• Anonym (Gigi)

Betala saker åt den andra föräldern

Hur mycket ska eller bör en förälder ställa upp och betala saker som ska vara hos den andra föräldern?

Nu börjar jag få nog av detta eviga köpande av saker som ska till mamman. Kom hem idag och hela köksbordet var fullt av datordelar, tydligen ska sambon bygga en dator som ska hem till mamman som barnet ska ha. Och detta var inte billiga grejer utan kostar ca 7000 utan skärm och programvara. När jag frågar hur hon har råd med det när hon lever på soc fick jag till svar att hon inte betalar.

Sambon har sen i höstas köpt ny mobil, vinterkläder+skor, glasögon, surfplatta, laptop som hamnar hos mamman, betalar mobilabonnemanget varje månad, månadspengen betalar bara min sambo och köper kläder som man aldrig ser röken av. Mamman har köpt gympaskor inget mer. Och nu denna dator.

Vi har som tur är inte gemensam ekonomi. Men någon gång måste man väl ändå kunna säga nej. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kan väl tillägga att dom har VV.

• Svar på tråden Betala saker åt den andra föräldern
  • Anonym (Gigi)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-01-22 20:15:59 följande:
    Ni borde kanske sätta er ner och diskutera det som hänt nu. Det är för sent att vara sur på honom nu men ni skulle kunna prata om hur ni skulle kunna göra i framtiden för att slippa att nåt liknande händer igen. Kanske starta gemensamt sparande, ett kort- och ett långsiktigt exempelvis. Sedan kan ni använda det kortsiktiga sparkontot till oförutsedda utgifter såsom ersättningsdammsugare och sånt.
    Får ta ett snack med han.
  • Anonym (G)

Om hon inte har råd att försörja barnet kanske det ska bo heltid hos er??

• Anonym (Gjkl)

Så han får inte lägga sina pengar på sitt barn?

• Anonym (Gigi)
    Anonym (Gjkl) skrev 2015-01-23 16:12:15 följande:

Så han får inte lägga sina pengar på sitt barn?

Och det var det jag skrev??
  • Anonym (Gigi)
    Anonym (G) skrev 2015-01-23 14:39:50 följande:

Om hon inte har råd att försörja barnet kanske det ska bo heltid hos er??

Så dåligt ställt har hon Inte. Tycker väl att något mer än ett par gympaskor borde hon väl bidra med. Han får gärna köpa saker men jag tycker att denna gång borde vårt hushåll gått före.
  • Anonym (hos oss)

Tack och lov så ser min sambo och jag lika på det när det gäller hans barn sen tidigare. Det vi köper till dom stannar här och det är om det är oavsett kläder eller leksaker. Förstår dig och ni borde prata om det för om mamman inte kan försörja så borde ni ha barnet på heltid men annars får väl hon börja priotera om och din sambo får bli hårdare på att sakerna ska vara hos er när det är ni som köper ddet

• Kasperina

Jag är lite kluven här.
    Å ena sidan är det självklart att pappan vill att barnet ska ha bra saker även hos mamman trots att det innebär att han får betala för det.
    Å andra sidan är jag själv asless på att jag lägger en massa tid och pengar på att hitta saker som barnet verkligen gillar (både kläder och leksaker) och sen tar barnet med det hem till pappa för att "visa" och så ser jag aldrig röken av det igen. Och barnet klagar på att alla roliga saker är hos pappa...
    Pappan har enormt mycket bättre ekonomi än vad jag har, men lider av en total avsaknad av planeringskompetens Han gör det inte med flit utan tänker sig bara inte för. Nu har jag börjat åka dit och hämta saker då och då.

Håller med övriga om att ni måste ta ett snack och bestämma hur ni ska göra. Han kan inte köpa en massa saker till barnet om det innebär att ni får låta bli att köpa sånt ni behöver. Jag skulle jättegärna köpa en dator åt sonen (han har en hos pappan) men jag har inte råd just nu, så det får vänta.

• nihka

Om han inte vill börja bidra till saker det gemensamma hushållet tycker jag du ska sluta köpa mer mat. Dela lika i stället. Om du tjänar 5000 mer kan du ha 5000 mer över för att exempelvis köpa dammsugare isf att du subventionerar hans och hans barns mat så han kan lägga mer pengar på prylar som barnet använder hos mamman. Med ert nuvarande system subventionerar du indirekt hans barns prylar hos mamman.

