• Christabel81

Risk för föreliggande moderkaka

Fick i ett UL i vecka 25 veta att moderkakan ligger aningen för nära livmodermunnen. Är ledsen och orolig. Jag vill för allt i livet inte ha kejsarsnitt och är nu ganska nedslagen. Det finns en chans att moderkakan vandrar uppåt, men eftersom jag är ganska långt gången är jag orolig. Jag ska få nytt UL i vecka 32. 

Någon annan som fått samma besked, hur har det gått för er? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 16:51
    Både ni som redan fött och ni som nyligen fått beskedet är förstås välkomna att berätta!

• Svar på tråden Risk för föreliggande moderkaka
  • Dr to be

Hej!

Vid min förra graviditet låg moderkakan i framvägg och kant i kant med livmodermunnen.

I v.32 hade den flyttat sig uppåt och jag födde vaginalt.

Jag håller tummarna för dig

• Tigmatropos

I regel flyttar den på sig om den bara sitter i kanten. Är den helt föreliggande (alltså ligger rätt över som en pannkaka) så finns det mer skäl att oroa sig. 
    Det kommer att bli bra ska du se. Solig

• Christabel81
    Dr to be skrev 2015-01-20 17:05:16 följande:

Hej!

Vid min förra graviditet låg moderkakan i framvägg och kant i kant med livmodermunnen.

I v.32 hade den flyttat sig uppåt och jag födde vaginalt.

Jag håller tummarna för dig

Tack! Jag hoppas samma sak händer med mig.
  • Christabel81
    Tigmatropos skrev 2015-01-20 17:41:22 följande:

I regel flyttar den på sig om den bara sitter i kanten. Är den helt föreliggande (alltså ligger rätt över som en pannkaka) så finns det mer skäl att oroa sig. 

Det kommer att bli bra ska du se. 

Det är tydligen 90% chans att den flyttar sig. Det blir 2 nervösa men hoppfulla månader.
  • Tigmatropos
    Christabel81 skrev 2015-01-21 20:27:02 följande:
    Det är tydligen 90% chans att den flyttar sig. Det blir 2 nervösa men hoppfulla månader.
    Håller tummarna!
    Ps. det är även vanligt att det kan komma blödningar när den flyttar på sig, så om det händer dig, få inte panik innan du kollat upp varifrån/varför det blöder. Det vore dumt med dubbel oro tänker jag. Glad
  • Ellieott

Jag fick samma besked och på uppföljnings-ul såg allt bra ut, moderkakan hade flyttat sig och låg utmärkt. Blev en vaginal förlossning!

Lycka till!

• Christabel81
    Ellieott skrev 2015-01-21 20:44:43 följande:

Jag fick samma besked och på uppföljnings-ul såg allt bra ut, moderkakan hade flyttat sig och låg utmärkt. Blev en vaginal förlossning!

Lycka till!

Skönt att höra. Än finns det hopp! Skrattande
  • Christabel81
    Tigmatropos skrev 2015-01-21 20:39:51 följande:
    Håller tummarna!
    Ps. det är även vanligt att det kan komma blödningar när den flyttar på sig, så om det händer dig, få inte panik innan du kollat upp varifrån/varför det blöder. Det vore dumt med dubbel oro tänker jag. Glad
    Det är en bra sak att veta. Blödning är ju annars förknippat med "katastrof" under graviditet.
Svar på tråden Risk för föreliggande moderkaka