• ajax

Den gamla katten vägrar acceptera den nya kattungen

För tre dagar sedan köpte vi en liten kattunge. Men så fort vi kommit hem med den så började våran gamla katt på 1 år att fräsa o morra o visar tändera och fortsätter fortfarande med samma aggression. Hon vill knappt komma in när hon varit ute o är bara arg hela tiden, vill ej vara i knä längre eller äta.

Jag vill inte göra mig av med någon av katterna!! Kommer detta någonsin att gå över?? eller är det helt kört? Kan det bero på att "gamla katten ej är kastrerad? Har planerat in en kull ungar på henne innan kastrering därav har det ej gjorts än.

Hjälp från någon kunnig önskas!!!

• Svar på tråden Den gamla katten vägrar acceptera den nya kattungen
  • BuoBä

Avvakta. Hos oss tog det flera månader innan den äldre katten slutade morra och fräsa.

• ajax
    BlackCoffee skrev 2015-01-20 15:40:47 följande:
    Då vill jag även varna för att spara kattungar då det är vanligt att många kattmammor inte kommer överens med sina ungar när de börjar bli äldre. Mammans naturliga instinkt kickar in att stöta bort ungarna och då vill hon inte fortsätta att dela revir med dem. Det kan funka men det är även stor sannolikhet att det inte gör det.
    Jamen vaddå motståndare till kattungar!!:-O Har haft katter hela mitt liv. Uppvuxen på landet med katter o kattungar och har aldrig varit några som helst problem oavsett blodgrupp eller ej faktiskt.

Har länge varit med i djurskyddet o hjälpt övergivna djur, är djurvän i själ o hjärta. Men kan man ta hand om sina kattungar o vet vad man ger sig in i så är det inte alls skadligt mot katten. Därimot de som låter katten få kull efter kull för att sedan avliva stackars oskyldiga små liv det är Fruktansvärt!!!
  • ajax
    BuoBä skrev 2015-01-20 15:45:33 följande:
    Avvakta. Hos oss tog det flera månader innan den äldre katten slutade morra och fräsa.
    Hoppas på det!
  • BlackCoffee
    ajax skrev 2015-01-20 21:32:20 följande:
    Jamen vaddå motståndare till kattungar!!:-O Har haft katter hela mitt liv. Uppvuxen på landet med katter o kattungar och har aldrig varit några som helst problem oavsett blodgrupp eller ej faktiskt.

Har länge varit med i djurskyddet o hjälpt övergivna djur, är djurvän i själ o hjärta. Men kan man ta hand om sina kattungar o vet vad man ger sig in i så är det inte alls skadligt mot katten. Därimot de som låter katten få kull efter kull för att sedan avliva stackars oskyldiga små liv det är Fruktansvärt!!!
    Jag är inte motståndare till kattungar. Jag är motståndare till oseriös och ej genomtänkt avel på katter. Men om man planerar aveln och testar föräldradjuren för genetiska sjukdomar, blodgrupperar och sen vaccinerar, ID-märker samt veterinärbesiktar kattungarna ser jag inget problem med att avla på en katt. Jag har både en fd hemlös katt hemma och en raskatt och känner till båda sidor. 

Man kan inte skylla på att så har vi alltid gjort och det har gått bra. Nu finns det mycket mer kunskap om katter och dess sjukdomar än vad det fanns förr och mycket information finns en googling bort. Förr fick man även lämna bort kattungar vid 8 veckors ålder.... Om du även har varit verksam i djurskyddet borde du vara medveten om det stora problemet med hemlösa katter som finns i Sverige och även att oseriös avel inte höjer kattens status.

Det med att kattmammor inte accepterar ungarna när de blir större är ett problem bland uppfödare. De behöver många gånger tänka om sin avel och då omplacera för att kattgruppen inte fungerar. Ville mest bara varna att det kan hända så att du är beredd på det om det händer. 
  • ajax

Som sagt jag vet att vi har ett stort problem med hemlösa katter i Sverige pga,
    folk som ej tar ansvar för sina kattungar!!!

Men jag tar ansvar för mina! precis som familjemedlemmar. Risken för att kattmamman ska välja bort sina nyföddaungar är inte jättestor, men det förekommer precis som det kan hända även om blodgrupperna stämmer överens eller ej.

• ajax

Men du ska ha Tack för tipset om att låta den äldre katten bara vara inne ett tag. Har gjort så nu och förts idag går hon fram o nosar o är intresserad av att försöka söka kontackt. Även fast hon morrar men är inte lika rädd. små små framsteg....

• BlackCoffee
    ajax skrev 2015-01-21 12:16:05 följande:

Som sagt jag vet att vi har ett stort problem med hemlösa katter i Sverige pga,
    folk som ej tar ansvar för sina kattungar!!!

Men jag tar ansvar för mina! precis som familjemedlemmar. Risken för att kattmamman ska välja bort sina nyföddaungar är inte jättestor, men det förekommer precis som det kan hända även om blodgrupperna stämmer överens eller ej.

Jag menar inte att hon ska stöta bort sina nyfödda ungar utan att hon inte vill vara i närheten av dem när de blir sex månader. Det är då det ofta blir problem.
    ajax skrev 2015-01-21 12:22:37 följande:

Men du ska ha Tack för tipset om att låta den äldre katten bara vara inne ett tag. Har gjort så nu och förts idag går hon fram o nosar o är intresserad av att försöka söka kontackt. Även fast hon morrar men är inte lika rädd. små små framsteg....

Vad bra att det verkar funka lite bättre nu :) 
  • jenny99

Haha länken var ju jätte rolig.

• ajax

Ännu mera framsteg!! Äntligen!! Hon har slutat morra o går fram o nosar på varandra, har till o med ätit från samma tallrik!!**Glaaaad!!*

• ajax

Nu är dom bästa vänner glada o mår bra! !! Bara ett problem båda bajsar inne på olika ställen.Detta har aldrig hänt förut. mindre kul.

• Rataxes
    ajax skrev 2015-01-23 13:48:06 följande:

Nu är dom bästa vänner glada o mår bra! !! Bara ett problem båda bajsar inne på olika ställen.Detta har aldrig hänt förut. mindre kul.

Hur många lådor har du? Det rekommenderas att man har lika många lådor som katter + 1 låda.
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • ajax

Har bara en låda. Men härligt nog har ingen bajsat eller kissat inne sedan i fredags.Den lilla försöker dia från den stora o jag tror att dom nog bara markerade sina revir. och nu är allt frid o fröjd än så länge

• Madmoiselle

Det har ju inte ens gått en vecka. Om 3-4 månader så kan du börja fundera som du gör nu.

Svar på tråden Den gamla katten vägrar acceptera den nya kattungen