Regelbunden mens men ingen ÄL? PCO eller inte?
Hej! Hoppas på att ni ? som verkar så pålästa! - kan hjälpa mig inför mitt gynbesök.
Jag har varit hos flera olika gynekologer tidigare, och fått olika svar på om jag har PCO-S eller ej. Det är iallafall konstaterat att jag har PCO-äggstockar, och att jag har svårt att bli gravid.
Kan de inte bara testa om jag har egen ägglossning? Gynbesöket är inbokat dagen efter jag ska ha haft ägglossning (enligt min mens-app), går det att se på vul eller ta ett blodprov eller något? Jag har varit gravid förut men det har tagit över ett år båda gångerna. Efter graviditeten har jag regelbunden mens (till skillnad från innan) men jag får för mig att jag inte har någon ägglossning. Jag har t ex molvärk (precis som svag svag mensvärk) hela tiden och tänker att det kan vara cystor på äggstockarna eller att äggstockarna försöker ägglossa men inte lyckas. Hade ingen molvärk under hela graviditen och 6-7 mån efter vilket tyder på att molvärken skulle kunna ha med ägglossningen att göra. Andra symtom är långdragen mensblödning och att jag har mensvärk kanske en gång om året.
Vad ska jag fråga gynekolgen om? Kan de utreda min ägglossning direkt eller måste jag isåfall ställa mig i kö för fertilitetsutredning? Måste/borde jag göra en PCO-S-utredning?
Är det någon av er som har regelbunden mens men ändå ingen ägglossning? Isåfall, hur märkte ni det?
Och har någon av er molvärk som har ett samband med er PCO?