• Sanna.mamma

Jag är inte lycklig med min man, ledsen och trött på otrevlig stämning i vårt hem

Hej!

Jag testar skriva här för att eventuellt kunna få lite välbehövlig input. Min man och jag har varit ett par i tio år, gifta fem och har ett barn på 3.

Min man är alfahanne, men många ser nog mig som en tjej med skinn på näsan. Min man är uppväxt i en familj med en hård jargong och med en väldigt dominant, om än kärleksfull far. Jag är uppväxt i en ganska flummig kreativ och kärleksfull familj. Jag har många vänner och älskar att skratta, diskutera och njuta av livet tillsammans med dem! Min stora önskan är att få känna samma känslor med min man.

Min man och jag träffades under studietiden och han blev väldigt förälskad i mig. Han satte mig lite på en piedestal, men den har jag rasat ned från sedan flera år. Min kärlek växte fram och vi flyttade ihop.

Vår vardag idag är på hans villkor. Jag upplever att jag anpassar mig väldigt mycket och har blivit van att läsa av vilket humör han är på och hantera honom. Jag är nu så dödsless på det här livet vi lever! Jag vill ha ett enkelt liv, ett lyckligt liv, utan klump i magen och ledsamhet.

Han bryr sig inte om att låtsas vara glad inför mina vänner eller föräldrar längre. Han kan snäsa av mig inför dem, klaga på någon ingrediens i maten jag lagat eller höja rösten. Jag skäms så mycket, särskilt då han gör det inför mina föräldrar! Varför vill han inte låtsas ens inför dem?

Jag tror att min man kan vara deprimerad. Eller olycklig. Han har inte någon livsgnista och lyckas alltid hitta den mest negativa vinkeln vid alla diskussioner. På jobbet är han väldigt omtyckt, han skrattar och är glad där, han är även mycket aktiv i vårt barns dagis och gör en god insats där. När han vill, kan han charma vem han vill. Han har charm och ett lugn samt humor. Dessa sidor kan dyka upp närsomhelst, men mer och mer sällan med min familj eller med mina eller ens hans närmsta vän.

Sen har han den andra sidan, den som jag ser jämt känns det som! Klagar surt på något jag inte prioriterat som han gett mig i uppgift. Kommenterar hur jag borde vara med vår son (som för övrigt har blivit mycket mammig). Kommenterar mina karaktärsdrag som han ogillar. Sprider negativ energi helt enkelt, det känns som att han suger ut all min livsglädje. Jag ser att han blir mer och mer lik sin pappa, det gör mig mycket oroad då hans mamma har det tufft med honom.

Förra veckan skrämde jag nog honom rejält, jag sa detta som jag skriver nu.

Jag har börjat fundera över att lämna. Jag blir inte ens ledsen när jag tänker på det. Men än är det inte helt kört, men vad kan jag göra?

/ledsen

• Svar på tråden Jag är inte lycklig med min man, ledsen och trött på otrevlig stämning i vårt hem
  • Sanna.mamma

Vi har gått på det under en tuff tid, det blev bättre vad gäller synen på gemensam ekonomi. Börjar tänka att han kanske behöver gå i terapi själv också?

• Anonym (realist nr 263)

Jag tycker först och främst inte det är ditt jobb att rädda honom eller "hantera" honom, när skrev du kontrakt på det jobbet?

Du ska inte behöva leva livet med en ledsen klump i magen hela tiden, det är det väl ändå för dyrbart för?

Jag tycker att han borde gå i samtal för att försöka utreda vad han är så besviken över att det går ut över hela hans omgivning. Vissa har tuffa livsmål och förväntar sig mycket och det är lätt att tappa sugen när man ser yngre eller mindre kvalificerade få attraktiva tjänster. Är det å andra sidan relationen han inte är nöjd med måste ni kunna komma till kärnan i det?

Antingen beter man sig som folk eller så söker man hjälp, svårare än så är det inte i min värld.

• Sanna.mamma

Kloka tankar, men hur får jag honom att förstå att jag menar allvar denna gång?

Anonym (realist nr 263) skrev 2015-01-20 21:11:34 följande:

Jag tycker först och främst inte det är ditt jobb att rädda honom eller "hantera" honom, när skrev du kontrakt på det jobbet?

