras trötthet. Tyvärr tror jag att det snarare beror på att de och några till gått upp i tid ytterligare. De orkar helt enkelt inte, men eftersom de måste så kopplar de på reserverna och speedar sig genom dagarna...diagnoserna av adhd har ökat med 700% de tio senaste åren. Diagnostisera samhället istället!

Ett barns om går 7.30-17 (normal tid för barn idag) hinner inte träffa sina föräldrar värst mycket. När de väl får vara med sina föräldrar som de längtat efter hela dagen, så ska det lagas mat och allt annat som måste göras. Barnet får inte den kvalitetstid de så gärna vill ha med sina föräldrar efter en lång dag på förskolan. får man ingen positiv uppmärksamhet så får man bråka till sig negativ för det är bättre än ingen alls och orkar man så vägrar man att sova då. ja där tror jag är största boven till att barn inte somnar på kvällen när de sovit på dagen...stämmer även om barnet somnar bra de dagar det varit hemma med föräldrarna, då har det troligtvis fått mer föräldratid.
  • Anonym (sömntuta)

Här kommer lite riktig vetenskap om barn och dagssömn. De flesta artiklarna kan man bara läsa sammanfattningen av.

Det är intressant att notera, att i andra länder verkar barn sova dagssömn mycket högre upp i åldrarna än i Sverige. "Inga 3-åringar sover ju längre på dagen" får man ofta läsa här på FL. Så är det inte i andra länder, enligt artiklarna nedan.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25394169
    Barn 2,5-3 år som hindrades från att sova dagssömn klarade sämre av utmaningar.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24882903
    3-5-åringar som sov dagssömn klarade sig bättre i en uppgift som testade minnet.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24215327
    Japanska 4-6-åringar dygnsrytm och sovmönster påverkades av föräldrarnas preferenser men inte av mediavanor.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23713101
    4,3 % av kanadensiska 4-åringar sov inte dagssömn. I en annan studie av italienska barn var siffran 68 %. Dagssömnen påverkades starkt av omgivningsfaktorer, medan nattsömnen var mera genetiskt bestämd.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23466349
    3-åriga barn till föräldrar som är positivt inställda till dagssömn sover längre på dagen än barn till föräldrar som är negativt inställda till dagssömn.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22748446
    Japanska 4,5-åringar: Nästan hälften sov dagssömn, i medeltal ca 45 min. Kort total dygnssömn korrelerade bl.a. med mycket TV, mammor länge på jobb och att barnet gick i dagis.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21217402
    3-5-åringar som sov längre på natten och kortare på dagen hade bättre kognitiva funktioner än de som sov länge på dagen men kortare nätter.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25598710
    Brittiska 3-åringar: Ordentliga kvällsrutiner är vanligare i familjer med hög socioekonomisk status, vilket gör att barnen sover längre på natten och kortare på dagen. Lågstatusfamiljer är mindre noga, och har barn som kompenserar den korta nattsömnen med att sova längre på dagen.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24535929
    25 % av barn har problem med läggningen, det kan bero på att de läggs i säng vid fel tid i förhållande till deras inre biologiska klocka.

• Pippit
    Anonym (Fskl) skrev 2015-01-22 23:14:06 följande:
    Du har alltså helt missat debatten om att förskolan behöver mer resurser och mindre grupper? Det är ett känt problem som våra kära politiker inte gör nåt åt. Det finns ett uppror på Facebook och våra fackförbund driver frågan aktivt. Jag tycker att det blåses i visselpipor mest hela tiden, men ni föräldrar är totalt blinda verkar det som, för bara några få av er har vi fått med på tåget. Du till exempel tycker att jag borde reagera, men jag kan tycka att du, efter att ha läst vad jag skrev, borde reagera och kolla upp hur det verkligen ser ut på er förskola. Det handlar om ditt barn, inte mitt! Ca15 barn ska det enligt rekommendationerna vara på en storbarnsavdelning med minst tre heltider, på småbarn är det ca 12 barn på tre heltider.

Vi får en tillsägelse av chefen om vi säger för mycket till föräldrarna, vi ska vara lojala mot kommunen som varumärke.
    Självklart har jag koll på hur det är på mitt barns förskola. Hon är glad, lugn och pigg varje dag när jag hämtar och jag möts av glad, lugn och pigg personal. Jag måste ju lita på vad personalen berättar såklart och hälsar på i verksamheten någon gång ibland. Om det är något som handlar om barnets välmående t ex sömn eller mat eller toalettrutiner samtalar vi om detta och kommer överens om en lösning som är bäst för barnet och passar både familjen och förskolan.

Sedan tycker jag ändå att de har för stora barngrupper och för lite resurser överlag. Och att förskolan, skolan och sjukvården borde prioriteras framför skattesänkningar både för brukarnas och personalens skull, och det försöker jag påverka på de sätt jag kan t ex genom hur jag röstar.

Men det du beskriver är ju i princip att alla barn skadas för livet av förskolan och att säkerheten inte kan garanteras. Så upplever jag inte alls att det är och därför är det svårt att reagera efter din bild...
  • Anonym (Fskl)
    Pippit skrev 2015-01-26 10:32:58 följande:
    Självklart har jag koll på hur det är på mitt barns förskola. Hon är glad, lugn och pigg varje dag när jag hämtar och jag möts av glad, lugn och pigg personal. Jag måste ju lita på vad personalen berättar såklart och hälsar på i verksamheten någon gång ibland. Om det är något som handlar om barnets välmående t ex sömn eller mat eller toalettrutiner samtalar vi om detta och kommer överens om en lösning som är bäst för barnet och passar både familjen och förskolan.

Sedan tycker jag ändå att de har för stora barngrupper och för lite resurser överlag. Och att förskolan, skolan och sjukvården borde prioriteras framför skattesänkningar både för brukarnas och personalens skull, och det försöker jag påverka på de sätt jag kan t ex genom hur jag röstar.

Men det du beskriver är ju i princip att alla barn skadas för livet av förskolan och att säkerheten inte kan garanteras. Så upplever jag inte alls att det är och därför är det svårt att reagera efter din bild...
    Det blir för många relationer för barnen när de är för många i gruppen, ett litet barn mår bäst när det är i en grupp med 10-12 andra barn...idag är de i grupper med 15-20 barn. Lite äldre barn mår bäst i grupper med ca 15 barn, idag går de oftast i grupper med 18-25 barn. Sedan är de oftast i lokaler som inte är anpassade för dagens stora grupper och den viktiga leken blir oftast störd. Blir barnet störd i sin lek för många gånger så tycker det inte att det är nån idé att ens börja och de irrar runt på avdelningen utan att göra nåt speciellt annat än att låta...vilket stör ännu mer. I dessa grupper så jobbar det oftast allt för lite personal, vi vet oftast vad som skulle göra situationen bättre, men vi hinner inte med. Barnen är oftast glada och trivs, men studerar man situationen lite mer ingående så märker man att det oftast inte är så bra som man tror.

Adhd-diagnoserna har ökat med 700% de senaste tio åren, men jag tror att det är bättre att diagnostisera barnens miljö istället. Att ständigt vara uppe i varv är faktiskt inte bra och för vissa gör detta att de går över gränsen. Ja jag är förvånad över att barn idag inte sover mer än de gjorde förr.
Svar på tråden Låt era barn få sova i förskolan!