• mliten

Nu blir vi snart tokiga!

Ungen totalvägrar att övht gå in i sovrummet! I några veckor har vår snart två-åriga  son börjat vägra att gå och lägga sig. Han vill bara titta på tv-i vardagsrummet-till han somnar...vilket blir runt halv elva-halv tolv.
    Från jättefina rutiner och sömn från 1930-0730 till fullständigt kaos!  Har prövat att locka in honom i sovrummet med allt jag kan - tom at han får titta på en film i sovrummet. Vi samsover och han har aldrig behövt somna själv. Har prövat att få honom att sova på andra ställen än i just sovrummet men nä.
    Han har alltid haft svårt att komma till ro - vi har fått ta till olika knep ända sedan han föddes för att han ska somna - som sele, hoppa på boll, buffa...han har verkligen "slitit ut oss" och vi var så glada att våra rutiner har funkat så bra det senaste halvåret...

Jag har prövat att släcka ner, förklara, kramas, säga om och om igen att det är natt - vi ska sova men han vrålar som en besatt....grannarna började till och med banka i väggen. Och jag mår fruktansvärt dåligt av att han skriker och gråter så...Det enda jag vill veta är om han kan skadas på något sätt om jag sätter hårt mot hårt och vägrar sätta på tv:n och visar att det är i sovrummet man ska vara när det är natt? Inte tvinga - utan bara finnas där, förklara och så? Han förstår ju inte, då han är så liten ännu, hade han varit 4-5 så hade jag inte haft några som helst problem att vara "hård" och konsekvent.

Jag lägger honom oftast själv då sambon bara jobbar kvällar och jag blir totalt slut av att sela honom eller vagna framför tv:n tills han äntligen somnar...(Jag måste ha honom i antingen sele eller vagn då han annars bara springer omkring tillslut)

Han vill inte läsa, inte kramas, inte gosa, inte sjunga, inte någonting alls att göra med någonting som är förknippat med nattning.

Helt slut och förvirrad. :(

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Svar på tråden Nu blir vi snart tokiga!
  • Tilja

Jag har läst på flera ställen att barn under tre år inte bör se på tv överhuvudtaget. (Bl.a här: http://www.svt.se/nyheter/varlden/studie-vill-forbjuda-tv-for-barn-under-tre och här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sma-barn-mar-inte-bra-av-tv_2317227.svd ) Så mitt råd är att avvänja honom vid att se på tv överhuvudtaget.

Sen vet jag inte hur länge innan hans läggtid som ni brukar ha nervarvningstid, men du skulle kunna prova att utöka den tiden också och se om det hjälper.

Jag hoppas att jag misstolkat ditt sista stycke där - men om han verkligen förknippar läsning, kramar, gos och att sjunga med nattning så kanske ni ska försöka bryta det genom att göra dessa saker under hela dagen och inte så starkt i anslutning till läggdags?

• norrlandsflicka

Sover barnet på dagtid? Vi hade maratonläggningar med dottern när hon var 1,8. Trots minskad dagsömn var det bara sluta sova på dagen som hjälpte. Från somna 22-23 till att somna 19 blev det.

• Natulcien

Är han trött då?
    Sover han på dagen? I så fall kanske dags att plocka bort dagvilan?
    Sen är det nog vettigt att ta bort TV-tittandet på kvällen också. Många barn blir stissiga av det, och så små barn får lite för mycket intryck så att hjärnan går på högvarv.

• mliten

Tilja: tro mig, vi begränsar tv-tiden starkt. Och naturligtvis kramas vi osv annars också. Herregud. Menar att inget det jag gör lugnar/hjälper.

Om han inte sover på dagen alls så somnar han ståendes kl 5-6. Han är nog i en gränszon för att sluta sova på dagen men orkar inte riktigt ända fram.

Grejen är att han sitter blickstilla framför tv:n och somnar så, men oftast så tar det för lång tid och så blir han övertrött och börjar svamla istället.

Jag VET att detta måste brytas, jag undrar mest hur jag ska göra för att göra det så skonsamt som möjligt för honom

• Natulcien

Fast det låter ändå som om det är ganska mycket TV? Prova att ta bort den helt. Säg att den är trasig en vecka t.ex.

Bryt mönstret. Gör något annat. Det verkar ha blivit en ond cirkel?

• Tilja

Hur lång tid tittar han på TV om dagen efter att ni starkt begränsat tiden? Och vad har han för andra intressen? Det kanske går att uppmuntra dem och föra in honom på att göra dem istället för att titta på TV

• mliten

Vi körde cold turkey på honom igår och idag. Blev 5 minuters vild protest men sen somnade han i famnen. Samma både igår och idag. Nu har han inte sett tv alls på två dagar. Så skönt!!!
    Tror att jag var onödigt orolig - jag är kvar i som att han är en liten bebis och behöver få det han behöver-snabbt. Han börjar bli "stor" för 17.
    Vi höll på att förlora kontrollen här hemma!

• Natulcien
    mliten skrev 2015-01-22 17:52:08 följande:

Vi körde cold turkey på honom igår och idag. Blev 5 minuters vild protest men sen somnade han i famnen. Samma både igår och idag. Nu har han inte sett tv alls på två dagar. Så skönt!!!
    Tror att jag var onödigt orolig - jag är kvar i som att han är en liten bebis och behöver få det han behöver-snabbt. Han börjar bli "stor" för 17.
    Vi höll på att förlora kontrollen här hemma!

Det låter bra! Glad

Jo, det gäller ju att skilja på vad barnet behöver och vad barnet vill.
Svar på tråden Nu blir vi snart tokiga!