• Anonym (Sjuk)

    Sjukskriven - arbeta.

    Hej!

    Jag har varit sjukskriven 6 år på heltid. Är i botten arbetslös och vill nu börja arbeta 50% på den plats där jag arbetstränat.

    Min fråga är vad som då händer med min sjukpenning.. Kan jag arbeta 50% och vara sjukskriven med sjukpenning 50%? Och hur länge kan jag i så fall vara det?

    Sedan undrar jag också hur man räknar timmarna. Jag ska jobba inom vården där arbetstiderna är olika och man jobbar helger. Måste jag räkna så att jag inte jobbar mer än 50% per vecka, eller är det bara så att jag måste hålla mig till 50% per månad, men att jag kan jobba 30 timmar en vecka?

    Jag har försökt läsa om detta på FK hemsida, men jag hittar bara hur man gör om man ska gå tillbaka till sitt arbete 50%, att det då ska vara halva arbetspass. Men eftersom jag är arbetslös i botten kan ju det inte gälla mig, för jag kan ju inte komma till en arbetsplats och säga att jag vill jobba extra, men att jag bara kan jobba halva pass. Då ringer dem aldrig in mig..

  • Svar på tråden Sjukskriven - arbeta.
  • Försäkringskassan

    Hej
    Försäkringskassans förhoppning är att man ska halvera sina normala arbetspass ,  om man av andra skäl  önskar förlägga arbetstiden på andra tider så görs detta i  samråd med sin personliga handläggare som gör bedömningen .

    hälsningar
    Birger,
    handläggare

Svar på tråden Sjukskriven - arbeta.