Nu blir vi snart tokiga!
Ungen totalvägrar att övht gå in i sovrummet! I några veckor har vår snart två-åriga son börjat vägra att gå och lägga sig. Han vill bara titta på tv-i vardagsrummet-till han somnar...vilket blir runt halv elva-halv tolv.
Från jättefina rutiner och sömn från 1930-0730 till fullständigt kaos! Har prövat att locka in honom i sovrummet med allt jag kan - tom at han får titta på en film i sovrummet. Vi samsover och han har aldrig behövt somna själv. Har prövat att få honom att sova på andra ställen än i just sovrummet men nä.
Han har alltid haft svårt att komma till ro - vi har fått ta till olika knep ända sedan han föddes för att han ska somna - som sele, hoppa på boll, buffa...han har verkligen "slitit ut oss" och vi var så glada att våra rutiner har funkat så bra det senaste halvåret...
Jag har prövat att släcka ner, förklara, kramas, säga om och om igen att det är natt - vi ska sova men han vrålar som en besatt....grannarna började till och med banka i väggen. Och jag mår fruktansvärt dåligt av att han skriker och gråter så...Det enda jag vill veta är om han kan skadas på något sätt om jag sätter hårt mot hårt och vägrar sätta på tv:n och visar att det är i sovrummet man ska vara när det är natt? Inte tvinga - utan bara finnas där, förklara och så? Han förstår ju inte, då han är så liten ännu, hade han varit 4-5 så hade jag inte haft några som helst problem att vara "hård" och konsekvent.
Jag lägger honom oftast själv då sambon bara jobbar kvällar och jag blir totalt slut av att sela honom eller vagna framför tv:n tills han äntligen somnar...(Jag måste ha honom i antingen sele eller vagn då han annars bara springer omkring tillslut)
Han vill inte läsa, inte kramas, inte gosa, inte sjunga, inte någonting alls att göra med någonting som är förknippat med nattning.
Helt slut och förvirrad. :(