• Devile

Hypotetiska problem, vad skulle du välja och är det moraliskt riktigt?

Jag vill börja med att säga att detta är en till tråd om hemska situationer och är du riktigt trött på mamma vs pappa, hund vs barn och annat så behöver du inte läsa vidare.
    Mina problem med dom förra trådarna har varit: 
    1. att det handlar om situationer där man har väldigt lite tid att tänka på hur man bör agera och hamnar kanske i en slags panik och kanske inte agerar som man trodde.
    Du kanske hamnar i chock och inte kan röra dig, bara rädda dig själv eller ta och rädda det första bästa du ser? Man kan inte veta riktigt säkert.
    2. jag personligen tycker att det är en viss skillnad på att rädda A och B dör mot att aktivt döda B så att A kan leva.
    Det blir också väldigt mycket påhopp från alla håll och kanter och jag tror inte denna tråd blir så mycket annorlunda, men jag hoppas på det bästa.
    Sist vill jag varna känsliga personer, dessa scenarion är för mig i alla fall väldigt jobbiga att faktiskt sätta sig in i.
    Jag ger 4 liknande situationer till att börja med och sedan följdfrågor.
    1. Ni är sex familjer, okända för varandra, två vuxna och ett barn i varje familj. 
    Dom fem okända barnen står på rad framför sina föräldrar och ditt barn står längre bort till vänster framför sin andra förälder. 
    Ni är tillfångatagna av riktigt hemska människor och du är utvald att ta ett beslut, du har tre alternativ:
    Skjut ditt barn och ni släpps fria, skjut dom okända barnen och ni släpps fria, ta inget beslut och ni går en plågsam törst/svältdöd till mötes. Du har 10-60 minuter på dig att ta ett beslut.
    2. Samma sak här men enda skillnaden är att en av familjerna är nära släktingar, syster/bror/annan närstående med barn.
    3.Samma som nr1 men ett alternativ annorlunda: skjut ditt barn och ni släpps fria, dom fem okända barnen torteras till döds i rummet av gärningsmännen och ni släpps fria, ta inget beslut och ni går en plågsam törst/svältdöd till 
    mötes.
    4. Samma som nr3 men en av familjerna är nära släktingar, syster/bror/annan närstående med barn.
    Ni måste alltså aktivt döda (eller ta beslut om tortyr och död av) någon/några  för att resten ska överleva, annars dör alla. 
    Vad är ditt beslut och varför?
    Om någon annan var i ditt ställe och ditt barn var en av de fem, hur hade du velat att beslutstagaren hade agerat? Vad skulle du känna om personen gjorde ett annat val än det du ville?
    Om din släkting var beslutstagaren, vilket beslut bör h*n ta tycker du och vad känner du om h*n tar ett annat beslut?
    Tänk gärna igenom ditt svar och försök sätta dig in i situationen innan du svarar.
    Svara gärna utan provokativa förstärkningsord som gör att diskutionen snabbt spårar ur, om du vill naturligtvis. Ex: Jag skulle utan tvekan***, jag skulle GLADELIGEN***.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 21:12
    Jag ber om ursäkt för den dåliga styckesindelningen.
  • Svar på tråden Hypotetiska problem, vad skulle du välja och är det moraliskt riktigt?
  • Anonym (-)

Jag känner att jag i alla scenarion skulle välja att rädda mitt eget barn, även om det innebär att min släktings barn dör. För alla dessa familjer är det egna barnet mest värt, och jag tror ingen skulle tveka när det gäller att rädda den man älskar mest.
    Om mitt barn var ett av de fem andra skulle jag givetvis vilja att det räddades, men jag skulle förstå att personen valde att rädda sitt eget barn. Förstå, men kanske inte kunna förlåta. Särskilt om mitt barn skulle torteras till döds istället för att ett annat barn dött en snabb död, skjuten. Trots allt finns det inte något riktigt val annat än att rädda sitt eget barn.

• Tecum

Alldeles för invecklat. Ta ett scenario och två eller tre alternativ istället.

• Joce82
    Anonym (-) skrev 2015-01-21 21:42:04 följande:

Jag känner att jag i alla scenarion skulle välja att rädda mitt eget barn, även om det innebär att min släktings barn dör. För alla dessa familjer är det egna barnet mest värt, och jag tror ingen skulle tveka när det gäller att rädda den man älskar mest.
    Om mitt barn var ett av de fem andra skulle jag givetvis vilja att det räddades, men jag skulle förstå att personen valde att rädda sitt eget barn. Förstå, men kanske inte kunna förlåta. Särskilt om mitt barn skulle torteras till döds istället för att ett annat barn dött en snabb död, skjuten. Trots allt finns det inte något riktigt val annat än att rädda sitt eget barn.

Jag håller helt med dig! Med tanke på vad som händer i Syrien där jag har viss anknytning till känns uppläget inte helt orealistiskt. Dvs om det skulle dyka upp en sadistisk krigsherre som vill straffa en by
  • Joce82
    Starver skrev 2015-01-21 22:40:52 följande:

Jag hade valt "svältdöden". Då har man en chans att fly.

:) smart, alla vuxna gemensamt försöker sig på en gemensam desperat räddning:)
Svar på tråden Hypotetiska problem, vad skulle du välja och är det moraliskt riktigt?