• Anonym (i)

min upplevelse är:
    1 att han köper barnet lite (som att du får en dator att ha hos mamma för pappa är så snäll)
    2 biologiska mamma utnyttjar att han köper allt

• Anonym (Mumin)

Till en början verkar det vara ett rätt bortskämt barn. Även om man har två hem behöver man inte tre datorer plus en surfplatta. Det borde räcka med den laptop han redan har hos mamman.

Jag hade blivit riktigt irriterad och förstår dig helt TS. Även om ni inte har gemensam ekonomi påverkar hans slösande ert hushåll. Självklart ska en dammsugare prioriteras framför en tredje dator och dessutom en dyr sådan.

Ni bör sätta er ner och diskutera era prioriteringar. För att det ska fungera att leva tillsammans bör man ha en någorlunda lika syn på vad pengarna ska läggas på även om man inte har gemensam ekonomi. Om jag var du hade jag slutat betala mer för maten. Har han råd att spendera dessa summor på onödig lyxkonsumtion har han råd att betala för maten. Sen hade jag krävt ett gemensamt hushållskonto som båda sätter in samma summa på för utgifter som behövs i hemmet, t.ex. till inköp av dammsugare, mat, m.m.

Slutligen, mamman utnyttjar er. Det finns pengar i försörjningsstödet att betala för kläder, m.m. till barnet. Inte någon lyxkonsumtion, men basbehovet. 

• Ess
    nihka skrev 2015-01-24 14:00:43 följande:

Om han inte vill börja bidra till saker det gemensamma hushållet tycker jag du ska sluta köpa mer mat. Dela lika i stället. Om du tjänar 5000 mer kan du ha 5000 mer över för att exempelvis köpa dammsugare isf att du subventionerar hans och hans barns mat så han kan lägga mer pengar på prylar som barnet använder hos mamman. Med ert nuvarande system subventionerar du indirekt hans barns prylar hos mamman.

Håller med.
    Börjar ts med en förändring hos sig själv, så kommer hon att tvinga fram en förändring hos honom också.
  • Anonym (Gigi)

Har tagit upp frågan om ett gemensamt konto där vi sätter in samma summa som ska gå till tex dammsugare. Och jo det kunde han allt tänka sig så det ska införas från nu, och jag sa till att dessa pengar är bara till vårt hushåll inte att handla grejer till hans barn.

Började räkna på vad han köpt till barnet som hamnat hos mamman bara från semestern och fram till nu. Det är en sjukt massa pengar som gått åt.

Mobil 6000 kr

Vinterkläder + skor 1500 kr

Övriga kläder ca 1500 kr

Surfplatta 3500 kr

Laptop 4000 kr.

Och nu denna datorn 7000kr

Alltså är det rätt.

• Anonym (utnyttjad)

Tycker det är helt absurt att du ska betala mer för maten ni äter!

Varför delar ni inte lika där med?

Vad du tjänar ska han inte ha något att göra med, det är din personliga lön och du får göra vad du vill med den!

Sluta upp med att betala mer utan dela lika, det som blir över hade jag satt undan på ett konto till mitt barn eller som vanligt sparande!

Han utnyttjar dig ju!

• Anonym (--)
    Anonym (Gigi) skrev 2015-01-24 17:15:04 följande:

Har tagit upp frågan om ett gemensamt konto där vi sätter in samma summa som ska gå till tex dammsugare. Och jo det kunde han allt tänka sig så det ska införas från nu, och jag sa till att dessa pengar är bara till vårt hushåll inte att handla grejer till hans barn.

Började räkna på vad han köpt till barnet som hamnat hos mamman bara från semestern och fram till nu. Det är en sjukt massa pengar som gått åt.

Mobil 6000 kr

Vinterkläder + skor 1500 kr

Övriga kläder ca 1500 kr

Surfplatta 3500 kr

Laptop 4000 kr.

Och nu denna datorn 7000kr

Alltså är det rätt.

Barnet har alltså en stationär dator hos pappa som du tidigare sa och snart en hos mamma, och på det en surfplatta och en laptop? men ni ska ha en dammsugare för 200 kr fast du har allergi?

ursäkta men lider din man av någon slags störning eller är han bara en egositisk idiot? ja man är en egoist om man bara tänker på sitt och det sina och det är uppenbart att han inte räknar dig till de sina. Du prioriteras int ens sist, du proioriteras inte alls.

