• Bok

Föräldralösa barn - vem betalar?

Några barn förlorar båda sina föräldrar. De som barnen skall växa upp med istället vill flytta till huset där barnen bor. Barnen ärver förstås alla tillgångar; men huset är högt belånat och det finns inga stora tillgångar (livförsäkringar räcker inte). Oklart med barnpension ännu (heter det så?).

Vet någon hur detta fungerar ekonomiskt med kostnaderna för huset tills de blir vuxna? Barnen har ju ingen inkomst, och hur fungerar det om de som flyttar in betalar för lånen/löpande kostnader ? de har möjlighet att betala, men vill ju inte ?bli utslängda? när barnen blir vuxna och förlora de pengar de har lagt ner under tiden? Kan man ordna ?samägande? så att de som betalar löpande kostnader köper in sig mer och mer i huset så att de delar kostnaden (inte nödvändigtvis 50:50, utan vad som är rimligt) när de säljer huset när barnen blivit vuxna?

De som flyttar in har redan en bostad och vill inte vara utan värdestegringen under så lång tid, men de skulle också kunna ha kvar sin nuvarande bostad och hyra ut den istället.

Saker och ting lär redas ut med tiden men om någon har erfarenheter av vad man ska tänka på så tack.

• Svar på tråden Föräldralösa barn - vem betalar?
  • Kerubmamman

Barnens inkomst är barnpensionerna, de kan liknas med underhåll och ska gå till boende, kläder, mat osv. Med två pensioner per barn borde det räcka rätt långt. 
    Barnen kan inte ta över lånen och banken låter knappast de nya vårdnadshavarna ta över bolånen utan att äga huset. 
    Rimliga underhållskostnader brukar överförmyndaren godkänna att det betalas från barnens konto, jag antar att de har fått pengar från livförsäkringarna? 
    Men jag är lite tveksam till att det ska gå att få nån deal om ersättning för kostnader under åren eller köpa in sig med överförmyndaren... Obestämd

Jag beklagar förlusterna.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Bok

Tack för svar Jag är bara indirekt involverad, så jag vet inte exakt hur mycket pengar pensionerna kommer få - fattade det som "inte tillräckligt" men det kanske blir mer än de tror då - låter bra att du tror det!

Kanske vore bättre att köpa ut dem ur huset då, det skulle ju underlätta finanserna lite, om det inte ses som att man ev berövar dem värdestegring. Det är nog bättre om de diskuterar med överförmyndaren direkt!

Tack igen!

Svar på tråden Föräldralösa barn - vem betalar?