Du ska inte behöva leva livet med en ledsen klump i magen hela tiden, det är det väl ändå för dyrbart för?

Jag tycker att han borde gå i samtal för att försöka utreda vad han är så besviken över att det går ut över hela hans omgivning. Vissa har tuffa livsmål och förväntar sig mycket och det är lätt att tappa sugen när man ser yngre eller mindre kvalificerade få attraktiva tjänster. Är det å andra sidan relationen han inte är nöjd med måste ni kunna komma till kärnan i det?

Antingen beter man sig som folk eller så söker man hjälp, svårare än så är det inte i min värld.

• Anonym (realist nr 263)
    Sanna.mamma skrev 2015-01-20 21:14:29 följande:

Kloka tankar, men hur får jag honom att förstå att jag menar allvar denna gång?

Finns många sätt.

Sätt upp en tid, kanske 6 mån, och säg att "om detta ska fungera vill jag att vi börjar om från ruta ett. Vi ska nu övertyga varandra om att vi fortfarande vill bo ihop när detta halvåret har gått, och det kräver förmodligen lite ändrat beteende av båda.

Här är en skrivbok, i den får vem som av oss skriva upp när man tycker att vi har grälat, och anledningen. Om en part tycker att det är ett gräl/tjafs så är det det, och vi skriver även upp vem som fick sin vilja igenom/sista ordet och hur den andre kände inför det.

Vi får också skriva upp när den andre gjort eller sagt något som fått oss att må bra, och hur vi då känner.

När halvåret är slut går vi igenom detta och ser vad för liv vi kommer att ha tillsammans framöver, för om det inte ser bra ut när vi ansträngt oss ett halvår så är det nog dags att söka lyckan någon annanstans."

• Anonym (Jen)

Känner igen mig så väl i det du skriver, fast här är det nog vi båda två som känner att det är kört och steget till skilsmässa har varit nära (för mig) under väldigt många år (men inte för honom).

Jag har velat ha med honom på terapi i 5-6 år men han har totalvägrat, menat att han inte har några problem. "Plötsligt" började vår flicka (tonåring) må dåligt pga vår situation (mkt bråk + att vi inte kan kommunicera med varandra) och inte har kunnat på väldigt många år, iskyla mellan oss.

Nu är vi tvingade att gå i terapi för vår dotters skull. Jag känner att jag hade blivit fattigare men så mycket lyckligare (OCH BARNEN) om vi hade gått skilda vägar men man behöver ju ha en bra kontakt med varandra när man har barn. Min undran är, varför vill han inte skiljas när vi inte har det bra ? Ny man för mig ? Nej tack ! Been there, done that ! Vi har gått i familjeterapi för första gången detta året vilket kändes bra för mig för jag kunde verkligen säga precis hur jag kände och har känt i så många år, han blev chockad... 2 dagar efter det mötet sa han till mig. Vi skiter i det, kommer aldrig att bli bra. Jag hängde på men nästa dag hade han ångrat sig.... Jobbigt ! :-/

Jag tror att han kan bli så mkt lyckligare utan mig & det har jag sagt till honom också men .. Jag vill bara ha lugn & ro, så skönt men jag är en fegis och så blir man bekväm när "det praktiska" fungerar i vardagen.

• Sanna.mamma

Bra, det testar jag. Är orolig över att inte orka 6 tråkiga månader bara :(

Anonym (realist nr 263) skrev 2015-01-20 21:27:53 följande:

Finns många sätt.

Sätt upp en tid, kanske 6 mån, och säg att "om detta ska fungera vill jag att vi börjar om från ruta ett. Vi ska nu övertyga varandra om att vi fortfarande vill bo ihop när detta halvåret har gått, och det kräver förmodligen lite ändrat beteende av båda.

Här är en skrivbok, i den får vem som av oss skriva upp när man tycker att vi har grälat, och anledningen. Om en part tycker att det är ett gräl/tjafs så är det det, och vi skriver även upp vem som fick sin vilja igenom/sista ordet och hur den andre kände inför det.

Vi får också skriva upp när den andre gjort eller sagt något som fått oss att må bra, och hur vi då känner.

När halvåret är slut går vi igenom detta och ser vad för liv vi kommer att ha tillsammans framöver, för om det inte ser bra ut när vi ansträngt oss ett halvår så är det nog dags att söka lyckan någon annanstans."