Aldrig jag hade stått ut med en sån man, han utnyttjar ju dig, du får betala mer mat och alla extra utgifter, som den nya dammsugaren.
    Sen på det att han inte ens kan bjuda dig på middag eller bio eller liknande..? grattis du är ihop med en snål man som unyttjar dig, tänk efter hade han inte varit ihop med dig och ni delat oå alla utgifter så hade han ju inte haft råd med att lägga ut så mycket på faktiskt onödiga lyxprylar.

Jag hade sagt att om inte saker ändrar sig så kommer det bli tal om särbo och då får han definitivt ändra på sitt tankesätt och sin ekonomi.

Att lägga lite extra på sitt barn är helt ok men att det egna hushållet ska bli lidande på nödvändiga saker pga av kyxprular det är inte ok, inte heller att en person får en massa tid och uppmärksamhet medans den andre inte ens får en middag, sen spelar det ingen roll om det är partnern eller barnet det är inte ok att behandla personer olika i en familj
  • Anonym (Gigi)
    Anonym (--) skrev 2015-01-24 18:13:38 följande:

Barnet har alltså en stationär dator hos pappa som du tidigare sa och snart en hos mamma, och på det en surfplatta och en laptop? men ni ska ha en dammsugare för 200 kr fast du har allergi?

ursäkta men lider din man av någon slags störning eller är han bara en egositisk idiot? ja man är en egoist om man bara tänker på sitt och det sina och det är uppenbart att han inte räknar dig till de sina. Du prioriteras int ens sist, du proioriteras inte alls.

Aldrig jag hade stått ut med en sån man, han utnyttjar ju dig, du får betala mer mat och alla extra utgifter, som den nya dammsugaren.

Sen på det att han inte ens kan bjuda dig på middag eller bio eller liknande..? grattis du är ihop med en snål man som unyttjar dig, tänk efter hade han inte varit ihop med dig och ni delat oå alla utgifter så hade han ju inte haft råd med att lägga ut så mycket på faktiskt onödiga lyxprylar.

Jag hade sagt att om inte saker ändrar sig så kommer det bli tal om särbo och då får han definitivt ändra på sitt tankesätt och sin ekonomi.

Att lägga lite extra på sitt barn är helt ok men att det egna hushållet ska bli lidande på nödvändiga saker pga av kyxprular det är inte ok, inte heller att en person får en massa tid och uppmärksamhet medans den andre inte ens får en middag, sen spelar det ingen roll om det är partnern eller barnet det är inte ok att behandla personer olika i en familj

Tack för svar, ...får nog bli mer än bara ekonomiska rannsakningar här
  • ica
    Anonym (utnyttjad) skrev 2015-01-24 17:56:18 följande:

Tycker det är helt absurt att du ska betala mer för maten ni äter!

Varför delar ni inte lika där med?

Vad du tjänar ska han inte ha något att göra med, det är din personliga lön och du får göra vad du vill med den!

Sluta upp med att betala mer utan dela lika, det som blir över hade jag satt undan på ett konto till mitt barn eller som vanligt sparande!

Han utnyttjar dig ju!

Eller kanske lite mindre. Karlar äter ofta mer.
  • Anonym (utnyttjad)
    ica skrev 2015-01-25 13:14:46 följande:

Eller kanske lite mindre. Karlar äter ofta mer.

Ja om man vill hårddra det så borde ts betala mindre av maten eftersom hon förmodligen äter mindre än sin sambo.

Förstår bara inte HUR i helvete ts sambo fick henne att frivilligt betala MER ev all mat?

Jag hade bara skrattat honom rakt upp i ansiktet om någon idiot kommit på den idén framför mig.

Men för enkelhetens skull så kan man dela på maten. Det gör vi hemma hos oss trots att min sambo äter mer, men det är petitesser enligt mig. Men aldrig att JAG betalar MER.

Fy vilken idiot tar han ts för.
  • ica
    Anonym (utnyttjad) skrev 2015-01-25 17:02:44 följande:
    Ja om man vill hårddra det så borde ts betala mindre av maten eftersom hon förmodligen äter mindre än sin sambo.

Förstår bara inte HUR i helvete ts sambo fick henne att frivilligt betala MER ev all mat?

Jag hade bara skrattat honom rakt upp i ansiktet om någon idiot kommit på den idén framför mig.

Men för enkelhetens skull så kan man dela på maten. Det gör vi hemma hos oss trots att min sambo äter mer, men det är petitesser enligt mig. Men aldrig att JAG betalar MER.

Fy vilken idiot tar han ts för.
    Det finns alltid de som lyckas utnyttja andra. Han har väl en överdriven självbild.
Svar på tråden Betala saker åt den andra föräldern