• Anonym (19th/20th century)

1800 till tidigt 1900 talet var bättre

Är det några fler här som är emot Dagliga verksamheten? Jag är så missnöjd med att ha hor-diagnosen Assburgers/aspergers. Jag hoppade av DV för jag hatade det så jävla mycket fanns så många med utvecklingsstörning där, stod inte ut med dem. Om jag hade levt på 1800-talet hade jag inte fått den där onda, vidriga, äckliga diagnosen Assbugers. Jag kallar Aspergers Assburgers DEAL WITH IT!!! Får då fanns inte Assburgers. Folk som är stolta över att ha assburgers är så oförståliga. Vad är det att vara stolt över?. Hade jag levt på 1800 eller tidigt på 1900-talet så hade jag ha levt ett normalt liv då var inte skit som daglig verksamhet uppfunnet. Jag känner mig förnedrad av dagens apsamhälle. FUCKING HATE THE 21ST CENTURY!!! Jag vill inte bli behandlad som en jävla särunge som jag alltid har blivit.

Jag vet att det kommer bli påhopp i denna tråd, för så fort någon inte håller med någon annan så blir det påhopp, eller hur? Jag har blivit påhoppad för jag har mina åsikter :(.

• Svar på tråden 1800 till tidigt 1900 talet var bättre
    Kerubmamman skrev 2015-01-23 13:24:41 följande:

Vem har sagt att vi älskar vårt funktionshinder? 

Det känns som det eftersom ni inte skäms över den.
  • Kerubmamman
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:23:59 följande:
    Heller dårhus, byorginal eller fattigstuga än daglig verksamhet!
    Jag tror inte du vet vad det innebär med dårhus och fattigstuga förr i tiden. 
    Om du inte vill vara på den dagliga verksamheten, gå till arbetsförmedlingen. Personer med aspergers har rätt att skriva in sig där. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:25:31 följande:
    Nä för jag har inget att skryta om ich jag är misslyckad jag har fattat det. Men personen med användarnamnet Asspie tror att han/hon är något.
    Då skryter alltså inte alla aspergare. 
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:26:23 följande:

Att ha accepterat och lärt sig leva med sitt funktionshinder är inte det samma som att älska det. 
    Kerubmamman skrev 2015-01-23 13:26:37 följande:

Jag tror inte du vet vad det innebär med dårhus och fattigstuga förr i tiden. 

Om du inte vill vara på den dagliga verksamheten, gå till arbetsförmedlingen. Personer med aspergers har rätt att skriva in sig där. 

Jag skrev inte att dårhus och fattigstuga var min dröm grej men jag säger det igen hellre det än daglig verksamhet
    Kerubmamman skrev 2015-01-23 13:29:15 följande:

Då skryter alltså inte alla aspergare. Att ha accepterat och lärt sig leva med sitt funktionshinder är inte det samma som att älska det. 

Jag lever med AS MEN jag ACCEPTERAR det INTE
  • Kerubmamman
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:30:45 följande:
    Jag lever med AS MEN jag ACCEPTERAR det INTE
    Nej, men vi (många av oss) har det. 
    Det var du som trodde att vi älskade AS för att vi inte skäms. 

Jag skäms inte för att jag accepterar och har lärt mig leva med det. Sist men inte minst så är funktionshinder och sjukdomar inget att skämmas för. 
  • Kerubmamman
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:29:38 följande:
    Jag skrev inte att dårhus och fattigstuga var min dröm grej men jag säger det igen hellre det än daglig verksamhet
    Skulle du verkligen ge upp alla bekväma moderniteter och vår livsstandard för att leva resten av ditt liv i fattigdom och misär? 
    Kerubmamman skrev 2015-01-23 14:26:00 följande:

Nej, men vi (många av oss) har det. 

Det var du som trodde att vi älskade AS för att vi inte skäms. 

Jag skäms inte för att jag accepterar och har lärt mig leva med det. Sist men inte minst så är funktionshinder och sjukdomar inget att skämmas för. 

Varför ska man inte skämmas över det?
    Kerubmamman skrev 2015-01-23 14:27:56 följande:

Skulle du verkligen ge upp alla bekväma moderniteter och vår livsstandard för att leva resten av ditt liv i fattigdom och misär? 

Det var inte det jag sa
  • Kerubmamman
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 15:51:31 följande:
    Det var inte det jag sa
    Om du väljer dårhus eller fattigstuga à 1800-tal, för att slippa diagnosen i modern tid, så är det ju så det blir. 
  • Hypnotica

Det måste verkligen sticka i dina ögon att det finns framgångsrika apsies som jag med både högavlönat jobb, eget boende och stadigt förhållande. :p

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:14:39 följande:
    Jag litar inte på aspergare de skryter så mycket om sig själva och tror att de är något
    Hur skryter de om sig själva? Och vad är problemet med att "tro att de är något"? Jag är något. Jag är NÅGON. Jag har ett gott liv, trots mina svårigheter.

• Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:26:23 följande:
    Varför ska en skämmas över sin diagnos? Jag är högfungerande och de svårigheter jag har förklarar jag för andra så att de förstår. Varför skulle jag skämmas?
  • Anonym (G)

Så här ser jag det.

1. TS har INTE Asperger. Hans sätt tyder snarare på förakt för Asperger. (Minns andra trådar med föraktet så det är nog inte första gången han går på om detta)

2. AS är ingen sjukdom och knappt ett funktionshinder heller. Snarare en personlighetstyp i stil med "optimist" eller "pessimist" eller "pedantisk". Dock så är det så att om man ser sig som mupp så blir man det i ens egna ögon och andras med. Men i grunden tror jag aspergare har bättre förutsättningar på många områden.

3. Det TS däremot har rätt i att det borde varit lättare för en aspergare att ha levt i slutet av 1800-talet, början av 1900-talet då de sociala koderna var så cementerade i varje människa och det inte fanns någon tvekan på hur man skulle uppföra sig. Allt var förutbestämt och föräldrar såg till att lära ut det.

Aspergare hade förmodligen mycket lättare att lära sig dessa koder också eftersom de söker svaren mer aktivt än andra.

Att diskutera att allt övrigt var värre förr är inte relevant då det är "funktionshindret" vi pratar om.

Kul frågeställning där jag anser TS har rätt även om inställningen från dennes sida är tråkig.

Svar på tråden 1800 till tidigt 1900 talet var bättre