• Anonym (aaaaa)

kan jag h;ja mitt SGI?

Hej,

Jag har lägsta beloppet på mitt SGI just nu. Dock har jag börjat jobba timmar redan nu och har fast tjänst som väntar. Ensamstående med egen vårdnad för min ettårige son. Jag undrar om jag nu efter 6månader med extra arbete kan höja mitt SGI? Om jag sparar dagar till efter jag jobbat heltid 6månader kan jag då höja mitt SGI eller blir det kvar på lägsta beloppet?
  • Svar på tråden kan jag h;ja mitt SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du meddelar oss ändrad inkomst i samband när du ansöker om en ersättning hos oss. 

Är du föräldraledig nu och uppbär föräldrapenning ska du i så fall skicka in uppgifter om din anställning, hur mycket du har fått i bruttolön/månad samt arbetade timmar. Enklast är skicka in ett intyg från din arbetsgivare som visar vad du har tjänat och under vilken tid.

Får du en årsinkomst som ger dig mer i föräldrapenning så blir dina föräldradagar värda mer/dag än grundnivån på 225 kr/dag om du har förbrukat 180 dagar enligt sjukpenningnivå/grundnivå.

När du påbörjar din fasta tjänst blir det en ny årsinkomst du får meddela oss när du ansöker om en ersättning.

Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden kan jag h;ja mitt SGI?