• Lintzanna

Blir nog galen snart om jag inte får sova!

Vi har en dotter som nu är 14 månader. Hon har egentligen aldrig sovit bra, men när hon var nyfödd tyckte vi att det var okej. Vi hade ju väntat oss att det skulle bli tufft ett tag. Problemet är att hon fortfarande inte sover bättre. Hon somnar vid sju och sover då oftast några timmar men efter 10-11 tiden vaknar hon med ca 1-2 timmars mellanrum. Nu är jag dessutom ensam hemma och blrjar undra hur jag ska fixa detta. Är helt slut! Det tar oftast ett tag att somna om varje gång också så det känns som att jag knappt får sova. Vi har haft svårt att ta bort nattätander. Testar ge vatten istället men då vaknar hon oftast igen på en stund. Får hon mat kan man med tur få 2-3 timmar..

Utan mat gallskrik hur länge som helst. Då somnar hon inte om. Vi försöker ge henne så mkt mat som möjligt under dagen. Hon äter bra mat och vi är noga med kosten. Inget gluten, socker osv.

Vet faktiskt inte vad jag ska göra?

• Svar på tråden Blir nog galen snart om jag inte får sova!
  • jenny99

Jag hade tagit bort alla natt måltider.Det är nog de som stör sömnen.Min äldsta dotter älskade ammas på nätter när hon var 8 månader,det var ohållbart att bli väckt varannan timme så en kväll vägra jag.Jag erbjöd gröt mitt i natten OM hon skulle vara hungrig.Självklart är dom inte hungriga utan det är amning/välling som är väldigt gott och bekvämt att få serverat.Efter 2 nätter sov hon hela nätter och har alltid gjort sen dess.Prova att ta bort all mat på natten.

• BigMami

Min dotter var också så. Det är inte förrän NU vid 2 år som hon sover hela nätter.. Kan vakna någon gång och vilja ha napp eller täcke.

• Maddi

Min har heller inte sovit en hel natt, vaknar väldigt mycket trotts att han är 2 år. Han slutade självmans med maten på natten vid 8 månader, men inte sov han bättre för de. Vissa barn sover dåligt. Han sover sällan under dagen heller men vilar en stund, händer nog 1 gång i veckan att han somnar och får då sova 30 minuter. Men de gjorde ingen skillnad på nattsömnen.  

• Cathy

Så där har vi också haft med vår dotter som är lika gammal. Vi slutade ge mat på natten när jag slutade amma när hon var 11 mån. Det är nog inte av hunger din dotter vaknar utan förmodligen att hon vill ha närhet? Jag köpte en nattlampa i förra veckan och efter det har vår dotter sovit som en stock :) Inte vaknat och skrikit iaf :) Vet inte om det är lampan eller att hon plötsligt kommit över den utvecklingsfas hon var i och sover bättre. Vi har annars haft hjul på hennes spjälsäng så det har varit lätt att vagga henne till sömns igen. Du kan hitta andra bra tips i Elisabeth Pantleys böcker! Styrkekram!

• Asjak

Men fy jag ska verkligen inte klaga då!

Min dotter är 7,5 månad och är omöjlig med sovandet..

Vi går snart in i väggen både maken och jag.

Världens snällaste och goaste bebis men hon kommer aldrig till ro och djup sover utan hon bökar väldigt på natten och vaknar hela tiden.

Bvc säger bara, snart sover hon hela natten ska du se.... Ja det har dom sagt sedan hon va 2 månader.

Svar på tråden Blir nog galen snart om jag inte får sova!