• Lulle

Mitt barn har inga vänner!

Hej har en tioårig son som jagar över att han inte har några vänner! Han säger ochså att han spenderar fördetmesta sin rast på biblioteket! Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Mitt barn har inga vänner!
  • Molly1

Usch vad trist! Stackars kille. Jag hade också en period av vänbrist i den åldern, det var hemskt. Berätta att det blir bättre. Annars kanske man kan byta skola?

• Anonym (B)

Hej ! Jag har lite av samma problem ....hur går det för er ?

• Smulu

Mitt tips är att klassenslärare från och med i morgon dag delar in klassen i grupper vid alla samarbeten i alla ämnen. Ska två barn kasta boll till varandra så bestämmer läraren vilka två som ska vara ihop.

Läraren kan även prata med barnen om hur en bra vän är.

Något som är super viktigt är att Inte sitta i ring och berätta för varandra om hur man mår i klassen eftersom det är en väldigt utsatt situation för det utsatta barnet. Alla vet redan vem som år populär och inte.

Funkar det inte med raster med fri lek, ja då får skolan bestämma lekarna så att alla barn kommer till att vara med.

• Anonym (-)
    Smulu skrev 2015-03-01 15:35:11 följande:

Mitt tips är att klassenslärare från och med i morgon dag delar in klassen i grupper vid alla samarbeten i alla ämnen. Ska två barn kasta boll till varandra så bestämmer läraren vilka två som ska vara ihop.

Läraren kan även prata med barnen om hur en bra vän är.

Något som är super viktigt är att Inte sitta i ring och berätta för varandra om hur man mår i klassen eftersom det är en väldigt utsatt situation för det utsatta barnet. Alla vet redan vem som år populär och inte.

Funkar det inte med raster med fri lek, ja då får skolan bestämma lekarna så att alla barn kommer till att vara med.

Från och med i morgon? Vilken planet är du ifrån!?
  • puss

Bjud hem lite klasskompisar.

Börja med nån aktivitet och skaffa vänner där.

• Smulu

[quote=74942851][quote-nick]Anonym (-) skrev 2015-03-01 15:38:57 följande:[/quote-nick]

[/

Ja vad är problemet? Funkar inte relationerna mellab barnen i klassen ja då får lärarna gå in och styra upp. Saker och ting hänger ihop och jag har svårt att tro att killen i trådstarten har massa kompisar på lektionstid men sitter ensam å rasten. En enkel sak att göra är att läraren delar in i grupper och ingen får byta. Då pekas inte pojken ut som speciell utan alla får samma villkor.

• Smulu

I morgon är måndag :) vad finns det för anledning att vänta?

• Anonym (as)
    Smulu skrev 2015-03-01 20:23:19 följande:

[quote=74942851][quote-nick]Anonym (-) skrev 2015-03-01 15:38:57 följande:[/quote-nick]

[/

Ja vad är problemet? Funkar inte relationerna mellab barnen i klassen ja då får lärarna gå in och styra upp. Saker och ting hänger ihop och jag har svårt att tro att killen i trådstarten har massa kompisar på lektionstid men sitter ensam å rasten. En enkel sak att göra är att läraren delar in i grupper och ingen får byta. Då pekas inte pojken ut som speciell utan alla får samma villkor.

Exakt det du beskriver att du inte tror, så är det får min son. Han funkar fint i klassrummet, många vänner och egerar och allt klaffar, tills det blir rast. Då bildas grupper och han förstår inte den processen så han hamnar utanför varje rast.
  • Smulu

Javisst funkar när fröken finns där och håller koll?

Vad skulle ske om fröknen har koll även på rasten?

Kanske kan barn vara hjälpta av att första grupperna på rasten bestämma redan inne i klassrummet?

• Anonym (....)

Man kan väl aldrig tvinga någon att vara en vän?

• amia01
    Anonym (....) skrev 2015-03-01 20:52:45 följande:

Nej, men det är allas ansvar, även barnens, att se till så ingen hamnar utanför!
  • Anonym (...)
    Anonym (....) skrev 2015-03-01 20:52:45 följande:

Jag hoppas att du inte jobbar med barn! Det är klart att man inte kan tvinga någon att vara vän, men man kan skapa vänskap mellan barnen på många olika sätt.
  • asta66
    Anonym (...) skrev 2015-03-02 17:21:16 följande:
    Jag hoppas att du inte jobbar med barn! Det är klart att man inte kan tvinga någon att vara vän, men man kan skapa vänskap mellan barnen på många olika sätt.
    Exakt! Man kan skapa ett klimat som ger alla barn chansen.
Svar på tråden Mitt barn har inga vänner!