• Sanna.mamma

Jobbigt, jag känner med dig! Han orkar nog inte ta konsekvenserna av en skilsmässa?

Anonym (Jen) skrev 2015-01-20 21:51:24 följande:

Känner igen mig så väl i det du skriver, fast här är det nog vi båda två som känner att det är kört och steget till skilsmässa har varit nära (för mig) under väldigt många år (men inte för honom).

Jag har velat ha med honom på terapi i 5-6 år men han har totalvägrat, menat att han inte har några problem. "Plötsligt" började vår flicka (tonåring) må dåligt pga vår situation (mkt bråk + att vi inte kan kommunicera med varandra) och inte har kunnat på väldigt många år, iskyla mellan oss.

Nu är vi tvingade att gå i terapi för vår dotters skull. Jag känner att jag hade blivit fattigare men så mycket lyckligare (OCH BARNEN) om vi hade gått skilda vägar men man behöver ju ha en bra kontakt med varandra när man har barn. Min undran är, varför vill han inte skiljas när vi inte har det bra ? Ny man för mig ? Nej tack ! Been there, done that ! Vi har gått i familjeterapi för första gången detta året vilket kändes bra för mig för jag kunde verkligen säga precis hur jag kände och har känt i så många år, han blev chockad... 2 dagar efter det mötet sa han till mig. Vi skiter i det, kommer aldrig att bli bra. Jag hängde på men nästa dag hade han ångrat sig.... Jobbigt ! :-/

Jag tror att han kan bli så mkt lyckligare utan mig & det har jag sagt till honom också men .. Jag vill bara ha lugn & ro, så skönt men jag är en fegis och så blir man bekväm när "det praktiska" fungerar i vardagen.

• Anonym (Jen)

Nej, det är nog det som är problemet tyvärr. Jag tycker också att det låter jobbigt men när allt "har landat" så tror jag ändå att det blir bra. Kan man få med sin partner på familjerådgivning i ett tidigt skede så finns det kanske hopp för en ljusare framtid ? Har man fått känna av hans humör (jag också) så pass länge så är man ganska trött (iaf jag). Tror inte på underverk !

Lycka till ! Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.

• Vampyrmamma

alla förhållande har sina toppar och dalar, jag är själv i en djup dal just nu, min man älskar mig precis som när vi träffades men mina känslor är inte de samma för honom...pga lite fel val av honom i några dumma lägen i livet...har sett en annan som tilltalar mig mer på alla fronter, men velar och väger för och nackdelar hela tiden om allt...vi har gemensamt barn dessutom...förstår dig och hur du känner...man vill vara glad och lycklig, känna fjärilar i magen när man ser och pratar med sin partner och gör man inte det så, då är det nog på väg att dö ut är jag rädd..

• Anonym (sammahär)

Ts hur går det för dig?

Känner så väl igen mig..Börjar bli så trött på min sambos negativa energi. Vill bara leva ett lyckligt och enkelt liv med någon som kan skratta och skämta. Jag och min sambo skrattar aldrig ihop längre. Han är ofta tyken och arrogant. Nu ska vi börja på Fam.rådgivning men jag känner innerst inne att det är kört för oss. Är så ledsen för vår dotters skull, men vill ju hellre att hon växer upp med lyckliga skilda föräldrar än i ett känslokallt hem fullt av gräl.

• Anonym (sammahär)
    Sanna.mamma skrev 2015-03-16 19:11:35 följande:

Hej sammahär, hur går det med familjerådgivningen?

Det går sådär.. Vet inte om det är för sent, mina känslor är borta och jag känner ganska mycket ilska över allt som varit.. Och jag har svårt att hitta motivationen. Hur går det för dig?
  • huxflux

Låter som han kanske har drag av narcissism kanske?? Låter som att du beskrev min fru och inte din man. När jag läste på om narcsesism så föll alla bitar på plats och en bitterhet växte fram som ledde till skilsmässa. Varför i hela friden stod jag ut med alla kommentarer och psykisk misshandel under alla år? Kanske föra att allt sker så sakta och man märker inget å ser mellan fingrarna först åren. Men han låter som mitt ex.

Svar på tråden Jag är inte lycklig med min man, ledsen och trött på otrevlig stämning i vårt hem