• isabellab

Desperat! Hunden skäller

Jag håller på riktigt på att bryta ihop just nu.

Vår älskade lilla hund skäller som besatt.

Han har alltid varit lite vaktig, på en nivå som vi uppskattat, men sedan vi fick barn för två månader sedan har det gått helt överstyr.

Han skäller vansinnigt mycket, framförallt på mornarna efter att min man åkt. Han ser väl ett ännu större behov av att skydda mig och bebisen då.

Det är svårt att tillrättavisa honom/avleda honom då jag nästan hela tiden bär på bebisen av naturliga skäl.

Imorse fick jag ha på honom hans sele och hålla i honom i en timme för att bebisen skulle få lite lugn och ro. Jag är helt utmattad, behöver ju också sömnen.

Hunden har en stor tomt att springa lös på, han får en långpromenad om dagen, han sover fortfarande i sängen som innan, får vara i soffan, egna gissningar varje dag etc. Har försökt ändra så lite sånt som möjligt då han ju är vår "första bebis". Sätter också av tid varje dag för en stund ensam med honom då vi busar och kramas som vi gjorde innan.

VAD ska vi göra? Har testat antiskall halsband men det brydde han sig inte om.

• Svar på tråden Desperat! Hunden skäller
  • Fundersam02
    Fundersam02 skrev 2015-01-25 21:45:37 följande:

Kanske är det inte mer aktivering som han behöver utan att lära sig att ta det lugnt. Du skrev att han har blivit mer vaktig på sistone och det kanske är för att han inte upplever att du inte är den tydliga ledaren? Han kanske vill hjälpa till att skydda flocken, men blir stressad.

Ta bort sista "inte" så blir det mer begripligt.
  • Axo
    isabellab skrev 2015-01-25 21:21:31 följande:

Om han tex skäller på något utanför fönstret så lockar jag till mig honom och leker med honom eller bara tar med honom in i ett annat rum. Försöker visa nått mer intressant helt enkelt.

Är han matglad? Har du testat att kasta ut en näve mat eller godis när han börjar, allra helst sekunden innan han börjar (hur lätt det nu är )!
  • isabellab

Kan mycket väl vara så! Innan kunde jag vara liten hårdare i tonen när det krävdes också, mer bestämd. Men nu när man bär på en bebis vill man ju inte sända ut såna signaler då han ju inte förstår att jag pratar med hunden...

Fundersam02 skrev 2015-01-25 21:45:37 följande:

Kanske är det inte mer aktivering som han behöver utan att lära sig att ta det lugnt. Du skrev att han har blivit mer vaktig på sistone och det kanske är för att han inte upplever att du inte är den tydliga ledaren? Han kanske vill hjälpa till att skydda flocken, men blir stressad.

• isabellab

MYCKET matglad!

Testat att använda godis men han sätter det i system haha! Skäller som attan, sen kommer han springande :D funkar dock kanon när vi är på promenad!

Axo skrev 2015-01-25 21:49:48 följande:

Är han matglad? Har du testat att kasta ut en näve mat eller godis när han börjar, allra helst sekunden innan han börjar (hur lätt det nu är )!

• Fundersam02

Prova att ge honom ledigt från vaktjobbet som han har tagit på sig. Kommendera plats i en hörna i rummet där ni är eller i ett annat rum. Han får inte lämna platsen förrän du ger klartecken.

• Axo
    isabellab skrev 2015-01-25 21:53:31 följande:

MYCKET matglad!

Testat att använda godis men han sätter det i system haha! Skäller som attan, sen kommer han springande :D funkar dock kanon när vi är på promenad!

Hur ser det ut hemma hos er? Var är det han vaktar, vid ett speciellt fönster eller dörren? Kan funka att stänga ute hunden från det område, typ ett kompostgaller för hallen.
  • isabellab

Ska testa! Tack.

Fundersam02 skrev 2015-01-25 21:56:23 följande:

Prova att ge honom ledigt från vaktjobbet som han har tagit på sig. Kommendera plats i en hörna i rummet där ni är eller i ett annat rum. Han får inte lämna platsen förrän du ger klartecken.

Axo skrev 2015-01-25 22:07:28 följande:

Hur ser det ut hemma hos er? Var är det han vaktar, vid ett speciellt fönster eller dörren? Kan funka att stänga ute hunden från det område, typ ett kompostgaller för hallen.

Det är det jobbiga i kråksången... Vi använder kompostgaller ibland, men vi har alltså fönster från golv till tak i alla rum. Så det är i så fall badrummet som är utan...

Ofta ser han en bil, katt, ekorre komma i ena fönstret, så rusar han genom huset för att se var den tar vägen. Och skäller som en IDIOT. Gärna en kvart efter också.
  • Axo

Låter oerhört stressande!

Har du testat att ta tag i hunden och säga till på skarpen att lägga av med det där? Handlar inte ett dugg om vakt, utan om ett dåligt beteende.

Skulle nog också testa att platsa hunden på sin bädd så han kan lära sig att koppla av.

• Boel

Sheltie är ju tyvärr ganska skälliga.
    Jag har två stycken, men ingen av dem reagerade så när bebben kom.
    Däremot skäller en av dem ganska mycket och det triggar den andra mycket. Det är viktigt att den första hunden har de egenskaper du tycker om, för det överförs ofta snabbt till den andra.
    Vi har faktiskt antiskallhalsband på när de är ute på tomten. Funkar jättebra!
    Jag hade inte orkat skaffa en valp med en bebis. 

Lycka till!

• isabellab

Ja man blir knäpp...

Det funkar när vi båda är hemma. Då kan vi ryta till och skicka honom till korgen. Men så länge jag är ensam på dagarna är det svårt. När sonen sover så gör jag så, men ofta är han ju i famnen eller ligger och ammar osv.

Hunden skäller extra mycket när bebisen skriker, han känner kanske av stressen där?

I början fick vi skicka bort honom ett tag för det blev för mycket helt enkelt. Vill verkligen få det att funka så alla mår bra!

Var ute och kastade snöboll i en timme och gick en långrunda också. Kanske ska satsa på det och sen när man kommer hem platsa honom i korgen?

Finns det risk att det slår fel då han är van att alltid vara med överallt?

Axo skrev 2015-01-25 22:22:44 följande:

Låter oerhört stressande!

Har du testat att ta tag i hunden och säga till på skarpen att lägga av med det där? Handlar inte ett dugg om vakt, utan om ett dåligt beteende.

Skulle nog också testa att platsa hunden på sin bädd så han kan lära sig att koppla av.

• isabellab

Jag blev så förvånad över det!

Vi hade en sheltie "på prov" en sommar först och hon sa inte ett pip! Det är ju en underbar ras men skällandet kan man vara utan.

Vilket antiskallhalsband har ni? Har testat två men ingen har bitit på honom.

Nej det blir ingen hund till, jag orkar verkligen inte det och det känns som att bara göra oredan större just nu!

Boel skrev 2015-01-25 22:56:54 följande:

Sheltie är ju tyvärr ganska skälliga.

Jag har två stycken, men ingen av dem reagerade så när bebben kom.

Däremot skäller en av dem ganska mycket och det triggar den andra mycket. Det är viktigt att den första hunden har de egenskaper du tycker om, för det överförs ofta snabbt till den andra.

Vi har faktiskt antiskallhalsband på när de är ute på tomten. Funkar jättebra!

Jag hade inte orkat skaffa en valp med en bebis. 

Lycka till!

Svar på tråden Desperat! Hunden skäller