Jag är inte lycklig med min man, ledsen och trött på otrevlig stämning i vårt hem
Hej!
Jag testar skriva här för att eventuellt kunna få lite välbehövlig input. Min man och jag har varit ett par i tio år, gifta fem och har ett barn på 3.
Min man är alfahanne, men många ser nog mig som en tjej med skinn på näsan. Min man är uppväxt i en familj med en hård jargong och med en väldigt dominant, om än kärleksfull far. Jag är uppväxt i en ganska flummig kreativ och kärleksfull familj. Jag har många vänner och älskar att skratta, diskutera och njuta av livet tillsammans med dem! Min stora önskan är att få känna samma känslor med min man.
Min man och jag träffades under studietiden och han blev väldigt förälskad i mig. Han satte mig lite på en piedestal, men den har jag rasat ned från sedan flera år. Min kärlek växte fram och vi flyttade ihop.
Vår vardag idag är på hans villkor. Jag upplever att jag anpassar mig väldigt mycket och har blivit van att läsa av vilket humör han är på och hantera honom. Jag är nu så dödsless på det här livet vi lever! Jag vill ha ett enkelt liv, ett lyckligt liv, utan klump i magen och ledsamhet.
Han bryr sig inte om att låtsas vara glad inför mina vänner eller föräldrar längre. Han kan snäsa av mig inför dem, klaga på någon ingrediens i maten jag lagat eller höja rösten. Jag skäms så mycket, särskilt då han gör det inför mina föräldrar! Varför vill han inte låtsas ens inför dem?
Jag tror att min man kan vara deprimerad. Eller olycklig. Han har inte någon livsgnista och lyckas alltid hitta den mest negativa vinkeln vid alla diskussioner. På jobbet är han väldigt omtyckt, han skrattar och är glad där, han är även mycket aktiv i vårt barns dagis och gör en god insats där. När han vill, kan han charma vem han vill. Han har charm och ett lugn samt humor. Dessa sidor kan dyka upp närsomhelst, men mer och mer sällan med min familj eller med mina eller ens hans närmsta vän.
Sen har han den andra sidan, den som jag ser jämt känns det som! Klagar surt på något jag inte prioriterat som han gett mig i uppgift. Kommenterar hur jag borde vara med vår son (som för övrigt har blivit mycket mammig). Kommenterar mina karaktärsdrag som han ogillar. Sprider negativ energi helt enkelt, det känns som att han suger ut all min livsglädje. Jag ser att han blir mer och mer lik sin pappa, det gör mig mycket oroad då hans mamma har det tufft med honom.
Förra veckan skrämde jag nog honom rejält, jag sa detta som jag skriver nu.
Jag har börjat fundera över att lämna. Jag blir inte ens ledsen när jag tänker på det. Men än är det inte helt kört, men vad kan jag göra?
/ledsen