• Mariaelisabet

Prioriteringar på dagis

Lyckliga de som har bra förskolor!

De anställda på vår förskola har varierande engagemang men överlag känns som att de prioriterar konstigt. Vår dotter har gått på pottan sen hon var 8 månader (19 månader gammal idag) och de har gjort helt klart att de inte kan hjälpa till med potträning och bara en gång om dagen (ifall det finns tid) får vår dotter använda pottan. Så har det varit nu 6 mån. Vid ett års ålder var hon nästan torr (och sa ofta att hon ville gå), nu vill hon sällan gå alls. Igår hade hon dessutom fått gå utomhus flera timmar med bajs i blöjan så rumpan (överallt, upp på snippan också) är nu så sårig att hon rycker till och gråter så fort något nuddar vid huden.

Det gör mig så ledsen, de tar sig tid till "utvecklande och pedagogiska" lekar med vatten och färger men kan inte prioritera fundamentala behov! Ganska ofta går de iväg på utflykter och de är gärna ute länge i sträck. Jag tycker att det känns underligt iom att alla 15 barn i gruppen (på 3 anställda) är under 2 år. Det blir ju förstås svårare att erbjuda potta eller byta i tid då. Ofta är min lilla flicka också helt ensam utan uppsikt också på den stora gården - för några veckor sedan stod hon ensam uppe på en brant trappa (OBS, 19 månader idag...) när jag hämtade. Jag kunde inte ens se någon vuxen på den del av gården som dottern vistades på.

Vad gör man? Vad kan man kräva? Jag har försökt prata om dem men det känns inte som att de har tid att ta det på allvar. Om de prioriterade annorlunda skulle de dock ha mer tid till det som i alla fall för mig framstår som det viktigaste. Känns lite hopplöst ikväll :(

Någon som har liknande tankar/situation? Någon som har tips?

• Svar på tråden Prioriteringar på dagis
  • Lena

Självklart ska de byta i tid och sätta barnet på toalett/potta om det ber om det

• Ramborg

Jag skulle bli skogstokig.

En gång missade de att min dotter hade bajsat när de var ute så att hon blev så där sårig. Jag var mycket upprörd men de var mycket ångerköpta och det hände inte någon mer gång. Hade det hänt igen skulle jag omedelbart ringt chefen och en tredje gång hade jag polisanmält dem för misshandel. Jag bryr mig inte om vad de har för ursäkt, mitt barn ska inte ha ONT efter en dag på dagis.

Vad gäller pottan låter det också märkligt men inte lika upprörande. Om jag vore du skulle jag insistera på att hon ska erbjudas potta med jämna mellanrum, vid de tider som passar med verksamheten (tex före och efter utevistelse, före och efter vila etc). Det måste de kunna ordna. Kan de inte det kontaktar du chefen.

42.
  • Fläderblomster
    Ramborg skrev 2015-01-20 20:08:29 följande:

Jag skulle bli skogstokig.

En gång missade de att min dotter hade bajsat när de var ute så att hon blev så där sårig. Jag var mycket upprörd men de var mycket ångerköpta och det hände inte någon mer gång. Hade det hänt igen skulle jag omedelbart ringt chefen och en tredje gång hade jag polisanmält dem för misshandel. Jag bryr mig inte om vad de har för ursäkt, mitt barn ska inte ha ONT efter en dag på dagis.

Vad gäller pottan låter det också märkligt men inte lika upprörande. Om jag vore du skulle jag insistera på att hon ska erbjudas potta med jämna mellanrum, vid de tider som passar med verksamheten (tex före och efter utevistelse, före och efter vila etc). Det måste de kunna ordna. Kan de inte det kontaktar du chefen.

42.
    Vet du hur länge hon varit ute utan att bli bytt då? Jag har jobbat på dagis och hade ett barn som alltid bajsade tio minuter innan mamma hämtade. Jag kollade så klart ofta men hade sju andra barn under två år som jag var ensam med ute. En dag hade han bajsat utan att jag märkt (hade kollat två minuter tidigare). Mamman blev skitförbannad och trodde att jag låtit honom gå i bajsblöjan för att undvika att byta så att hon istället skulle göra det när hon kom.

Jag var dessutom vikarie och var inte delaktig i planeringen alls. Därför kunde jag ju inte heller prioritera mer än att kolla hans blöja så ofta jag kunde.
  • Ramborg
    Fläderblomster skrev 2015-01-20 20:17:56 följande:

Vet du hur länge hon varit ute utan att bli bytt då? Jag har jobbat på dagis och hade ett barn som alltid bajsade tio minuter innan mamma hämtade. Jag kollade så klart ofta men hade sju andra barn under två år som jag var ensam med ute. En dag hade han bajsat utan att jag märkt (hade kollat två minuter tidigare). Mamman blev skitförbannad och trodde att jag låtit honom gå i bajsblöjan för att undvika att byta så att hon istället skulle göra det när hon kom.

Jag var dessutom vikarie och var inte delaktig i planeringen alls. Därför kunde jag ju inte heller prioritera mer än att kolla hans blöja så ofta jag kunde.

Hon hade ofta bajs i blöjan när jag kom och då bytte jag antingen där eller hemma (bor nära). Inga problem. Det här var någor annat. Som TS beskriver: Ungen var skinnflådd i hela underlivet och grät av smärta. Men som sagt, det hände bara en gång.
    42.
  • viseversa

Låter helt sjukt detta. Skriv ett mail till chefen och påpeka detta för denne.

• Titiou

De ställen jag jobbat på har man hunnit vara ute ca en halvtimme-max 2 timmar på eftermiddagen när föräldrarna hämtar barnet. Har inte varit med om ngt ställe där man gått ut tidigare än minst 15-15.30, men på sommaren har det hänt att mellanmål ätits ute och då kan man ha varit ute sedan 14.30. 

Har varit med om barn som blev så där röda och dana efter 5 minuter med bajs i blöjan, men det är extremfall förstås. Andra barn har utan att vara magsjuka ibland haft extra "frätande" bajs, alltså kanske ätit ngt konstigt som gör att de blir irriterade snabbt i huden efter bara en liten stund, fast de aldrig blir det annars. Får hoppas det var så med ditt barn. 

Det är inte alltid lätt att veta om barnet bajsat utomhus, men om det har det har det i varje fall inte gått i timmar med bajs. Och innan man går ut märker man om barnet bajsat, så flera timmar hoppas jag inte stämmer. Isf verkar förskolan ha svårt att få ihop sin verksamhet, om de har så lite tid att märka om ngn bajsat.Tex väldigt många barn långa dagar på lite personal och då kan det vara bra även för personalens situation om du pratar med deras chef.

Svar på tråden Prioriteringar på dagis