• spöke

Topp 10 från 2014: Vilket pojknamn tycker du MINST om?

Nu har SCB äntligen publicerat statistiken för 2014 års toppnamn. Och givetvis är Spöke nyfiken på vad ni tycker om namnen. De här namn är ju bevisligen omtyckta av många, men nu vill jag veta vilka namn som ni har tröttnat på (eller kanske aldrig gillat). Kommentera gärna!

*Siffror inom parentes är placeringen på 2013 års topplista.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Topp 10 från 2014: Vilket pojknamn tycker du MINST om?
  • VIDE MI

William är mer uttjatat än mellanmjölk, fy vad trist, det funkade på 90 talet tillsammans med elias som jag förvisso gillar. Liam tänker jag på Slime, vet inte varför.

• Duckan

Känner världens sötaste Liam, men namnet går bort i min bok.

• Minniemousemommy

Jag älskar namnen liam och elias, skulle jag någon gång få en son skulle han heta något av det. Oscar påminner mig dock om en mobbare på min gamla skola, så det går fetbort. Namnet låter inte vackert heller.

• annieh897

Tycker inte om Hugo. Gillar heller inte Lucas. Gillade Liam förut men är så sjukt trött på det.

• Duschelina

Jag gillar endast namnen William, Alexander och Oscar (Oscar med "K" helst).
    Kände att det blev enklare att skriva vilka namn jag gillar, än vilka namn jag inte gillar, då namnen jag gillar den denna lista var färre. ;)

Jag vill inte skriva vilket namn jag gillade minst och således röstade på. Jag vill inte såra någon som eventuellt själv heter så, eller som har ett barn som heter så.

Men de namnen jag nämnde, som jag tycker bäst om, är namn som liksom alltid har funkat. De kommer och går - och alltid består.
    I likhet med Filip, Karl, Gustav, Viktor, Emil, osv. Sådana namn som aldrig kommer som en raket och går lika snabbt. - Ja, namn som består, och fungerar i alla samhällsklasser och i alla generationer.

• DenNamnbitne

Hu för Liam, det kan möjligtvis var lite coolt i någon engelsk industristad men inte annars. Oliver har jag heller aldrig gillat. Charlie går an även om jag tycker bättre om Charles!

• Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-01-26 11:31:10 följande:

Hu för Liam, det kan möjligtvis var lite coolt i någon engelsk industristad men inte annars. Oliver har jag heller aldrig gillat. Charlie går an även om jag tycker bättre om Charles!

Fast Liam är ett traditionellt irländskt namn. De Liam som jag känner är riktigt högutbildade.
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-01-27 22:40:30 följande:
    Fast Liam är ett traditionellt irländskt namn. De Liam som jag känner är riktigt högutbildade.
    Okej det är coolt på irländska professorer också Cool
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-01-27 23:24:07 följande:
    Okej det är coolt på irländska professorer också Cool
    Ja, det finns några stycken. Ännu fler om du släpper kravet att de måste komma från Irland.

Antalet lär dessutom öka eftersom Liam är populärt i väldigt många länder just nu ;). Lite som Emma.
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-01-28 09:59:49 följande:
    Ja, det finns några stycken. Ännu fler om du släpper kravet att de måste komma från Irland.

Antalet lär dessutom öka eftersom Liam är populärt i väldigt många länder just nu ;). Lite som Emma.
    Fast att det är populärt på många håll gör det ju mindre intressant måste jag säga, var finns särarten då?
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-01-28 19:18:40 följande:
    Fast att det är populärt på många håll gör det ju mindre intressant måste jag säga, var finns särarten då?
    Jag håller med. Jag tycker bara att Liam har fått ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige Glad.
  • Bunny on speed

Lite trist. Det här är ju nästan precis vad pojkarna på högstadiet heter. Lite variation kunder ara kul.

Bunnies, it must be bunnies!
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-01-28 21:03:53 följande:
    Jag håller med. Jag tycker bara att Liam har fått ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige Glad.
    Jag tror det beror på dess vanlighet. Det är svårt för folk att acceptera att det är ett av de allra vanligaste pojknamnen.
  • Paxen

Liam är sjukt fult tyvärr. Kväljningar....

Också William, wincent, Kevin och Loke. Hu..... X(

Jag vet inte varför men jag får smått panik med alla W i pojk och flicknamn. Ofta hör jag också att flera i familjen stavar med W..... Men klart smaken e som baken....

• Paxen

Nu kom jag dessutom på att jag sett namnet WIKING på ett barn........ O_o

Svar på tråden Topp 10 från 2014: Vilket pojknamn tycker du MINST om?